На сьогодні сервіс доставки Glovo працює в 35 містах України (39 до війни) та готується до перезапуску на деокупованих територіях.

«Коли Україна поверне Крим, ми будемо готові», – каже генеральна директорка Glovo в Україні Марина Павлюк.

  • Сервіс вже є прибутковим, але компанія продовжує інвестувати в нові напрямки і перезапускає старі. Україна стала першою країною, у якій Glovo запустив телемедицину, а ще – власні віртуальні ресторанні бренди зі своїми назвами та меню, за рахунок яких компанія сподівається збільшити прибутки на 10-15%.
  • Також Glovo розвиває розгалуджену мережу дарксторів і хмарних кухонь, як допоміжні бізнес-сегменти. Щоб відкрити один даркстор, потрібно 100 000 євро, хмарну кухню – 200 000. У Glovo в Україні 12 дарксторів (один з них відкрили вже після війни) і 7 хмарних кухонь.
  • На сьогодні в українському штаті компанії працює 250 людей – і є відкриті вакансії.
  • Кількість партнерів зросла до 8000.

В інтервʼю AIN.UA Марина розповіла про те, як та чому Glovo продовжив працювати в Україні попри війну, як відновлювали обсяги бізнесу, запускали нові напрямки та чого вдалося досягти.

Марина Павлюк. Фото в цьому матеріалі: Glovo

Розкажіть, як повномасштабна війна вплинула на бізнес Glovo в Україні? Чи підраховували збитки?

До початку повномасштабного вторгнення сервіс Glovo працював у 39 містах України. Війна звичайно ж вплинула, передусім на обсяг бізнесу.

Навесні 2022 року ми тривалий час працювали лише з соціальною метою: безкоштовно доставляли критично важливі товари, розвозили обіди з власних хмарних кухонь і товари з власних магазинів для найбільш вразливих верств населення та працівників критичної інфраструктури.

Проте вже до кінця 2022 року ми майже повністю відновили обсяг бізнесу, зокрема завдяки відкриттю нових міст, як-от Коломия, Самбір, Мукачево, та запуску нових сервісів.

Glovo поновила послуги доставки в тилових містах України вже в березні 2022 року. Чому вирішили піти на цей крок? Розкажіть, які були очікування і чи виправдались вони.

Початок повномасштабної війни змусив нас, як і всю країну, затамувати подих, але це тривало недовго. Ми побачили, що кур’єри почали використовувати телеграм та інші соцмережі, щоб підтримувати зв’язок і виконувати соціальні доставлення. Більше того, вони готові були доставляти дефіцитні ліки та товари першої необхідності безплатно.

Наші партнери телефонували й просили відновити роботу — їм потрібні були замовлення, щоб зберегти бізнес. Ми усвідомили, що є критично важливим сервісом. І менше ніж за добу нам вдалося переконати засновників у штаб-квартирі в Барселоні повірити в Україну й відновити роботу.

На той момент ми не мали якихось очікувань, а прагнули лише надавати гуманітарну підтримку та забезпечувати логістику тим, хто її потребує, з’єднуючи користувачів і кур’єрів із ресторанами, аптеками, продуктовими магазинами та неурядовими організаціями.

Ми також підтримували наших партнерів — бізнеси, які вимушено переїхали або постраждали від війни. Адже ти не можеш зростати, коли навколо — руїни. Тож ми не тільки інвестували у відновлення окремих закладів, а й надавали спеціальні умови, щоб допомогти партнерам швидше відновитися.

Розкажіть про етапи відновлення роботи Glovo в Україні? Чи всі вони вже пройдені? На які бізнес-показники вже вдалось вийти та наскільки вони просіли через війну?

Ми пройшли довгий шлях — від роботи з соціальною метою до повного відновлення основного бізнесу — швидкої доставки. Однак уже в березні 2023 року ми вийшли на 100% довоєнного рівня, а в травні навіть зросли на 10%. 

На додачу до відновлення основного бізнесу, ми продовжуємо розвивати низку інших бізнес-сегментів.

  • Відновили роботу 11 дарксторів Glovo Express — це супермаркети, що працюють тільки на доставку. Нещодавно ми ще відкрили новий Glovo Express у Вінниці — і мережа зросла до 12. У кожному дарксторі представлено близько 3000 позицій, що у два рази більше, ніж було до війни.
  • Сьогодні ми працюємо з понад сотнею постачальників, тоді як до війни їх було всього 20. Зокрема, ми почали працювати з українськими виробниками крафтового морозива, пива та снеків.
  • Відновили роботу 7 хмарних кухонь — це локації з кухонними приміщеннями, які ми здаємо в оренду нашим партнерам. Наразі на них працюють 20 партнерів з 237 брендами.

Скільки інвестували у перезапуск?

Якщо говорити про інвестиції, то запуск 1 даркстору в середньому потребує 100 000 євро, а відкриття хмарної кухні з усім необхідним оснащенням — 200 000 євро. 

Однак найголовніше — ми ризикнули й запустили з нуля нові напрями.

На початку війни ми побачили потребу в медичних онлайн-консультаціях — багато лікарів виїхали за кордон, багато людей переїхали й потребували медичної допомоги або психологічної підтримки, тож ми вирішили додати телемедицину в застосунку.

