10 грудня 2022 року набрала чинності постанова №1363 Кабміну України, що дозволяє здійснювати позапланові заходи державного ринкового нагляду (контролю). Такі перевірки стосуються й ресторанної сфери. Автори Telegram каналу «Реве та стогне ресторатор» розпитали юриста Poster, Дмитра Кондратьєва, про всі деталі цих перевірок.

В березні 2022 року Кабмін скасував всі ринкові перевірки через повномасштабну війну. За постановою з грудня 2022 року їх відновили. 

Як зазначає юрист, позапланові перевірки проводяться після того, як конкретний орган центральної влади видав наказ з поясненням причини її здійснення. 

«Наприклад, у закладі отруїлися і потрапили до лікарні 15 людей. Такий інцидент може стати підставою виписати наказ на перевірку, щоб Держспоживслужба прийшла на місце і перевірили санітарні норми», – пояснює Дмитро Кондратьєв. 

Окрім того, підставами позапланової перевірки може бути:

  • власне бажанням власника;
  • виявлення недостовірних даних в документах;
  • перевірка виконання вимог за попередні перевірки;
  • звернення інших осіб про порушення;
  • аварії, інциденти;
  • не подання звітності за два звітні періоди, тощо.

Такі заходи здійснюються у визначений робочий час з присутністю власника або довіреної особи бізнесу. Останніх конкретний орган влади має попередити про перевірку. 

Права та обов’язки власника під час перевірок

Спершу варто зазначити, що як органи, так і власник, можуть роботи фото, відео та аудіо запис всього процесу. Окрім того, власник має право:

  • перевірити посвідчення посадових осіб;
  • отримати копію направлення на перевірку його закладу;
  • бути присутнім під час перевірки;
  • вимагати нерозголошення інформації, що становить комерційну таємницю або є конфіденційною інформацією;
  • отримати консультацію щодо перевірки у державному органі;
  • вимагати припинення перевірки у випадку перевищення визначеного максимального строку здійснення цього заходу.

З іншого боку валсник закладу зобов’язаний:

  • допустити посадових осіб до здійснення перевірки;
  • не створювати перешкод при перевірці;
  • виконувати вимоги щодо усунення виявлених порушень;
  • надавати документи, зразки продукції, пояснення в обсязі, який він вважає необхідним, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час перевірки;
  • отримати примірник акта та/або припису органу державного нагляду (контролю) за результатами здійсненої перевірки.