В Дніпрі компанія Green Future створила вертикальну лабораторію з вирощування зелені в бомбосховищі. Площа ферми займає 300 м2, а висота стелі сягає 5 метрів. Про це розповіло видання «ШоТам». Редакція AIN.Business детальніше розпитала у власника компанії Віктора Шулешка про технологію ферми, цілі проекту та вихід на іноземний ринок. 

Як зазначає підприємець, компанію створили в 2020 році за ініціативи бізнес-партнера, який допоміг з фінансуванням та реалізацією продажів. 

Спочатку Green Future знаходилася неподалік аеропорту Дніпра, площа приміщення якої становила 30 м2. Діяльність компанії тоді зосередили на будівництві вертикальних гідропонних ферм (спосіб вирощування рослин без ґрунту на поживних розчинах) та продажі обладнання. Окрім того, компанія займалась експериментальною наукою – вирощували зелень та пряні трави під різними спектрами випромінювання світильників. Одночасно, каже власник, збирали дані для аналізу процесів вирощування. 

Після початку повномасштабної війни біля аеропорту було кілька прильотів, згадує Віктор, від чого й постраждала лабораторія. Перші місяці команда Green Future допомагала захисникам країни, а коли ситуація стабілізувалася – вирішили відновити справу. Для цього обрали більш безпечне місце.  

«Першу лабораторію неможливо було врятувати: впала стеля, вибило вікна. Вирішили, що треба розширити лабораторію, але в більш безпечному місці. Через знайомих знайшли бомбосховище – безпечно і, головне, тепло», – розповідає підприємець. 

Фото: Facebook Green Future

Чим зараз займається компанія

Віктор ділиться, що в попередньому приміщенні вирощена зелень була як побічний продукт – її роздавали друзям і знайомим, згадує власник. Проте у 2022 році, під час проведення експериментів, об’єми вирощування зросли до 500 кг на місяць. Саме тому команда розширила концепцію компанії: почали збувати зелень ресторанам й кінцевому споживачу. Продаж гуртом – 80%, ресторанам – 20%. 

Наразі в асортименті ферми-лабораторії є базилік, рукола, мізуна, гірчиця, шпинат та декілька видів салату.

«Ми формуємо ринок самі. Для цього розширюємо асортимент і розробляємо стратегії логістики до кінцевого споживача», – розповідає підприємець. 

Технологія вирощування та освітлення

Зелень вирощується методом гідропоніки (без ґрунту на поживних розчинах) на багаторівневих стелажах. Візуально це виглядає так:

  • зелень та пряні трави ростуть в горщиках;
  • горщики розміщуються на спеціальних касетах та вкладаються в лоток через який циркулює живильний розчин;
  • цей розчин доносить поживні елементи до коріння рослин. 

Основою всієї системи, підкреслює Віктор, є автоматика: набір датчиків програмного забезпечення, які контролюють циркуляцію поживних речовин рослинам. Важливу роль в цьому процесі займає електроенергія. Тим більше, вона мала найбільший відсоток операційних витрат, – близько 65%. Але завдяки світлодіодам й програмному забезпеченню, яке керує режимом та інтенсивністю освітлення, цей показник вдалося знизити до 40%.

Незважаючи на це, власник додає, що найбільше труднощів виникає не в самій технології вирощування й освітленні, а в маленькій кількості кваліфікованого персоналу в даній сфері. Саме тому в Green Future невелика команда, яка складається з чотирьох людей. На роботи по збору врожаю компанія залучає тимчасовий персонал, додає Віктор. 

Плани щодо розвитку

Одним з напрямків розвитку компанії є вихід на іноземний ринок. Green Future вже співпрацює з ринком ОАЕ: колеги з Дубаї замовили системи освітлення для вертикальної ферми, яка покриває 400 м2.

Одночасно, намагаються вийти на європейський ринок. Але, за словами Віктора, він більш складний й компанія розпочала з представлення найпростішої моделі своєї системи.

Власник Green Future поділився з AIN.Business стратегічною картою цілей на три попередні роки й на 2023 рік, цілі якої ще планують реалізувати. Серед пунктів:

  • розвиток наукової діяльності: вивчення штучного інтелекту, різних спектрів випромінювання; розробка систем знезараження;
  • розширення асортименту продуктів;
  • вихід на міжнародний ринок: продаж обладнання (фотосвітильники, вузли фертигації, пластикові лотки), технології та реалізація проектів «під ключ»;
  • формування моделі продажів (через ритейл і оптову торгівлю).

Чому ця справа актуальна та вигідна

«Згідно з прогнозом ООН, населення нашої планети до 2050 року збільшиться на 2,5 мільярда людей і становитиме 9,1 млрд. У зв’язку з цим, потреба в їжі збільшиться в рази. Зважаючи на це, останніми роками активно впроваджуються технології вирощування овочів та фруктів методами гідропоніки та аеропоніки», – так підприємець аргументує важливість бізнесу й додає, що таке вирощування має низку переваг, зокрема:

  • дозволяє вирощувати великі обсяги продукції на невеликих площах; 
  • екологічність та економія водних та енергоресурсів;
  • екологічно чистий продукт.

Віктор зазначає, що це досягається завдяки правильно налаштованому мікрокліматі всередині приміщень, збалансованому живильному розчині та високому рівню освітлення.