Київська школа економіки (KSE) опублікувала результати дослідження тенденцій та перспектив українського ринку M&A за 2000-2023 роки з фокусом на 2022-му. Згідно з результатами дослідження, рік початку повномасштабної війни показав найменшу кількість угод — 39, а оцінка ринку впала до €46,8 млн. Однак, за прогнозами KSE, ринок чекає повоєнний бум, а кількість угод і вартість транзакцій повернуться до середнього довгострокового значення.

AIN.UA публікує ключові пункти дослідження. Розширені результати можна знайти на сайті KSE.

Скільки купували?

  • Кількість угод, у яких брали участь українські компанії, росли у геометричній прогресії (+1032%) в період з 2000-го по 2014 роки. Після кількість угод постійно зменшується порівняно з попереднім роком.
  • Середня оцінка угод періоду 2000-2014-х сягала €33 млн. Найвищий результат був у 2013 році завдяки 464 оголошеним угодам, а це означає, що український ринок M&A міг оцінюватись у близько €15,3 млрд на рік.
  • У 2000-2014 роках M&A процвітав, але війна з росією призвела до різкого спаду в 2022 році — лише 39 угод на суму €46,8 млн, що сягає лише 1% від результату 2013 року. Середня ціна угоди склала €1,29 млн, що значно нижче від довгострокового середнього показника в €33 млн, і лише 2,5% були угодами з низьким рівнем ризику.
Дослідження KSE
« class=

Хто купував?

  • Відповідно до вибірки дослідження, українські компанії є покупцями лише в 45% угод, ціллю угоди — 90%, а у 40% випадків українські фірми є водночас і цілями, і покупцями. Це свідчить про те, що українські компанії є цікавими не тільки в Україні, але й для міжнародних покупців.
  • Після 2014 року готовність іноземних покупців купувати українські компанії значно впала. У 2013 році було 265 угод, а в 2022 році – лише пʼять. Це свідчить про падіння іноземних інвестицій на 98%.
  • За весь період дослідження Кіпр мав найбільшу кількість угод в Україні — 332, далі слідували росія — 142, а також Нідерланди — 88 угод. Після 2014-го компанії з Кіпру уклали 126 угод, а з Нідерландів — 26, залишаючись активними гравцями на ринку, а от угоди з росією, очевидно, просіли.
  • За період 2000-2023 років українські покупці уклали 238 міжнародних угод. Чехія (150) та росія (25) здобули левову частку інвестицій. За ними слідують країни-сусіди Польща, Білорусь, Угорщина та Румунія (15), а також Болгарія, Естонія, Грузія, Латвія та Сербія. Тільки 10 угод уклали з країнами Заходу (в дослідженні використовується саме це формулювання – вірогідно, йдеться про країни Західної Європи та США).
  • У 2022 році закрили 39 угод. 33 з них (86,8%) мали серед покупців українців, а 30 угод були суто внутрішніми.

«Попри поточну ситуацію, ми очікуємо неминучого післявоєнного буму в M&A діяльності. Тим часом українським компаніям слід перемкнути увагу на те, щоб стати більш активними покупцями, диверсифікувати свої вкладення та визначити пріоритетність придбань у відповідній галузі для зменшення непотрібних ризиків. Незважаючи на труднощі, Україна залишається відкритою для бізнесу та спрямованою у майбутнє», – заключає Київська школа економіки.