Корумпованість, низька платоспроможність, слабкий юридичний захист — подібні, дещо хибні, уявлення про Африку відлякують багатьох власників компаній та інвесторів від ведення бізнесу в цьому регіоні.
В реальності ж протягом останніх двох десятиліть багато країн Африки стрімко зросли за своїми показниками ВВП. Швидкий темп розвитку робить їх потенційно привабливими для бізнесу та вигідними для інвестицій. Свій продукт там розвиває і Jiji.
Jiji — це продуктова IT-компанія родом з України. Вони розробили одну з найпопулярніших дошок оголошень в Африці, яка дозволяє купувати та продавати різноманітні товари, брати чи здавати в оренду нерухомість, шукати роботу тощо. Бізнес повноцінно функціонує у 8-ми країнах (Нігерія, Кенія, Гана, Уганда, Танзанія, Сенегал, Кот-дʼІвуар, Ефіопія) та зосереджує на своїй платформі 13 млн унікальних користувачів на місяць.
Особливостями роботи в Африці та запорукою для досягнення зазначених результатів ділиться Максим Голубєв, Country Manager Jiji Africa.
Недооцінена Африка
Африка — найбільш недооцінений ринок у світі. Якщо порівнювати з Європою чи Америкою, тут розвиток загальної економіки країн дещо повільніший. Внаслідок цього швидка динаміка зростання в окремих категоріях не така очевидна. Тож основною перевагою континенту можна сміливо вважати відсутність перенасиченості. Через низьку якість сервісів та товарів конкуренція досить низька. Як результат — у компаній, які вміють створювати якісний продукт, з’являється реальна можливість вибитися в місцеві лідери.
Багато африканських країн потребують розвитку інфраструктури та споживчої сфери, новітніх рішень у телекомунікаціях, електронній комерції, фінансових послугах тощо. Масштабування на цьому континенті може бути більш реальним, ніж на ринках Європи та Америки, оскільки ті вже перенасичені великими компаніями.
Африка сьогодні – величезні перспективи завтра.
Культурні особливості
Місцеві живуть у ритмі Hakuna Matata, щоб не сталося в їхньому житті. Їх не хвилюють прострочені дедлайни, немає переживань щодо некоректно виконаних завдань. Наприклад, співробітник може зізнатися у тому, що не зрозумів задачу, через 3 тижні після того, як вона була поставлена. Щоб впоратися з подібними труднощами, доводиться будувати систему формальних порядків, встановлювати обов’язкові правила та доносити важливість дотримання дедлайнів.
Саме тому підприємцям, які зацікавилися ринком Африки, варто почати з вивчення менталітету африканців. Подумайте: можливо, щось, що цінне для них, може стати частиною вашої корпоративної культури. Наприклад, в одному з наших офісів є традиція: щоп’ятниці співробітники приходять на роботу в національному вбранні свого народу.
Залиште команді частину звичного життя і ви заручитеся її довірою. У Jiji ми намагаємося поєднувати українську та африканські культури, щоб створити комфортне середовище для всіх наших співробітників.
Загалом я люблю африканців за те, що для щастя їм треба дуже мало. Вони не тягнуться за розкішшю, а щиро радіють простим речам. Водночас це молоде та амбітне населення – покоління, яке перестрибнуло етап комп’ютерів, одразу пересівши за смартфони. Тому не дивно, що тут стрімко формується потреба в продуктах, які б ефективно задовольняли запити місцевих.
Бізнес на африканському ринку може бути дуже успішним. Проте не варто забувати й про виклики: вам доведеться знайти спосіб адаптувати процеси компанії до місцевої специфіки та запастися терпінням.
Наші рішення
Африка — це більш ніж 50 різних країн зі своїми культурними особливостями та індустріальним розвитком. Кожен підприємець має розуміти, що доведеться починати з нуля. Вам не вдасться «скопіювати» на місцевий ринок моделі, які «працюють» на Заході чи Сході. Потрібна адаптація під ринки та бажання ризикнути, прийняти нові виклики.
Побудова процесів
Треба бути готовим до того, що челленджі будуть різні. Наприклад, шахрайство працівників. Кожен намагається маніпулювати інформацією та готовий продати дані свого роботодавця конкуренту. Але ми знайшли рішення — побудували та спростили процеси. Ми не перенавантажуємо працівників інформацією й надаємо доступ лише до тих інструментів, які дійсно потрібні їм для роботи.
Відбір претендентів
Ми шукаємо відповідальних людей та запустили власний тренінговий центр. Претенденти проходять навчання, виконуючи різноманітні завдання під наглядом менторів. Програма розроблена таким чином, щоб перевірити софт та хард скіли, які знадобляться кандидатам у майбутній роботі. І тільки після аналізу результатів ми вирішуємо, чи приймати нову людину в команду.
Навчання команди
Одне з ключових рішень — вибудовувати воронку рекрутингу. За 5 років роботи в Jiji я створив власну senior ланку африканців. Завдяки команді профі мені легко розв’язувати питання та підтримувати зв’язок між офісами, які знаходяться на різних континентах. Я завжди можу звернутися із задачею до high level спеціаліста-африканця, який швидше достукається до виконавців через тотожність ментальності. Але варто розуміти, що на онбординг такого спеціаліста може піти до 2-х років.
Загалом після того, як ви подбали про створення процесів та найняли спеціалістів, варто зосередитися на їхньому навчанні. Тут невисока якість освіти й ви маєте бути готовими до інвестування у розвиток команди. Починати доведеться з основ: математика, логіка, робота з електронними таблицями тощо.
Ми будуємо бізнес прозоро, орієнтуючись на довготривалу перспективу: прагнемо побудувати якісний, зручний і безпечний продукт, який буде покращувати життя африканців. Водночас ми розуміємо і приймаємо той факт, що для такого підходу знадобиться більше часу та інвестицій.
Перспективи та можливості
Робота в Jiji — це цікаві виклики та амбітні цілі. Це команда, з якою не страшно рости, а навпаки хочеться робити більше: відкривати нові ринки та підкорювати вершини.
Останнім часом ми тримаємо курс на нові країни. Наприклад, запустили свій продукт в Ефіопії. У таких випадках ми завжди починаємо спочатку: досліджуємо специфіку, тестуємо гіпотези та адаптуємо бізнес до місцевих особливостей.
Мета Jiji — увійти в п’ятірку найпотужніших класифайдів світу за трафіком до 2025 року. Для цього ми масштабуємо бізнес, команду та відкриваємо додаткові напрями роботи. Однак ми розуміємо, що виходити на нові території – не межа для розвитку. Бо навіть «всередині» країн можна працювати з покриттям окремих регіонів, міст та локальних ринків.
Jiji — величезний простір можливостей. А щоб можливості ставали реальністю, ми продовжуємо шукати талановитих і вмотивованих людей.
Компанія вже вдруге запускає стажування. Цього разу ми в пошуках Business Development Intern спеціалістів.
Це стажування для тих, хто:
- Завжди орієнтується на результат та не боїться викликів;
- Має досвід роботи або волонтерства в ГО, брав участь у волонтерських програмах;
- Має досвід продажів чи ведення переговорів;
- Володіє англійською на рівні B2 або вище;
- Має хороші комунікативні навички;
- Зможе приділяти стажуванню 5 годин на день.
Якщо ви в пошуках цікавих викликів та можливостей — переходьте за посиланням та приєднуйтеся до амбітної команди Jiji!