Що спільного у Адама Месінджера, Шрі Шивананда та Вернера Вогельса? Швидше за все їх імен ви ніколи не чули. Але точно чули про Джека Дорсі, Дена Шульмана та Джеффа Безоса. Насправді перша трійка створювала ті самі продукти, що і друга, тільки в ролі технічних директорів. Але про них не пише TechCrunch (за рідкісними виключеннями!) чи Bloomberg. Ім’я Парага Аграваля більшість дізнались тільки коли його підвищили з CTO до CEO Twitter, незадовго до продажу Маску. Їхня доля — конференції і подкасти для розробників. І це ж ще tier1-компанії. Що говорити про інших?
Далеко ходити не потрібно, в Україні СЕО сотень продуктових ІТ-компаній — також селебріті, а CTO — також в більшості невідомі. Редакція AIN.UA зібрала список потужних українських CTO, назвавши його на честь легендарного інженера та архітектора Дедала.
Що важливо. Список не є рейтингом, оцінювати CTO по кількості підлеглих чи по виторгу на голову розробника — хибно і не показово, а дійсні методи вимірювання продуктивності праці для креативних та інженерних професій, навіть внутрішні, все ще нерелевантні.
В першу редакцію списку AIN.UA потрапили CTO, і тих компаній, які оперують в Україні і тих, які орієнтовані на глобальні ринки, а також ті, що після M&A стали частинами великих міжнародних технологічних груп, та не втратили зв’язок з Україною.
Дмитро Мєлков,
СІО в Megogo
ОТТ-відеосервіс, заснований у 2011 році. В 2021 мав $40 млн виручки, попри втрати половину платних абонентів через російську війну в 2022, через 2-3 роки сервіс планує IPO.
Макс Пугач,
СТО в monobank
Найбільший необанк, створений у 2017 році. в 2021 мав 4,4 млн клієнтів та $3,7 млн чистого прибутку на місяць. В 2023 клієнтів майже 7,5 млн.
Віталій Харітонський,
СТО в Prom.ua
Найбільший маркетплейс, входить до групи EVO наряду з іншими ecommerce-продуктами Bigl.ua, Kabanchik.ua, Shafa.ua, IZI.ua. В 2021 Kaspi.kz збирався купити Prom разом із онлайн-магазином Rozetka за $1+ млрд. Через війну угода не відбулась, а Prom скоротили 30% штату. Проте вже в кінці 2022 компанія не тільки відновилась, а і збільшили товарообіг на 50%.
Дмитро Лятамбур,
СТО в Liki24
Сервіс бронювання та доставки ліків. Компанія залучила загалом $6 млн інвестицій та має 1+ млн користувачів.
Євген Генов,
СТО в Kyivstar.Tech
Фактично виведений в 2022 році в окрему компанію IT-відділ найбільшого українського телекомоператора «Київстар». Відомо, що компанія розробляє self-service «Мій Київстар», цифровий каталог Hoverla, IVR-сервіс для контакт-центрів JET та рекламну екосистему ADWISOR.
Олексій Панасюк,
СТО в Zakaz.ua
Сервіс доставки продуктів, заснований в 2010 році. В 2021 готувався на продаж Glovo, можлива оцінка угоди – $80 млн, однак через війну плани змінились.
Сергій Медведєв,
СТО в TemaBit
Розробник IT-рішень одного з найбільших українських ритейлерів Fozzy Group, куди входять «Сільпо», «Фора», Ringoo та «Thrash! ТРАШ!».
Віра Ткаченко,
СТО в MacPaw
Розробник утилітів, здебільшого для екосистеми Apple, найбільш відома з яких CleanMyMac — у 2020 році мала понад 20 мільйонів завантажень. Інші продукти — Gemini, ClearVPN та Setapp. Дохід компанії в 2020 за різними оцінками складав близько $80 млн.
Дмитро Бєлєвцов,
СТО в Respeecher
Розробник ШІ-технології яка використовується для синтезування голосів у Голлівуді, зокрема франшизою «Зоряних Війн» для голосів Дарта Вейдера і Люка Скайвокера для «Мандалорця». За весь час компанія залучила $1.5 млн інвестицій.
Андрій Суржинський,
СТО в Restream
Заснована в 2014, компанія встигла з платформи для геймерів перерости у стрімінговий сервіс, який дозволяє одночасно транслювати відео на 30+ платформ. компанія залучила близько $55 млн інвестицій та має 600 мільйонів глядачів щомісяця.
Костянтин Ваганов,
СТО в RevenueGrid, (InvisibleCRM)
Платформа автоматизації і ШІ-підтримки прийняття рішень сейлз-командами на кожному кроці. Залучила $21,5 млн інвестицій.
Назім Сулейманов,
СТО в Jooble
Агрегатор вакансій, заснований у 2006 році в Києві. В 2019 річна виручка склала близько $18 млн. В 2021 працювали в 67 країнах і були другі за розміром після Indeed.
Володимир Міхалко,
СТО в Influ2
Розробник SalesTech-рішення, яке дозволяє показувати рекламу конкретним людям. Проєкт, запущений влітку 2017 року і до 2023 року залучив $11,4 млн інвестицій.
