Вже більше 6 років у столиці діє цілодобовий сервіс оперативного друку та підготовки поліграфії 24print. Вони працюють з паперовими та картонними матеріалами, плівкою, склом, банерами, полотнами і можуть підготувати друк «на вчора», адже, як запевняють самі, розуміють потреби сучасних клієнтів.
Журналістка AIN.Business розпитала директора компанії Михайла Судорженка про те, як налагодити роботу такого бізнесу, чому найважчим є пошук і навчання кваліфікованих спеціалістів, чим відрізняється сервіс від продажу поліграфії, а також про те, чому не можна надрукувати фото форматом 10х15 см із зображення, зробленого на телефон.
«Ідея створення компанії виросла з проблеми»
Михайло Судорженко народився в Харкові, та вже шість років живе і працює в Києві директором компанії 24print, практично з часу її заснування.
«Ідея створення компанії виросла з проблеми, – говорить Михайло. – Часто клієнтам потрібно надрукувати купу документів, які робляться в авральному режимі. Буває й таке, що в третій ночі. А вранці їх уже треба нести на затвердження у відповідні структури. Тож увесь час треба когось із поліграфії вмовляти залишатися на ніч, щоб все доробити. Обіцяєш здати до 12-ї ночі, а потім приносиш о 3-ій, коли людина майже спить. І так по колу».
Свого часу засновник 24print Євген Полтавцев побачив, що він не єдиний, хто має таку проблему. Вона характерна для багатьох київських бізнесів.
«Замовники – це люди, які завжди кудись поспішають, – розповідає Михайло, – та мають чимало проблем, пов’язаних зі своєю діяльністю. Тож у них точно немає ні часу, ні бажання вчитися друкувати на принтері, купувати його та обслуговувати. Клієнти хочуть віддати цю проблему комусь іншому, заплатити за це гроші й гарантовано отримати результат».
Тож засновник 24print Євген Полтавцев викупив невеличку активну поліграфію, щоб отримати знання про друкарські процеси, додав до них сервісну частину й почав розвивати. Так шість років тому на вулиці Ярославській у Києві відкрили перший сервісний центр, де зробили ремонт, вентиляцію, кондиціонування та зону очікування для клієнтів. Такого, за словами Михайла, до цього не було в жодній столичній поліграфії.
«На початку нашої діяльності були абсолютно комічні ситуації, – говорить Михайло. – У будівлі поверхом нижче знаходилося кафе. І наші клієнти доволі часто ішли в підвал, а ті, хто хотів у кав’ярню, навпаки, заходили до нас. Досвідчені замовники поліграфії не могли повірити, що поліграфія знаходиться не в підвалі, а на першому поверсі».
Ідея стала успішною за три місяці, незважаючи на те, що в 24print ціни були трохи вищими, ніж у інших. Михайло говорить, що це пов’язано з операційними витратами: оренда такого приміщення коштує дорожче, ніж підвального. Крім того, цілодобова робота вимагає додаткових витрат на заробітну плату (вночі працівникам треба платити більше, ніж удень).
«Ремонт, вентиляція, оплата працівникам, – говорить директор, – це речі, до яких в інших сферах вже звикли, а у поліграфії такого раніше не було. Через 3 місяці ми почали не справлятися з потоком клієнтів».
«Боротьба за кваліфікованих працівників триває постійно»
За словами Михайла, пошук і навчання спеціалістів – проблема, з якою вони зіштовхнулися від початку існування компанії. Актуальна вона й досі. Сьогодні в поліграфії існує чимало технологій, а поліграфічні компанії здебільшого спеціалізуються лише на певній ділянці роботи.
«У нас гіпермаркет поліграфічних послуг, – говорить Михайло. – Ви приходите в 24print і в будь-якому разі можете замовити те, що потрібно».
А от проблема кадрів стоїть дуже гостро. Немає спеціалістів, яких компанія може переманити з іншого підприємства.
«Навіть якщо людина приходить до нас із досвідом, – говорить директор, – вона має близько 20% необхідних знань про продукт. А якщо говорити про процесну частину (алгоритм розподілення лідів, оформлення і проведення по всіх процесах замовлення, отримання зворотного зв’язку), то часто 0%. Тож навіть якщо ми залучаємо спеціаліста з іншої компанії, він має в середньому не більше 15% необхідного об’єму знань Це стосується як менеджерів, що приймають замовлення, так і продакшену. Ця боротьба за кваліфікованих працівників триває і сьогодні».
Михайло розповідає, що 24print самі готують кадри для своєї компанії. З часом цей процес трансформувався.
«Спочатку, – говорить директор, – ми просто закріпляли менторів із більш досвідчених спеціалістів за новими працівниками, але потім побачили, що ця схема малоефективна. І викладач навчає так собі, і ми його відволікаємо від прийому замовлень. Тому створили дві власні програми навчання – для продакшену і продажів».
Михайло розповідає, що є певний навчальний матеріал, який мають засвоїти нові працівники. Ментори дають теоретичні знання і практичні навички, а також супроводжують людину до певного моменту в навчанні, а потім набирають нову групу.
Часто 24print бере на роботу студентів, які згодом залишаються в них працювати.
