За даними Harvard Business Review, до 94% керівників технологічних компаній вважають ділове партнерство важливою складовою успішного бізнесу. Але є небезпеки, і якщо не врахувати все на початку, бізнес-співпраця може вилитись в конфлікти, грошові та емоційні витрати й навіть призвести до краху бізнесу. Аби цього уникнути, варто особливо відповідально підходити до вибору ділового партнера, а також детально прописати та затвердити всі правила співпраці на папері.
Співзасновник Fibermix та Savex Minerals Віктор Андрухів в колонці для AIN.Business розповів про те, як обрати бізнес-партнера, на що варто звертати увагу і як будувати відносини.
Як обрати ділового партнера
1. Ваші цілі, ідеали та рівень мотивації мають збігатися.
Важливо на старті погоджуватися у глобальних напрямках розвитку компанії: чи виходити на іноземний ринок, чи концентруватися на внутрішньому, співпрацювати з ринком Азії або Європи, відкривати офіси чи налагодити дистанційну мережу.
Також звертайте увагу на особистісні характеристики:
- Вам має бути комфортно спілкуватися вже на старті.
- Інколи до непорозумінь може привести навіть різниця темпераментів.
- Можливо, вам просто буде не зручно працювати з пасивними флегматиками, чи надто вимогливими сангвініками.
2. Перевіряйте професіоналізм та бізнес-репутацію потенційного ділового партнера.
- Ваша ціль на самому початку – дізнатися все про діловий досвід та бізнес-шлейф можливого компаньйона. Для цього спілкування – точно недостатньо.
- Говоріть з його колишніми роботодавцями, керівниками, партнерами та перевіряйте інформацію.
- Звісно, приватний детектив це вже too much, але провести глибокий research необхідно. Інколи історія про крутість та успіх сиплеться після однієї розмови з екскерівником вашого потенційного ділового партнера.
3. Ви маєте довіряти одне одному.
- Перед початком співпраці обов’язково зустрічайтесь офлайн.
- Обговорюйте можливе майбутнє вашого спільного бізнесу, відвідайте підприємства одне одного, оцініть атмосферу в колективах, поговоріть зі співробітниками. Багато спілкуйтеся!
- Та обов’язково – будьте чесні. Ваша ціль не справити враження, а надати компаньйону повне розуміння ситуації вже на старті.
«Я, наприклад, чесно зізнаюся у своїх слабких сторонах, аби потенційний партнер реально розумів всі можливі виклики співпраці. На цьому етапі ми також обговорюємо побажання ведення бізнесу, усно формуємо правила, узгоджуємо питання, шукаємо компроміси».
Інсайт: Бізнес-партнерство можливе лише тоді, коли всі партнери вкладають власні реальні активи: гроші, нерухомість, рухоме майно.
Затвердження правил. Захист інтересів. Підписання Уставу та партнерської (або корпоративної) угоди.
Це – фактичний старт вашої співпраці й найважливіший етап. Тут варто скласти та підписати два документи:
- Устав підприємства – юридично оформлені фінансові частки усіх партнерів, на предмет захищеності інтересів кожного з них.
- Партнерська угода – саме вона страхує вас від усіх можливих негативних наслідків конфліктів у вашій бізнес-парі. Це ваша дорожня карта, рефері й краш-тест одночасно.
Цікаво, що саме на етапі укладання угоди закінчується багато партнерств: коли хтось з компаньйонів розуміє, що не може відповідати вимогам.
Документ має містити відповіді на всі питання, які можуть стати причиною конфліктів:
- Мета бізнесу, місія, стратегія розвитку, корпоративні цінності;
- Фінансова стратегія;
- Основні функції партнерів, обов’язки сторін, вимоги;
- Продаж/купівля часток, умови та право викупу партнерами часток у бізнесі;
- Умови виходу з бізнесу;
- Критичні ситуації (хвороби, смерть, спадщина);
- Вихідні, відпустки, лікарняні.
Порада: Не економте на юристах. Кожна деталь документа та формулювання у кінцевому випадку – матимуть ключове значення.
Пастки партнерства
1. Не шукайте мішок з грошима – шукайте ідейного партнера, який готовий рівноцінно вкладати фінанси та час.
- Інвестори зазвичай не зацікавленні у залученні в справу, а приходять за пасивним доходом. Як наслідок – ви отримуєте не плече підтримки, а кредитора, який просто щомісяця чекатиме на свої відсотки.
- Партнерство це не обов’язково 50% на 50%. Є багато варіантів взаємовигідного партнерства з різною часткою вкладення.
2. Не обирайте лише за емпатією/дружніми зв’язками. Товариш, який має однаковий з вами музичний смак, може скласти вам приємну компанію ввечері п’ятниці, але не обов’язково стане надійним бізнес-партнером. Вам потрібні саме схожі бізнес-цілі.
3. Зніміть рожеві окуляри на старті. Часто через нашу власну сильну мотивацію ми не помічаємо реальні якості людей. Здається, що всі навколо мають бути зацікавлені у розвитку нашого бізнесу. Але це лише проєкція.
Задавайте собі питання:
- Чи достатньо вмотивований потенційний партнер?
- Чи готовий вкладатися на рівних?
- Чи так само як і ви готовий пропустити наступні вихідні, аби скорегувати план розвитку?
4. Не розкидайтеся частками бізнесу. Ділитися варто лише з тими, хто розуміє цінність.
Цей пункт – продовження попереднього. Сплутавши нашу власну мотивацію з мотивацією інших людей, ми можемо припуститися стратегічних помилок. Співробітник не завжди однодумець. Легко зробити людину партнером – звільнити її потім буде неможливо.
5. Не шукайте партнерів десь далеко! Кращі партнери – співробітники, яких ви навчили. Може здатися, що цей пункт суперечить попередньому, проте, якщо співробітник поділяє ваші ідеали, цінить компанію та готовий вкладатися фінансово — перешкод немає. Партнери, які приходять з інших сфер діяльності — часто далекі від розуміння місії компанії, бо вони не знають, як створювався бізнес і не здатні його оцінити.
- Порада власникам бізнесу: самостійно вирощуйте своїх партнерів зі співробітників.
- Порада співробітникам, які хочуть стати партнерами: ставтеся до бізнесу, ніби він вже ваш власний.
6. Як ви будете розходитись? Пропишіть умови на старті!
Вихід партнера з бізнесу – важливий аспект, здатний розорити та зруйнувати справу. Але на початку співпраці багато хто оминає цей пункт в угоді. Не хочете витратити купу грошей і сил у судах – одразу пропишіть умови виходу учасників з бізнесу.
Висновки
Проблема криється в деталях. Будьте прискіпливими в пошуках правильного партнерства і точними до нюансів у формулюваннях партнерської угоди. І тоді ваше ділове партнерство буде комфортним та потенційно успішним для вашого бізнесу.
Автор: Віктор Андрухів, співзасновник Fibermix та Savex Minerals.