Олександр Тимошенко,
СТО в Tonti Laguna
Венчурна студія, що серійно запускає та просуває бізнес-проєкти на західних ринках. Зараз у портфелі компанії 5 бізнесів та 200 контент-проєктів, які відвідують більше 20 мільйонів користувачів щомісяця.
Олександр Шишковцов,
СТО в 4A Games
Заснована у 2005 студія 4A Games є одним з двох розробників ААА-ігор в Україні, найбільш відомі з яких – серія Metro 2033, Metro: Last Light, Metro Redux та Metro Exodus. В 2020 залучили більше $10 млн від Tencent.
Іван Запарований,
СТО в DressX
Платформа для створення цифрового модного одягу, який можна носити на фото, AR та відеодзвінках. На 2023 залучили $19.2 млн.
Алекс Бредіхін,
СТО в SOC Prime
Платформа для колективного кіберзахисту, з 8000 клієнтів 42% зі списку Fortune100 і 21% зі списку Forbes Global 2000. До 2023 залучили $11 млн інвестицій.
Євген Найденов,
СТО в Competera
Розробник технології автоматизації ціноутворення для електронної комерції. Залучили $4,3 млн інвестицій.
Олександр Нєскін,
СТО в Petcube
Розробник hardware-гаджетів для власників домашніх тварин. Від заснування залучили інвестиції сумарно на $14 мільйонів.
Дмитро Волошин,
СТО в Preply
Платформа для пошуку репетиторів, яка об’єднує репетиторів та студентів зі 190 країн світу. За десять років компанія залучила майже $100 мільйонів інвестицій.
Тарас Березовський,
СТО в Allset
Платформа, яка надає можливість бронювання столів, замовлення їжі в ресторанах, оплати рахунку та інші. З моменту заснування у 2015 році залучили $16,6 млн. Компанія співпрацює з понад 8000 ресторанами в Україні та США.
Владислав Пранскевичус,
СТО в Let’s Enhance
Розробник ШІ-технології для покращення якості фотографій. Платформа має 5 мільйонів користувачів і на 2023 залучила $3,1 млн інвестицій.
Віктор Сдобніков,
СТО в Apostera
Компанія створила технологію змішаної реальності для автопрому, яка робить проекцію навігації на лобове скло, як наприклад в Audi e-tron Q4. В 2022 компанію купив HARMAN, що входить в групу Samsung, за суму, що може складати $50 млн.
Ігор Осіпянц,
СТО в Depositphotos
Маркетплейс фотоконтенту, в 2021 компанія була продана VistaPrint за $85 млн.
Дмитро Щедов,
СТО в DMarket
Блокчейн-маркетплейс для продажу віртуальних предметів. За оцінкою редакції AIN.UA річний дохід DMarket в 2022 склав від $3,2 млн до $3.7 млн. З моменту заснування злучив $26 млн інвестицій і в 2023 був проданий Mythical Games за суму, яка може складати від $80 млн до $100 млн.
Попри те, що середній час на посаді у CTO значно вищий, ніж у підлеглих, за півтора роки у низки компаній не обійшлося без змін «на полі». Так згідно даних в Linkedin після 15 років в компанії пішов з позиції CTO Readdle Андріан Буданцов, після 7 років – CTO ModnaKasta Олександр Соловйов, після 12 років – CTO Plarium Валентин Абалмасов. Напередодні вторгнення, після 6 років в компанії пішов з позиції CTO Solid Юрій Гайдоба та після 2 років – CTO «Епіцентр» Ігор Дрозд. Нові позиції CTO, які лишали свої пости в цей період – або розробник (навіть не TeamLead) або співзасновник стартапу.
Втім є і інші сценарії. Так CTO YouScan Леонід Литвиненко, який був одним з двох перших розробників, перейшов в компанії на роль CEO. А CTO Autodoc Дмитро Задорожний після 12 років в компаній зайняв роль ко-CEO. Співзасновник та CTO Uklon Віталій Дятленко відійшов від операційного керування технічним відділом і зараз в пошуку нового CTO, щоправда це вже третя спроба знайти нового CTO за останні 3-4 роки.
Шукає не тільки Uklon. Як зазначає засновниця рекрутингової агенції VPTeam Віка Придатко, останні пів року попит складає до 10 вакансій СТО на місяць. Також за словами Придатко в середньому третина цих вакансій ніде не публікується. На 1 вересня 2023 на DOU, Djinni, Recruitika і інших сайтах для пошуку роботи в Україні є сумарно 11 вакансій CTO. І ще до 10 вакансій Head of Engineering, Director of Development та CIO, функціонал останніх дуже різниться в описах — від класичного CTO, до директора IT-відділу в landbased-бізнесі та навіть головного аналітика в продукті. Тож можна нарахувати одночасно близько трьох десятків вакансій для CTO. Але все ще найпоширеніша практика, коли у компанії немає драматичних проблем з технічним відділом — обирати CTO зсередини.
Над матеріалом працювали: Катерина Ковтун та Ілля Бошняков