Біля 70% українців переживають, що їхні друзі чи родини можуть відреагувати на шахрайське повідомлення із проханням підтвердити дані свого рахунку. 68% українців не впевнені, що здатні розпізнати онлайн-шахрайство. Такі дані демонструє дослідження Stay Secure, проведене аналітичним центром Wakefield Research 2023 року на замовлення Visa. Про основні цифри та тези з цього дослідження AIN.UA повідомили у компанії.

Дані про те, як українці ставляться до онлайн-безпеки

  • Дослідження також виявило, що 73% українців найімовірніше не розпізнають «тривожних дзвіночків», які вказують, що вони зіткнулися зі злочинцями в мережі.
  • Кожен другий українець принаймні раз вірив шахраям, а 17% ставали жертвами обману неодноразово.
  • Також автори дослідження вказують на те, що респонденти, що вважають себе обізнаними щодо тактик онлайн-зловмисників, з більшою імовірністю натиснуть на фальшиве посилання або повірять шахрайській пропозиції.
  • Наприклад, 54% «обізнаних» українців купляться на повідомлення, що містить гарні новини, а 42% відреагують на прохання виконати термінові дії. Тоді як серед тих, хто сумнівається у своїй пильності, так само вчинять 48% та 32% відповідно.
Інфографіка від компанії Visa
  • Найменше українці вірять проханням перевстановити пароль через потенційний витік даних: для 85% опитаних повідомлення такого змісту — в трійці найбільш підозрілих. Набагато менше занепокоєння викликають SMS про статус відправлення, що доставляється (лише 28% включили такі повідомлення до топ-3 тих, що змушують насторожитися). Лише 17% опитаних вважають підозрілими прохання надати відгук про нещодавній досвід і 28% — листи з оголошенням про розпродаж або появу нового продукту.

Ознаки підозрілої поведінки в онлайні

  • Хибна терміновість. Кіберзлочинці часто наголошують на терміновості, щоб спонукати людей діяти, наприклад, натиснути на посилання або відповісти відправнику.
  • Гарні новини. Кожен другий респондент виконав би дію, про яку просять шахраї, якби повідомлення містило гарні новини, наприклад «безкоштовний подарунок для вас», «вас обрали» чи «ви переможець».
  • Прохання виконати дії. 35% респондентів відповіли б на повідомлення, що містить прохання виконати дії, хоча найбільш підозріло українці ставляться до прохання змінити пароль.

Поради з безпеки

У компанії радять:

  • Не ділитися ні з ким даними свого банківського рахунку.
  • Не натискати на посилання, не переконавшись, що воно приведе туди, куди
    обіцяють у повідомленні.
  • Регулярно перевіряти сповіщення про списання коштів, які приходять у формі SMS
    або електронних листів і повідомляють про покупки, здійснені з вашого рахунку.
  • Телефонувати за номером, указаним на корпоративному сайті або зворотному боці
    кредитної чи дебетової картки, якщо немає впевненості, чи є повідомлення від банку
    справжнім.

Дослідження Stay Secure є частиною інформаційної кампанії Visa «Платіть безпечно», в межах
якої Visa сприяє підвищенню обізнаності споживачів щодо можливих сценаріїв онлайн-шахрайства, навчає більш обізнаній і безпечній поведінці покупців, підвищує фінансову грамотність населення.