Рубрика «Стартап дня» на AIN.UA — це трибуна для засновників проектів, де можна познайомити потенційних клієнтів та інвесторів зі своїм продуктом. Редакція зберігає пряму мову спікера. Розповісти про свій стартап можна, заповнивши анкету за посиланням.
P4 — це онлайн-платформа з купівлі-продажу енергоресурсів, де українські бізнеси можуть купувати газ у трейдерів та видобувних компаній напряму без посередників та фактично за гуртовими цінами.
Засновники та команда стартапу
Проект створений на базі ТОВ «Платформа 4», засновником цієї компанії є Головченко Олександр. Ідеологами проекту є декілька осіб — зокрема, Головченко Олександр, Казанцев Сергій, а також низка експертів в окремих галузях енергетичної генерації, трейдингу, ІТ.
Команда P4 зараз складається з 8 людей. Але розробкою проекту займалася велика команда з ІТ-компанії Webcase. Частину бізнес-процесів закривають аутсорс-компанії.
За всі бек-функції та побудову бізнес-процесів у P4 відповідає Олександр Головченко, за розвиток UX та UI, клієнтської сервісної частини — Сергій Казанцев, співпрацю з командою розробників Олександр і Сергій забезпечують разом, активно працюючи з відповідними експертними групами.
Про що стартап
На P4 українські бізнеси можуть купувати газ у трейдерів та видобувних компаній напряму без посередників та фактично за гуртовими цінами. Адже продавці газу не нестимуть зайвих витрат на офіси та іншу клієнтську інфраструктуру. А клієнтам більше не потрібно буде обдзвонювати купу постачальників, аби дізнатися актуальну ціну на газ і обрати кращу пропозицію для себе.
Всі пропозиції зібрані в одному вікні на P4. Крім того, клієнт зможе залишити на сайті свою пропозицію на купівлю або запропонувати конкретному трейдеру свою ціну. P4 гарантує виконання зобов’язань перед покупцем. Навіть якщо продавець не поставить газ, P4 все одно гарантовано забезпечить покупця газом, відповідно до умов угоди.
Яка модель монетизації
Для покупців користування P4 безкоштовне. Платформа бере комісію за транзакцію лише з продавця і виключно по факту укладання угоди.
Скільки часу пішло на MVP? Яких помилок припустилися?
Понад 9 місяців. Що за помилки були? Спочатку ми були впевнені, що в енергетичному секторі можна робити софт за методологією waterfall, так і робили ТЗ на нашу платформу.
В листопаді минулого року зрозуміли, що розробникам складно передбачити всі наші побажання як замовника, навіть вирахували «коефіцієнт нерозуміння сторін». Як наслідок, став у нагоді agile-метод, вдалось значно прискоритись і підвищити якість продукту.
Як виникла ідея створити стартап?
Олександр та Сергій мали досвід роботи на енергетичних та товарних ринках, тож розуміли проблематику, з якою стикаються споживачі на цих ринках. Часто їм важко зробити вибір серед безлічі пропозицій постачальників, зрозуміти, хто з них надійний, як їх всіх порівняти.
Наразі майже ніхто постачальників не відображає ціни на газ або ж електроенергію на своєму сайті і щоб порівняти їх пропозиції треба всіх обдзвонити. Ми хочемо прибрати цей «головний біль» у споживачів та дати їм зручний сервіс, який дозволяє легко порівнювати пропозиції, обирати найкращу, укладати угоди швидко онлайн та гарантовано отримувати придбаний ресурс.
Хто ваші конкуренти, які в них досягнення?
Всі, хто продає газ та електрику офлайн — тобто традиційні постачальники, а також енергетичні біржі. Але їх недоліками є не тільки складний комплаєнс, а й заплутана процедура, необхідність значних гарантійних платежів, присутність біржі у процесі виключно до моменту укладення угоди.
Яких конкурентів уже немає, чому, у них не вийшло?
Ця ніша в Україні наразі нерозвинена.
Як ви оцінюєте ринок для вашого продукту?
За нашими оцінками, до 20-30% клієнтів, які продають та купують газ і електрику, вже готові робити це онлайн. Саме для них ми й створили цей зручний сервіс. Якщо говорити в «грошах», то я б оцінив частку ринку приблизно у 40-50 мільйонів кубів на рік.
Наші потенційні клієнти — це, з одного боку, видобувні та трейдингові енергетичні компанії, а, з іншого боку, українці, які мають власні бізнеси й вже звикли до якісного сервісу таких компаній як, наприклад, «Нова Пошта», Uklon, Glovo тощо. Ми хочемо, щоб P4 зробила таку ж сервісну революцію, як і ці бренди, але на ринку енергоресурсів.
Скільки грошей/часу інвестовано?
В розробку продукту вкладені кредитні і власні ресурси. На даний час це понад 2,5 млн гривень.
Чого вдалося досягти?
Проект запрацював у MVP з 1 липня. Зараз активно вивчаємо зворотній зв’язок від перших клієнтів і доопрацьовуємо процеси і інтерфейси. Паралельно працюючи з командою Webcase над запуском з наступного року блоку з купівлі-продажу електроенергії на P4. Маємо плани розвивати проект в інших країнах.
Перші мільйони кубів були продані із застосуванням нашого сервісу вже в липні 2023 року, що навіть для нас стало певною несподіванкою.