З 1 жовтня 2023 року заклади Food vs Marketing не прийматимуть оплату готівкою. Про це вони повідомили у своїх соціальних мережах. Таке рішення заклад пояснив тим, що працівникам, які мають справу з їжею, краще з готівкою не контактувати. Серед інших причин: спроститься процес замовлення їжі та зменшиться об‘єм палива для автомобілів, що виїжджають задля інкасацій. Проте таке рішення обурило деяких користувачів. Вони заявили, що відмова приймати готівку — це порушення прав споживачів.
Юристи Національної ресторанної Асоціації України роз’яснили AIN.Business чи може заклад ресторанного господарства відмовитись від готівкових розрахунків. Спойлер: так, це дійсно порушення вимог законодавства.
Що сказано в законі
Статтею 17 Закону України «Про захист прав споживачів» встановлено, що за всіма споживачами однаковою мірою визнається право на задоволення їх потреб у сфері торговельного та інших видів обслуговування.
Тому застосування прямих або непрямих обмежень і встановлення будь-яких переваг не допускається, крім випадків, передбачених нормативно-правовими актами.
Також згаданою статтею встановлено, що продавець (виконавець) зобов’язаний всіляко сприяти споживачеві у вільному виборі продукції та форм її оплати.
Пунктом 23 «Порядку провадження торговельної діяльності та правилами торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів» передбачено, що касир та інший працівник (у випадку ресторанів — офіціант), які мають право одержувати від споживача гроші за проданий товар, зобов’язані:
- приймати без обмежень банкноти і монети усіх номіналів, що є платіжними засобами і не викликають сумніву в їх справжності та платіжності, за номінальною вартістю;
- забезпечувати наявність у касі банкнот і монет для видачі здачі.
Відповідальність за відмову приймати готівку
Відмова у готівковому розрахунку за придбані товари та надані послуги свідчить про обмеження прав споживача та є порушенням вимог законодавства.
За це передбачена відповідальність:
- статтею 23 Закону України «Про захист прав споживачів»: обмеження або відмову в реалізації прав споживачів, установлених частиною другою статті 17 Закону — у розмірі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (8500 грн).
- статтею 155 КпАП: Порушення правил торгівлі, виконання робіт і надання послуг працівниками торгівлі, громадського харчування та сфери послуг, громадянами, які займаються підприємницькою діяльністю, тягне за собою накладення штрафу від одного до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 17 до 170 грн).
Також, прийнятий Закон про захист споживачів в новій редакції (який ще не набрав законної сили) передбачає право споживача на вільний вибір способу оплати.