«Процес навчання від того моменту, – говорить директор, – коли людина до нас прийшла і стала цінна займає мінімум пів року. І протягом цього часу їй треба платити зарплату. Тому в наших інтересах утримувати працівників якомога довше, щоб компенсувати витрати на їхнє навчання. Крім того, це прикольно, коли в тебе працюють ті самі люди протягом тривалого часу. Ми в компанії товаришуємо. Маємо 11 сімейних пар і навіть 2 дитини, які народилися за час існування підприємства. Загалом у нас працює 100 людей».
«Багато людей думає, що в них є макет. Але це не так»
24print – це не поліграфія, а сервіс. Михайло розповідає, що замовники поділяються на два типи – професійні (як-от рекламне агентство чи певна велика компанія) та непрофесійні.
«Перші зазвичай мають маркетинговий відділ, – говорить директор, – в якому працюють люди, що готують дизайн і професійно займаються закупівлею великих об’ємів поліграфічної продукції. Для них у Києві є багато компаній, які можуть надрукувати. Другі – представники малого та середнього бізнесу, стартапи, івент-агенції, які постійно не встигають та не вміють готувати макет до друку».
До війни в 24print було багато замовлень від представників кіноіндустрії. Їм для зйомок, фільмів, реклами та кліпів постійно потрібен певний реквізит. Тому вони часто по пів ночі сиділи в сервіс-центрах компанії, але завжди забирали те, що потрібно. Раніше для цих непрофесійних замовників поліграфії взагалі не було сервісу з друку.
«Є така штука, як макет, – додає Михайло. – І багато людей думають, що він у них є. Але це те, що ми в себе називаємо «хотілка + картинка». Професійні поліграфії, які існують для професійних замовників, не приймають таке в роботу. Вони кажуть: «От вам технічні вимоги на п’яти сторінках, вивчіть це, навчіться користуватися графічними редакторами, підготуйте макет і після цього протягом 3 днів ми вам усе надрукуємо. А якщо треба на сьогодні, то це не до нас». Цим і відрізняється сервіс від продажу поліграфії. Ми цю «хотілку + картинку» приймаємо в роботу, переробляємо її в макет і технічне завдання. 30% наших замовлень від початку і до вручення клієнту в руки займає 3 години».
«У нас інший підхід до клієнта і швидкість виконання завдань»
Основа бізнесу 24print – невеликі компанії.
«Так, у нас дорожче, – говорить Михайло, – ніж у великих поліграфічних комбінатах, але це за рахунок саме сервісної частини. Якщо на великих поліграфічних комбінатах у структурі собівартості 70% коштують матеріали, то в 24print 15% – матеріали і 35% – зарплата. Тому в нас інший підхід до клієнта і швидкість виконання завдань».
Виявилося, що в Києві є велика кількість людей, які не хочуть та не мають часу заглиблюватись в деталі поліграфічних процесів. Їм зручніше, щоб хтось вирішив за них цю проблему. Це малий і середній бізнес, HoReCa (невеликі готелі, ресторани, кафе), івент-агенції, архітектори і будівельні компанії.
«Зараз, на жаль, ця ніша просіла, – додає Михайло. – Але до повномасштабного вторгнення таких замовлень було багато. Перед війною серед наших клієнтів було чимало аграрних компаній. Серед них є багато таких, хто продає насіння, і їм потрібні каталоги, які постійно оновлюються».
AIN.Business й далі збирає історії малого та середнього бізнесу в Україні. Якщо вам є що розповісти, – заповніть форму:
Розкажіть нам про свій бізнес
У роботі з клієнтами виникає чимало кумедних і не дуже випадків.
«Якось, – розповідає Михайло, – до нас прийшла дівчина і попросила порахувати вартість друку фотографій. Ми сказали суму, а вона відповіла, що дорого і краще піде до конкурентів. Через 3 години клієнтка повернулась із обуренням: «А чого ви мене три години ганяєте по Подолу? Чому відразу не сказали, що у вас немає конкурентів?».
Але не всі клієнти мають почуття гумору. Михайло розповідає, що є і агресивні, які не розуміють, чому не можна зробити те, що вони хочуть.
«Часто наше знайомство з клієнтом відбувається через скандал, – додає директор. – Але потім якось вдається налагодити контакт, пояснити, що можна, а що – ні. Клієнти переймаються цією турботою і перестають кричати. Як правило, потім починається дружба, що триває роками».
Таких кейсів чимало.
«Багато людей, до яких і я свого часу належав, – говорить Михайло, – не розуміє, чому не можна надрукувати фото 10х15 з телефону і вписати квадрат в прямокутник. Наприклад, дівчина принесла фото з весілля і ми їй кажемо: або тещі треба голову відрізати, або збоку – цього свідка. Інакше не вийде».
Замовити поліграфію 24print можна не тільки в Києві. Компанія має чимало клієнтів і з інших міст, куди доставляє готову продукцію. Серед них, зокрема, замовники з менших міст – Кам’янця-Подільського, Чернівців, Полтави.
У березні цього року 24print відкрили свій принт-центр у Варшаві.
«Не знаю, коли б ми наважились на таке, – говорить Михайло, – якщо б не повномасштабне вторгнення. Планували відкритися ще в грудні минулого року, але довелося відкласти. Не все так гладко, як хотілося б».
Наразі у Варшаві не такий широкий асортимент послуг, як у Києві, але компанія над цим працює. Як і над втіленням інших задумів.
Нагадаємо, раніше AIN.Business розповідав про те, як працює кавовий сервіс «СПЕШ».