Американська SpaceX подала до суду на українську IT-компанію «Старлінк», щоб заборонити використовувати ТМ, яка повністю співзвучна назві її супутникового бізнесу Starlink. ТОВ «Старлінк» працює на ринку вже давно, тож у суді першої інстанції українська компанія довела своє право на ТМ. А нещодавно відсудила і грошову компенсацію. Справу ще не закрито: SpaceX пішла на апеляцію. AIN.UA розповідає деталі цього судового спору.
Що сталося
IT-компанія «Старлінк» була заснована біля 15 років тому, як AIN.UA розповів її власник Сергій Дулицький. Її основні сфери діяльності: IT-інтеграція, хмарні послуги, але компанія надавала також і послуги з проведення інтернет-зв’язку.
2020 року із керівництвом компанії зв’язались юристи, що представились від імені американської SpaceX і сказали, що хочуть поспілкуватися з приводу ТМ, пригадує Дулицький. Тоді українська компанія попросила надати докази того, що юристи справді працюють зі SpaceX, і спілкування на пару місяців припинилося.
Через якийсь час юристи повернулися з довіреністю від американської компанії і сторони призначили зустріч. Тоді, за словами Дулицького, SpaceX представляв київський офіс російської юрфірми «Городисский и партнеры», пізніше юркомпанія-представник помінялась (хоча юрист лишився той самий).
Йшлося про чинне свідоцтво на ТМ Starlink 135574 від 25.02.2011 року (Маск запустив американський Starlink 2014 року і почав реєстрацію ТМ у США 2017 року):
«Їхня позиція була в тому, що ми не використовуємо ті види діяльності, які їх цікавлять, і тому маємо відмовитись від них, щоб вони могли зареєструвати по ним свою ТМ. За це вони пропонували нам $4000. Але ми працюємо на ринку вже 15 років і використовуємо ці види діяльності (усе, що пов’язано із інтернет-доступом, передаванням даних)», — говорить засновник української компанії.
Останнім часом, через обстріли та проблеми зі світлом компанія «Старлінк» навіть відзначала сплеск попиту на підключення оптичних каналів зв’язку.
Тож вимоги SpaceX, за словами Дулицького, означали для ТОВ «Старлінк» припинення діяльності і спроби це пояснити не були успішними. Сторони не домовились і у жовтні 2022 року SpaceX пішла до суду.
Весною 2022 року з’явилися новини про те, що SpaceX планує відкрити в Україні офіційне представництво, тож спір за ТМ може бути із цим пов’язаний.
Що вирішив суд
У суді SpaceX просила «частково припинити дію свідоцтва України № 135574 від 25.02.2011 на торговельну марку». Позов юристи обґрунтовували тим, що SpaceX хоче зареєструвати Starlink в Україні, як ТМ для товарів і послуг, споріднених з тими, для яких зареєстрована ТМ української компанії.
«Вони будували свої претензії на тому, що Starlink — це всесвітньовідомий бренд і що тільки через це ми маємо віддати ТМ. Вони подали до Українського національного офісу інтелектуальної власності та інновацій заяву стосовно ТМ, і цей документ на 20 сторінок наполовину складався із посилання на медіа про те, яка Starlink — відома компанія», — розповідає Дулицький.
Суд першої інстанції встановив, що «позивачем не доведено факту реального порушення, невизнання або оспорювання відповідачем-1 прав та/або охоронюваних законом інтересів позивача станом на дату подання позовної заяви, що унеможливлює задоволення позовних вимог».
Також суд на основі експертизи встановив, що ТОВ «Старлінк» використовує оспорювані види діяльності, зокрема: надання інтернет-доступу, оптоволоконний інтернет-зв’язок, супутниковий зв’язок, надання доступу до баз даних і таке інше.
Тож 2 березня 2023 року Господарський суд Києва повністю відмовив SpaceX у позовних вимогах.
А 8 червня 2023 року цей же суд постановив стягнути зі SpaceX 480 000 грн витрат на правничу допомогу та 60 000 грн витрат, пов’язаних із проведенням експертизи.
«Але це ще не означає, що ми ці кошти отримали, або що нам скоро виплатять ці гроші: юристи SpaceX подали на апеляцію, суд розглядатиме її у серпні цього року», — говорить Дулицький.
Що буде далі
За зверненням від SpaceX Північний апеляційний господарський суд поновив провадження у справі про ТМ Starlink. Справу продовжать розглядати 15 серпня 2023 року.
«Вони подали на нас до суду на анулювання нашої ТМ, вони фактично атакують мій бізнес, ми маємо захищатися, у нас немає іншого виходу. Будемо відстоювати свої інтереси у судовому порядку», — говорить власник української компанії та торгової марки.