Олег Бойко, Operations Manager в OBRIO, у колонці для AIN.UA розповів, як перейшов в ІТ із позиції інвестиційного менеджера, яким спеціалістам із компаній «великої четвірки» найпростіше побудувати карʼєру в ІТ, а також хто такий операційний менеджер, та яка його роль. (Спойлер — він не замовляє обіди, а є незамінним універсальним помічником керівників у прийнятті рішень).

Олег Бойко. Фото та ілюстрації в цьому матеріалі: OBRIO

Аудит та фінансова діагностика компаній, інвестиційні та M&A угоди — робота у «великій четвірці» та в одній із найбільших промислово-фінансових груп України була цікавою та насиченою. Але працюючи аудитором чи інвестиційним менеджером в індустріальних холдингах, у певний момент впираєшся в стелю. Твій подальший розвиток обмежений бюрократичною системою та керівниками — поки не звільниться позиція, на яку претендуєш, будеш товктися на одному місці та чекати. З початком війни інвестиційна сфера призупинила свій розвиток, і я вирішив спробувати свої скіли в іншій сфері.

Як знайти роботу в ІТ

ІТ — чи не єдина сфера в Україні, яка продовжує стабільно наймати нових співробітників. Працівники «великої четвірки», фінансисти міжнародних компаній та інвестиційні аналітики фондів — спеціалісти, чиї навички та обовʼязки досить близькі до ІТ-сфери. Тому вони можуть знайти роботу без довготривалого навчання. Більшість світчерів із цих індустрій обирають доволі популярний шлях проєктного чи продуктового менеджера. Але є й інша цікава позиція — операційний менеджер. Саме на неї я звернув увагу.

Я відправив своє резюме в декілька компаній, які шукали Operations Manager. «Цікаво, нумо спілкуватися», — почув від рекрутера OBRIO.

Порада: перед співбесідою на позицію Operations Manager в ІТ варто дослідити:

  • операційну модель продукту та його монетизацію;
  • ринок та основних гравців;
  • цільову аудиторію продукту;
  • які проблеми користувачів вирішує продукт, та які дотичні сфери він може охопити.

Це допоможе краще зрозуміти, із чим доведеться працювати, а також надасть інформацію, як проявити себе на співбесіді.

Хто такий операційний менеджер

Якщо проаналізувати описи вакансій операційного менеджера в різних компаніях, можна прийти до висновку, що на ринку немає єдиного розуміння, хто це такий. «Так що ти там робиш?, — питають мене друзі. — Обіди замовляєш чи ноутбуки роздаєш, як завгосп?». Це жарт, але на відміну від популярнішої позиції «продакта», суть роботи операційного менеджера справді розуміють не всі. Які в нього обовʼязки, кому він підпорядковується та які проблеми вирішує.

Головне завдання операційного менеджера — підвищити ефективність усіх операцій та процесів у компанії, щоби збільшити її прибуток. Він шукає слабкі місця, неефективні витрати та фактори, що гальмують розвиток, та усуває їх. Проводить дослідження, збирає та аналізує інформацію, на основі чого керівники можуть ухвалити рішення.

В OBRIO основними компетенціями операційного менеджера є:

  • щоденна робота із СЕО та керівниками напрямів, допомога в закритті їхніх операційних завдань;
  • оцінка ефективності існуючих процесів та їхня оптимізація;
  • побудова процесів звітності, контролю та бюджетування фінансових та операційних показників;
  • пошук можливих точок зростання бізнесу;
  • дослідження нових інвестиційно-привабливих ніш та індустрій, продуктів та окремих функцій продукту. Операційний менеджер аналізує ринок, ЦА, конкурентів, чи вигідно запускати новий продукт або функцію, оцінює бюджет на реалізацію тощо.

Які навички потрібні операційному менеджеру

Від операційного менеджера не очікують, що він досконально знатиме сферу ІТ. Але шукають людину, яка володітиме базовими навичками та зможе швидко навчатися.

Хард-скіли:

  • аналітичний склад розуму (вміння робити правильні висновки, уникати когнітивних помилок та будувати причинно-наслідкові зв’язки);
  • вміння користуватися інструментами аналізу даних (Excel, SQL чи Python, Amplitude, Tableau);
  • структурне та критичне мислення (вміння структурувати інформацію та вибудовувати необхідні фрейми);
  • базове знання фінансового обліку, концепції управлінської звітності та фінансового моделювання.

Софт-скіли:

  • сильні комунікативні здібності;
  • здатність швидко навчатися;
  • адаптивність (середовище в ІТ змінюється мало не щотижня);
  • вміння пріоритезувати завдання та фокусуватися на найважливішому.

«Оптимізаційний» менеджер. Завдання та виклики

Ця позиція не передбачає тривалої адаптації. Очікується, що менеджер почне приносити цінність компанії з моменту виходу на позицію. Володіючи базовими знаннями у фінансовому аудиті, бухгалтерському обліку, звітності, податках, операційний менеджер уже з перших днів може виконувати завдання, просто доводиться оперувати новими термінами. Перший час доводиться багато гуглити, особливо спілкуючись із DevOps інженерами.

