Ціноутворення на споживчу електроніку – одна з найцікавіших покупцям тем, про яку найменше говорять. Консультанти магазинів техніки можуть розповісти про технічні характеристики продуктів, але ціна – це фактор, який найістотніше впливає на рішення про купівлю. Тож, експерти міжнародного бренду smart-телевізорів KIVI готові поділитися подробицями – як формується ціна на телевізори?

Ціна на будь-який продукт складається з двох великих частин: собівартість і додаткові націнки. Собівартість для пересічного споживача – це сукупна вартість умовно деталей певного продукту чи гаджету, і тому певні споживачі мають думку, що собівартість будь-якого виробництва низька, а ціна формується з величезними націнками. Насправді ж, собівартість будь-якого продукту (але за приклад беремо телевізори) – це вартість компонентів, їх доставки на місце зборки, самого збирання, контролю якості, відрахування на зарплати працівників, екологічні відрахування, податки в країнах виробництва та збуту, а також усі логістичні витрати, що супроводжують виробництво та доставку. 

Собівартість телевізора

Знаючи реальний «склад» собівартості, вже не дивує, що у випадку контрактного виробництва телевізорів у Китаї вона сягає 60% від фінальної ціни, яка чекає на покупця на полицях магазинів. В KIVI підрахували, які відносні долі займають ті чи інші компоненти у собівартості Smart-телевізорів:

Отже, найдорожче, що є в телевізорі – це його рідкокристалічна панель, а іншими словами – дисплей/екран. Вартість екрана коливається залежно від виробника та розміру, а також характеристик. Саме тому в модельній лінійці навіть одного бренду можна побачити телевізори однієї діагоналі, але з великою різницею в ціні. Цілком ймовірно, що у різних моделях були використані різні дисплеї.

То чому ж ціна на телевізори не падає, якщо в новинах писали, що ціна на екрани в Китаї суттєво знизилася?

Є дві головні причини, які тримають ціни в Україні. Це логістика та курсові коливання. На жаль, за останній рік обидва ці чинники суттєво погіршилися – спочатку повномасштабне вторгнення росії зламало налагоджені логістичні маршрути, а потім зміни курсу долара вплинули на роздрібні ціни. Так, середня ціна на телевізор по ринку у 2021 році становила 500 USD (13 500 – 14 000 грн). На сьогодні у 2023 році ця середня ціна знизилася на 100 доларів і становить 400 USD – але в перерахунку на гривні ціна для покупця зросла і становить понад 15 000 грн. 

Але є й хороша новина: логістичні компанії за рік сформували нові маршрути та ціни на них. Наприклад, вартість перевезення одного морського контейнера у 2022 становила 12-15 тисяч USD, а зараз коливається на рівні — 1200-1300 USD.

Що ще змінює собівартість телевізора?

Відповідь проста: будь-що, що відрізняє певну модель від її базової версії. 

Інший чипсет або плата, інший колір, інша підставка, інший звук чи навіть пакування. Наприклад, KIVI змогли зменшити витрати на контейнерні перевезення своєї продукції, змінивши форму і розмір коробки таким чином, щоб в один морський контейнер вміщалося більше телевізорів, ніж в інших брендів. 

Телевізор білого кольору майже завжди буде коштувати дорожче, ніж його чорний аналог. Навіть така дрібниця, як пульт – може змінити собівартість телевізора. Додати одну кастомну кнопку в пульт – це додаткові гроші, але це також і зручність для глядача, який однією кнопкою зможе запускати найпопулярніші додатки, такі як Netflix чи YouTube.

Виробнику доступні не всі критерії, які впливають на ціну. Так, вартість компонентів залежить від постачальника, а виробники телевізорів прикладають багато зусиль, щоб зафіксувати для себе найкращі цінові умови, зберігаючи при цьому високу якість компонентів. Відповідальні бренди не будуть співпрацювати з ненадійними постачальниками чи фабриками, а обирають лідерів цих сегментів.

Чи переплачую я за маркетинг?

Бренди різних категорій (A, B чи С) можуть пропонувати споживачеві однакове наповнення всередині корпусу продукту й однакову збірку – моделі будуть відрізнятися лише логотипом на корпусі, зовнішнім оформленням і сервісом. При цьому різниця в ціні на світовий і маловідомий бренд складає в середньому 30-40%. Звичайно, відомі компанії вкладаються в рекламу, промо-акції, наймання працівників, репутаційні заходи та інше. На це потрібні маркетингові бюджети, які закладаються у вартість продукту для споживача. Тому раціональні покупці обирають бренди, які не проводять багато рекламних активностей, щоб не вкладати свої ж гроші в рекламу компаній.