Міністерство інфраструктури в партнерстві з Міністерством цифрової трансформації та громадською організацією «Інститут аналітики та адвокації» продовжує проєкт із впровадження еТТН. Держава анонсувала обов’язкове впровадження електронних ТТН з 1 серпня 2023 року. В разі продовження воєнного стану воно може бути відтерміноване.
Наразі триває період тестування сервісу eТТН, що об’єднує всіх учасників вантажоперевезень. З 15 лютого проходять онлайн-зустрічі представників держави і бізнесу щодо впровадження електронних товарно-транспортних накладних.
Які кроки впроваджує держава щодо впровадження еТТН, та як бізнесу підготуватися до цих нововведень — розповідає Володимир Онучак, менеджер продукту «Вчасно».
Яка роль провайдерів в обміні еТТН
Щоб підключитися до центральної бази даних і обмінюватись еТТН, користувачі повинні укласти договір з одним із офіційних провайдерів — компаній, що надають послуги електронного документообігу. На сьогоднішній день до проєкту долучилися понад 20 провайдерів.
Головна мета, над якою працює і держава, і провайдери, — максимально спростити документообіг під час перевезення вантажів. Сьогодні перевізники або експедитори змушені возити з собою велику кількість супровідної документації на вантаж.
Під час перевезення вона може загубитися або зазнати пошкоджень. Крім цього, компанії багато коштів витрачають на зберігання документації в архівах. Із впровадженням еТТН від паперових документів можна буде відмовитись. Зі свого боку провайдери розробляють програмні рішення, що максимально спростять логістичні процеси.
Важливо, щоб функціонал сервісу вирішував основні задачі учасників вантажоперевезень, зокрема:
- створення еТТН;
- підписання еТТН всіма учасниками (вантажовідправник, водій/перевізник, вантажоодержувач);
- створення, реєстрацію, підписання всіх необхідних актів на основі еТТН;
- інформування учасників про оновлення еТТН.
До еТТН можна додавати супровідні документи в електронній формі. Вони будуть відображатися у вкладених файлах.
Одне з головних завдань, які мають вирішити провайдери для реалізації проєкту з впровадження еТТН — налагодити інтероперабельність між сервісами. В сервісі має бути реалізована функція роумінгу з іншими акредитованими сервісами електронних товарно-транспортних накладних. Повна інтероперабельність стане можливою тоді, коли сервіси отримають ключі доступу від держави.
Сумісність сервісів еТТН
Документи будуть передаватися між провайдерами напряму. В центральній базі даних вони не зберігаються — база збирає лише ті метадані, які цікаві державним органам контролю (інформація про учасників перевезення, транспортний засіб тощо).
Як держава регулюватиме обмін еТТН
За словами заступника міністра інфраструктури Анатолія Комірного, наразі держава веде активну роботу з юридичного врегулювання статусу електронних ТТН. Зокрема, Верховна Рада подала проєкт змін до Закону України «Про автомобільний транспорт». Він допоможе врегулювати багато суперечливих питань і створить юридичне підґрунтя для впровадження еТТН.
Головним елементом системи еТТН є центральна база даних. Через неї користувачі будуть обмінюватися інформацією, а державні органи контролю — збирати необхідні дані та перевіряти чинність електронних ТТН. Наразі центральна база працює в тестовому режимі. В подальшому планується її інтеграція з сервісами податкової служби.
Анатолій Комірний зазначає, що протягом трьох місяців буде розроблено повний функціонал системи, що дозволить інспекторам ДСБТ перевіряти еТТН у водіїв. Після цього водіям не потрібно буде мати при собі паперову копію товарно-транспортної накладної.
Що далі
Наступними кроками у впровадженні еТТН в Україні буде взяття на баланс системи (це потрібно для того, щоб офіційно її запустити) і розробка спецформ на окремі категорії вантажів (хліб, молоко тощо). Формат еТТН буде затверджено, ймовірно, після проходження тестового періоду з урахуванням вимог українських реалій та актуальних міжнародних стандартів.