Богдан Дорош, інвестиційний менеджер GR Capital, у своїй статті розглядає, що відбувається із ринком венчурних інвестицій зараз.

Фото надане автором

Згідно зі звітом компанії EY, венчурні інвестиції в США у другому кварталі 2023 року були стабільними, а ринок знайшов нову рівновагу. Світовий ринок венчурних інвестицій зріс із $207,74 млрд у 2022 році до $251,54 млрд у 2023 році, що становить середньорічний темп зростання (CAGR) на рівні 21,1%. Очікується, що ця траєкторія зростання продовжується, і до 2027 року ринок досягне $522,50 млрд.

Зокрема в 2023 році стартапи в галузі штучного інтелекту залучили як мінімум $155 млрд інвестицій.

Це — позитивна тенденція, адже минулого року в світі спостерігався спад венчурного фінансування.

Причини спаду венчурних інвестицій в 2022 році

Підвищення відсоткових ставок: очікуване підвищення відсоткових ставок створило атмосферу обережності. Вищі відсоткові ставки зменшують інвестиційну привабливість стартапів, тому що інвесторам набагато вигідніше вкладати гроші в безризикові облігації США під 5-6% річних. Саме тому, зокрема, просіли фондові ринки.

Банкрутство банків: Тривалі наслідки банкрутств банків, зокрема «банка для стартаперів» Silicon Valley Bank, тому інноваційні компанії втратили «кредиторів останньої надії». Також — проблеми великих банків вже призводили до глобальних фінансових криз. Падіння Lehman Brothers та інших інвестиційних банків у 2008 році стало останнім елементом доміно, який запустив незворотний процес поширення економічної кризи. Відтак — кожна банківська криза змушує інвесторів обережно ставитись до своїх вкладень

Глобальна економічна невизначеність: війна в Україні та геополітична напруженість з Китаєм.

Як справи у нас — у GR Capital?

За 6 років GR Capital проінвестував у 19 компаній з двох фондів на стадії раннього росту в Західній Європі та США. Перший фонд повністю проінвестований та перебуває на стадії очікування екзитів. 

На сьогодні ми інвестуємо з другого фонду з цільовим розміром у €100 млн. та фокусуємось на компаніях Західної Європи на стадіях B/C/D та інвестуємо в сфери fintech, insurtech, mobility, proptech, future of work та healthtech. 

Через пандемію коронавірусу збанкрутувала одна із наших портфельних компаній Victor (Uber для приватних літаків) через практично повну зупинку авіаперельотів, а також була змушена залучити раунд з пониженням оцінки компанія Lime (оренда електросамокатів та електровелосипедів) через затяжні локдауни по всьому світу. З того моменту жодна портфельна компанія GR Capital не була списана. Ми зробили екзити (вийшли з компаній) через 2 IPO (зокрема один SPAC) та 4 M&A.

Ключові події в 2021-2022 роках

  1. Компанія з доставки води Flaschenpost була куплена німецьким лідером в сфері виробництва продуктів харчування Oetker Group за ~$1 млрд.
  2. Компанія Owlet вийшла на Нью-йоркську біржу через злиття зі SPAC у серпні 2021.
  3. Компанія з доставки їжі Deliveroo вийшла на Лондонську фондову біржу у квітні 2021.
  4. Glovo були куплені лідером в сфері доставки їжі Delivery Hero в грудні 2021 року.
  5. Платіжна компанія Azimo була куплена глобальним гравцем у сфері віддаленого найму Papaya Global у березні 2022.
  6. Компанія Lofelt була куплена Meta Platforms у травні 2022.

Що відбувається з компаніями, в які ми інвестували?

Більшість наших портфельних компаній вчасно зреагувала на погіршення макроекономічної ситуації. Вони перейшли з режиму «росту будь-якою ціною» в режим «стійкого зростання», оптимізуючи видаткові частини бюджетів.

На початку кризи 2022 року всі наші портфельні компанії другого фонду мали значний запас готівки на рахунках і без проблем з ліквідністю могли пройти мінімум наступні 2,5 роки. 

Схожа ситуація була й з компаніями першого фонду на момент початку пандемії коронавірусу — 82% наших портфельних компаній мали запас готівки мінімум на 10 місяців вперед, коли в середньому по ринку таких компаній було всього 28%.

Загалом, станом на сьогодні наші портфельні компанії вже повністю адаптувались до нових умов та готуються до відновлення ринків, показуючи при цьому стійке зростання  та маючи достатні запаси коштів на рахунках.

wefox

wefox — це передова іншуртех-компанія, яка була заснована у 2014 році в Німеччині. За короткий час свого існування компанія вже налічує понад 1 300 співробітників та присутня в 8 країнах світу.

У 2022 році wefox продемонструвала неймовірні результати, показавши зростання на 89% рік до року, досягаючи валового виторгу в €586,8M. Грудень став рекордним місяцем для компанії, принісши валовий виторг понад €100M. 

За рік компанія досягла обсягу в €1B валової вартості страхових премій, оброблених через платформу wefox. Крім того, кількість брокерів на платформі подвоїлася, а продажі полісів досягли позначки в 1 мільйон за 2022 рік.