Спочатку дають завдання, з якими людина, яка працювала в суміжних сферах, точно знайома — комісії, скасування та повернення платежів, податки, платіжні системи, обробка транзакцій, оцінка ефективності різних команд та процесів тощо.

Моїм першим завданням було оптимізувати витрати на підписки та сервіси: що команда використовує, а що ні, де варто змінити пакет тощо. Виявилося, що за одним із сервісів був вихід за ліміт, що обходилося компанії в понад $2500 на місяць. Ми просто переуклали договір і обрали інший пакет послуг. Таких зайвих перевитрат у компанії може бути безліч. Завдання операційного менеджера — вчасно помітити їх та усунути. Важливо: його ціль — не тотальна економія та урізання всіх витрат. А пошук найвигідніших рішень, щоби підвищити продуктивність команд.

Інше завдання — прорахувати юніт-економіку одного з напрямів. У результаті ми побачили, що в одному з них результати значно кращі, і вирішили масштабувати саме його.

В OBRIO в середньому 40% завдань операційний менеджер генерує сам, 60% — йому надсилають. З них 70% приходить від СЕО, 20% та 10% — від керівників інших напрямів. Найчастіше формат завдання передбачає самостійний пошук проблеми, гіпотез та рішення. Знайти невідповідність та усунути її — завдання операційного менеджера, тому СЕО може просто сказати: «подивись, тут щось не так із прибутком».

Завдання можуть бути найрізноманітнішими та стосуватися таких напрямів: бюджети, звітність, фінансова аналітика, дата-аналітика, інструменти та сервіси, продовження договорів, юридичні нюанси, податки. Загалом їх можна розділити на чотири категорії — фінансова аналітика, продуктова аналітика, процеси та дослідження.

Типовий день операційного менеджера в OBRIO:

  1. Перевірка оновлень за продуктом загалом і за процесами окремо.
  2. Комунікація з усіма відповідальними щодо виявлених проблем.
  3. Аналіз ефективності інструментів чи процесів.
  4. Формування звітності за напрямами.
  5. Дослідження нової продуктової ідеї та комунікація щодо неї з аналітиками.
  6. Внутрішній і зовнішній нетворкінг.

Місце в команді та комунікація

Операційний менеджер в OBRIO працює одразу зі всіма командами та напрямами. Я присутній в усіх робочих чатах та знаю, що відбувається у всіх відділах. Збираючи інформацію про оновлення у різних сферах продукту та процесах, слідкую, як це стосується фінансів, вплине на юніт-економіку, на продукт.

OBRIO — одна з багатьох компаній в екосистемі Genesis. І це дає можливість комунікувати з будь-яким спеціалістом екосистеми. Щотижня я планую зустріч на каву з колегами, де ми обмінюємося експертизою, кейсами, проблемами та рішеннями. На цих зустрічах завжди знаходжу цікаві інсайти. Так, під час одного з виходу «на каву», ми з колегою знайшли рішення, яке дало оптимізувати податкові витрати в сумі близько $6000 на місяць.

Стало краще. Переваги роботи в ІТ

В IT приваблює швидкість та динамічність, відсутність бюрократії, а також команда. Коли тебе оточують талановиті сильні спеціалісти, це мотивує рухатися швидше. Тут можна брати на себе практично необмежену відповідальність та займатися тим, що тобі цікаво. Але найголовніше — те, як швидко ти зростаєш, залежить виключно від тебе та твоїх амбіцій.

Перспективи росту 

Для операційного менеджера є такі вектори подальшого розвитку: 

  1. Продовжувати йти за вертикаллю операційної ефективності та зростати протягом 1–2 років до позицій Head of Operations або СОО. 
  2. Обирати роль продуктового менеджера або продакт-оунера. На цих позиціях можна фокусуватися на розвитку продукту, а далі — навіть запустити власний і стати керівником проєкту. До речі, саме цим шляхом пройшов Олександр Федоров, CEO компанії OBRIO, який також починав кар’єру в Genesis з позиції Operations manager.

ІТ-індустрія — досить конкуренте та динамічне середовище, де щоб залишитися «на кораблі» та підвищувати свою капіталізацію, потрібно постійно розвиватися та здобувати нові навички. 

5 порад майбутнім колегам, як будувати карʼєру в ІТ:

  1. Регулярно моніторити новини індустрії та огляди ринку.
  2. Слідкувати за макроекономічними новинами.
  3. Прокачувати знання в інструментах аналізу (SQL, Power BI, Tableau, Amplitude).
  4. Збільшувати коло нетворкінгу з різних сфер та індустрій, шукати інсайти в найкращих.
  5. Безперервно навчатися нового.

Книги, які варто прочитати всім, хто світчнувся в ІТ:

  1. Hard think about hard things, Бен Горовіц — тут можна знайти відповіді на складні та неоднозначні питання щодо керування компанією.
  2. Hooked. How to Build Habit-Forming Products, Нір Еяль — книга про те, як будувати стартапи, що створюють звички й залежності в користувачів.
  3. Good to great, Джим Коллінз — автор пояснює, чому одні компанії досягають успіху, а інші — ні.

Автор: Олег Бойко, Operations Manager в OBRIO