Україна стала першою країною, у якій Glovo запустив телемедицину. Тож сьогодні в нашому застосунку можна замовити онлайн-консультацію з лікарем, отримати електронний рецепт, а в Києві та Львові — навіть викликати лікаря додому. 

Крім того, влітку 2022 року ми розробили й запустили власні віртуальні ресторанні бренди. Це повноцінні концепції, які містять назву бренду, меню, рецепти та маркетингові матеріали. Користувачі сервісів доставки бачать такі віртуальні бренди як повноцінні заклади. Наразі ми пропонуємо 7 віртуальних брендів, які на умовах франшизи використовують 77 партнерів у 10 містах України.

Що це нам дає? Для нас це збільшення асортименту на платформі, а для партнерів — подвоєння кількості замовлень та збільшення прибутку в середньому на 10-15%.

Розкажіть, як повернення McDonald’s вплинуло на бізнес Glovo в Україні та як змінилися замовлення українців, якщо порівняти з довоєнними роками. Як змінився середній чек?

Насправді більшість наших партнерів — це малий та середній бізнес, які не переставали працювати або швидко відновили свою роботу. Завдяки цьому ми вийшли на 80% відновлення обсягів ще в серпні-вересні 2022 року, до повернення McDonald’s.

Звичайно, ринок доставки зазнав змін, але темпи його відновлення та розвитку достатньо здорові.

Середній чек за останній рік виріс на 19% до 600 грн. До речі, 80% замовлень оплачують безготівковим розрахунком.

Водночас уподобання українців залишаються незмінними — це американська, італійська та азійська кухні, а серед улюблених страв — шаурма в Одесі, піца в Дніпрі, бургери в Києві. Якщо говорити про замовлення з Glovo Express, то там найчастіше замовляють банани, воду, пиво, безалкогольні напої, яйця, молоко.

Також ми бачимо, що користувачі, які звикли замовляти страви з ресторанів, частіше замовляють продукти, ліки, квіти й очікують отримати замовлення так само швидко. Наприклад, квіти почали замовляти в чотири рази частіше, ніж було до війни. Загалом кожне п’яте замовлення зараз — це з супермаркетів або аптек.

Наскільки Україна – великий ринок в структурі бізнесу Glovo? Чи був він прибутковим до початку повномасштабної війни? Яка зараз динаміка, враховуючи інфляцію та споживчі настрої населення в Україні?

До повномасштабного вторгнення Україна була третім за обсягом ринком для Glovo, сьогодні — входить у п’ятірку серед 25 країн присутності сервісу. Починаючи з 2018 року компанія інвестувала 80 млн євро в український ринок і це принесло результати — Glovo є найбільшою багатокатегорійною службою доставки в Україні й вже вийшла на прибутковість. 

За даними Kantar, європейці роблять 1 замовлення їжі кожні 3-4 тижні: 14 замовлень на рік в Іспанії й Франції, 19 замовлень — у Великій Британії і Португалії. 2018 року, коли ми тільки вийшли на український ринок, наші користувачі робили в середньому 2,6 замовлення на рік. У 2020-2021 роках цей показник виріс до 10. Сьогодні, попри війну, попри те, що багато українців виїхали за кордон, середня кількість замовлень, зроблених через наш застосунок, поступово відновлюється і наразі становить 7,4.

Про що кажуть ці цифри? Для нас про те, що Україна має величезний потенціал для розвитку, адже ми бачимо, наскільки відкритими є українці до нового — і партнери, і користувачі, як швидко вони звикають до того, що доставка будь-чого в місті може бути швидкою.

Тож за умови деокупації територій, поступового повернення економічно активних громадян і відновлення економічного добробуту ринок швидкої доставки в Україні може сягнути 1,7 млрд євро. 

Які зараз обороти у компанії в Україні, якщо порівняти з 2021 роком?

Усі важливі показники — від виторгу до кількості замовлень — виросли. Поліпшився також час доставки. У деяких містах обсяг замовлень виріс у два-три рази за останній рік, зокрема в Хмельницькому замовлення зросли на 318%, у Вінниці — майже на 300%, у Тернополі — на 275%, у Рівному, Івано-Франківську й Луцьку — майже на 250%, а в Чернівцях — на 200%.

Кількість наших партнерів теж зросла — до 8000. Ми не тільки починаємо працювати з новими ресторанами, а й постійно додаємо нові категорії в застосунку. Наприклад, у березні ми почали працювати з мережею зоомаркетів MasterZoo в 16 містах України, а в червні під’єднали аптечну мережу «Подорожник».

Раніше в Glovo пройшли скорочення. Наскільки вони торкнулися України? Скільки людей звільнили?

В українській команді Glovo — 250 людей. Скорочення, які відбувалися на глобальному рівні, зачепили Україну мінімально. Ба більше, ми зараз маємо багато відкритих позицій, бо наша команда зростає.

В яких містах України сьогодні працює Glovo? Чи плануєте масштабуватися на інші міста? Розкажіть, яка стратегія розвитку в Україні у Glovo та як її коригує перебіг війни?

Наразі сервіс Glovo працює в 35 українських містах. Як і всі, ми з завмиранням серця дивимося на події, що розгортаються на фронті. Ми точно знаємо, що продовжимо відновлювати роботу сервісу скрізь, де буде український прапор і де буде безпечно для наших партнерів, кур’єрів, користувачів.

Коли Україна поверне Крим, ми будемо готові й до експансії на півострові.