У 2022 році компанія запустила свій страховий продукт на ринку Італії, отримала додаткові ліцензії на страхування у Швейцарії та Німеччині, а також розпочала діяльність на ринку Нідерландів. 

У першому кварталі 2023 року wefox залучила інвестиції у розмірі €100M під час другого етапу фінансування Series D, в тому числі €50M боргу від таких фінансових гігантів, як JPMorgan і Barclays. За оцінками, вартість компанії тепер становить €4,5B.

Sennder

Sennder, німецька логістична компанія, значно поліпшила свою операційну ефективність, підвищивши EBITDA-маржу на 75%. Її виручка зросла майже вдвічі.

У 2022 році Sennder стартував на ринку Румунії, який є восьмим за обсягом вантажних перевезень у ЄС і оцінюється в €10,3B.

McMakler

McMakler — це також німецька компанія, яка працює у сфері нерухомості. З 2021 по 2022 рік частка компанії на ринку Німеччини зросла на 70%, незважаючи на падіння ринку на 30-60%. 

McMakler показав найкращі результати за 4 квартал 2022 року за всю свою історію. 

PlanRadar

PlanRadar — австрійська компанія, що спеціалізується на діджитал-рішеннях для будівництва та нерухомості. 

У 2022 році австрійський компанія продовжила зростання, показавши приріст ARR на 50%, незважаючи на кризу у сфері нерухомості. Кількість платних клієнтів зросла на 24,1% рік до року, завдяки активній експансії на нові ринки. 

Вони розпочали роботу в США, Бразилії та Сінгапурі, а також акцентувала увагу на зростанні в регіоні DACH (німецькомовні країни).

Lime

Lime — це глобальний лідер у сфері micro mobility, заснований в США. У 2022 році зросли на 33% рік до року, досягнувши валової виручки в $466M. 

Кожен квартал компанія зберігала стабільний ріст кількості поїздок на рівні 20%+. 

Lime стала першою компанією у своєму сегменті, яка досягла прибутковості за Adj. EBITDA, показавши результат у $15M у 2022 році. Наразі вона працює у 250+ містах 30 країн світу. 

Загалом за 2022 рік Lime досягла 120 мільйонів поїздок та кумулятивного показника у 400 мільйонів поїздок.

Papaya Global

Papaya Global — цифровий лідер у сфері HR-tech що надає послуги з віддаленого найму співробітників та управління виплатами співробітникам по всьому світу. Компанія працює з транснаціональними корпораціями та проводить виплати у понад 160 країнах світу у 12 валютах.

На сьогодні компанія керує виплатами заробітних плат у розмірі $3 млрд. та за останній рік підключила більше 300 нових корпоративних клієнтів, довівши їх кількість до 1000 з показником їх утримання у 99%. 

Серед їх клієнтів: Microsoft, Toyota, Shopify, Canva, Wix. Увійшли до списку Forbes Cloud 100.

Alma

Alma — фінтех-компанія з Франції, що пропонує BNPL-рішення для оплати покупок частинами як онлайн, так і фізично в магазині. Продукт компанії допомагає її B2B-клієнтам, кількість яких за рік подвоїлось до 13 300, збільшити продажі на 20%.

За 4 роки з моменту заснування Alma залучила €210 млн. та надала послуги 2,7 млн унікальних користувачів у 8 країнах Європи.

Attest

Attest займається маркетинговими досліджень цільової аудиторії, спрощуючи та автоматизуючи іншим компаніям аналіз їх клієнтів. Компанія має змогу опитувати 125 млн людей у 58 країнах світу. 

За час свого існування компанія вже провела опитування більше 14 млн споживачів, залучила $90 млн. інвестицій та має більше 300 B2B клієнтів.

WorkMotion

WorkMotion — ще одна компанія у сфері віддаленого найму, але, на відміну від Papaya Global, вона працює з малим та середнім європейським бізнесом, який виходить на нові ринки. Компанія допомагає працевлаштовувати співробітників у 160 країнах та підтримує більше, ніж 100 валют.

Компанія заснована під час першого локдауну у 2020 році, та з того часу росте як мінімум вдвічі кожен рік і на сьогодні має більше 600 B2B-клієнтів.

Billie

Billie — європейський лідер у сфері платіжних B2B BNPL-рішень. Компанія вже залучила більше $150M з моменту заснування, та є партнером крупних гравців у сфері платежів — Klarna i Mollie. Компанія обслуговує BNPL-потреби їх клієнтів у трьох європейських країнах, а з часом планує покривати своїми послугами усю Європу.

Meero

Meero — французька технологічна компанія, що надає послуги редагування зображень за допомогою AI. Незважаючи на труднощі, викликані ще пандемією у 2020 році, компанія здійснила успішну реструктуризацію та оптимізацію бізнесу, сфокусувавшись на новому SaaS-продукті для редагування фотографій — Meero Suite.

Meero Suite з моменту запуску зростає швидкими темпами у мінімум вдвічі за рік, а клієнтами компанії є такі глобальні гравці, як LVMH, DiDiFood, foodora серед інших.

Як технологічним компаніям підготуватись до криз?

Більшість криз, що відбуваються в історії, було дуже складно передбачити. Якщо це і вдавалось, то про їхнє настання знала незначна група осіб. 

Для переважної кількості компаній кризи настають неочікувано, і саме тому необхідно до них готуватись заздалегідь. Беручи досвід наших портфельних компаній, ми вивели кілька принципів, дотримуючись яких компанії можуть зменшити власні ризики:

  1. Формуйте раду директорів так, щоб у ній була хоча б одна людина з досвідом успішного проходження криз. 

Важливо завжди мати цінний погляд ззовні, який може допомогти у вирішенні багатьох проблем, знайти рішення для яких засновникам може бути не так просто. 

Ми були присутні на засіданнях рад директорів кількох наших портфельних компаній і можемо сказати, що присутність досвідчених представників венчурних фондів може значно спростити життя фаундерів та вирішити широкий спектр задач: від отримання потрібних контактів до запуску нового ринку. 

  1. Починайте залучати кошти хоча б за 10-12 місяців до того, як вони у вас закінчаться згідно з вашим консервативним планом. 

Коли на ринку все добре і ваша компанія росте швидкими темпами, вам здається, що так буде завжди і нічого страшного не може трапитись. У схожу пастку потрапила наша портфельна компанія Lime, яка швидко розвивалась, виходила на нові ринки, та вже за 2 роки свого існування була присутня на всіх континентах.

Компанія почала залучати новий раунд, коли на її рахунках залишилось коштів менше, ніж на 6 місяців, у лютому 2020 року. За кілька тижнів увесь світ опинився замкнений вдома через локдауни, і так тривало кілька місяців. 98% бізнесу Lime зупинилось за один тиждень. Компанія була змушена в екстреному порядку залучати кошти за значно нижчою оцінкою у травні того самого року, головним інвестором виступив лідер у сфері мобільності Uber.

  1. Не розмивайте ваш фокус на багато різних продуктів чи ринків, не досягнувши при цьому успіху з вашим основним продуктом і на вашому ключовому ринку. 

Ніщо так не спалює кошти, як невдалий запуск нової країни, в якій потім не лише доведеться звільняти людей, а й негатив від цього провалу пошириться на дійсних співробітників. Схожа ситуація і з запусками продуктів. Це не означає, що потрібно перестати розвивати інновації у вашій команді, але не потрібно братись за усе і одразу, особливо якщо під це необхідно наймати нові команди. Завжди розраховуйте вартість розробки нового продукту, чи виходу на новий ринок з точки того, яка буде віддача на витрачені кошти. Якщо при цьому ваш основний продукт чи ринок дасть кращий очікуваний фінансовий результат, то варто фокусуватись саме на них.

  1. Створюйте 2-3 фінансових плани на випадок того, якщо не все піде згідно з основним планом. Всі наші портфельні компанії мають щонайменше 2 фінансові моделі (так званий базовий сценарій і консервативний, іноді буває третій — оптимістичний), що допомагає менеджменту швидше реагувати на зміни та розуміти, де потрібно зменшити витрати, а де збільшити.

Варто зазначити, що ці поради справедливі для технологічних компаній, що зростають та мають обмежений фінансовий ресурс.

Якщо вже так сталось, що ви не готувались до кризи, а вона настала, то потрібно якомога скоріше почати зменшувати витрати та відмовлятись від режиму «росту будь-якою ціною». Але з чого почати і де ж знайти додаткові засоби? Всі наші портфельні компанії без винятку взяли курс на оптимізацію затрат в перші кілька місяців після початку кризи. Серед ключових скорочень були:

  1. Звільнення частини персоналу, що показувала найменшу результативність.
  2. Закриття або оптимізація збиткових продуктів.
  3. Відмова від непотрібних або надлишкових підписок на різні SaaS-продукти.
  4. Витрати на маркетинг, особливо brand-маркетинг.
  5. Відмова від не дуже ефективних поїздок, заходів та тренінгів/навчань персоналу.

При цьому, варто розуміти, що якою б критичною ситуація не була, але лояльність персоналу доволі легко втратити необдуманими рішеннями. Тому тим співробітниками, які не були звільнені, не потрібно зменшувати заробітну плату чи різноманітні активності, до яких вони звикли.

Висновок

Загалом, мало хто очікував на такий затяжний та суттєвий спад на венчурному та фондовому ринках. Не дивлячись на різні прогнози, що ринки відновлюються у першому чи третьому кварталі 2024 року, ми цілком усвідомлюємо, що відновлення може затягнутись і до 2025 року. 

Але венчурні інвестори, і ми зокрема, продовжують працювати та інвестувати кошти в найкращі компанії, що змогли пережити кризу та в нові прогресивні ідеї. Криза — це найкращий час для інвестицій, адже на ринку панує значно менша конкуренція і привабливі компанії залучають кошти по меншій оцінці, ніж було раніше.

Автор: Богдан Дорош, інвестиційний менеджер GR Capital