Аналітична компанія InMind на замовлення міжнародної організації Internews, що реалізує проєкт «Медійна програма в Україні» за фінансової підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), провела дослідження довіри українців до медіа. В ньому, зокрема, підсвічується, з яких джерел люди отримують інформацію під час війни.

Дані актуальні станом на листопад 2023 року. AIN.UA обрав найцікавіше.

Соціальні мережі як джерело новин

  • У 2023 році споживання новин майже серед всіх видів медіа залишилося на рівні минулого року, окрім споживання ТБ, що продовжує зменшуватися. 47% українців використовують для новин кілька джерел. Ті, хто використовують лише одне джерело, зазвичай віддають перевагу соціальним мережам.
  • У 2023-му переважна більшість споживала новини із соціальних мереж – 76%, при цьому кожний третій українець використовував виключно соціальні мережі.
  • Смартфон є основним девайсом, за допомогою якого респонденти отримують новини.
  • Головним джерелом новин є Telegram-канали. Окрім того, використовуються інші соціальні мережі, різні джерела в YouTube (телевізійні канали, які транслюються через YouTube, персональні канали лідерів думок/експертів), інтернет-сайти новин.
  • У 2023 році Telegram продовжує залишатися основною соціальною мережею для спілкування та споживання новин, демонструючи значне зростання в обох сферах. У Facebook, навпаки, спостерігається зниження охоплення аудиторії та скорочення споживання новин. Viber демонструє збільшення охоплення аудиторії, але статистика споживання новин залишилася без змін. TikTok продемонстрував зростання споживання як щодо комунікації, так і щодо новин.
  • Signal виявився найпопулярнішим месенджером серед військових для обміну повідомленнями з керівництвом або побратимами, підрозділи створюють у ньому групи для обговорення/інформування про актуальні новини та події.

Топ блогерів та каналів

  • В межах дослідження також виявили лідерів думок в українському сегменті інтернету. В топах волонтери та суспільні діячі Сергій Стерненко, Сергій Притула, а на третьому місці президент Володимир Зеленський. Контроверсійний колишній позаштатний радник Офісу президента Олексій Арестович посідає пʼяту сходинку в рейтингу.
  • Абсолютним лідером серед Telegram-каналів стала «Труха», яка відома випадками публікації неперевірених новин та відвертої дезінформації. У Facebook лідирує ТСН, який часто критикують за «жовтизну».
  • Як зазначають в дослідженні, у порівнянні із попереднім роком підвищилась обізнаність про сервіси, за допомогою яких можна здійснити перевірку матеріалів на правдивість, а також доля тих, хто ними користується.
  • Водночас 65% обізнаних про конкретні сервіси не мають фактичного досвіду їх використання. Найчастіше респонденти самостійно займаються перевіркою інформації або в різних джерелах, або шляхом спілкування з тими, хто є свідком події («Я телефоную знайомим, хто перебував десь поблизу події, і питаю, чи це правда»).

Російські медіа

  • Споживання російських медіа продовжує знижуватися – лише 8% респондентів читали російські медіа у 2023 році. Частка тих, хто користується російськими медіа в оточенні респондентів, також значно зменшилася – до 16%.
  • Головна причина використання російських медіа – дізнатися, що вони говорять про Україну.
  • Серед джерел новин українці все ще використовують російські соціальні мережі – 5% та новинні сайти – 3%, але рівень довіри до всіх цих медіа досить низький.
  • Окремі респонденти, які використовували такі джерела, називали сайти «Настоящее Время», «Meduza», а також російських блогерів: Марк Фейгін, Михайло Ходорковський, Олександр Невзоров, Юлія Латиніна, Віктор Шендерович, Руслан Левієв, Валерій Соловей, Геннадій Гудков, Євген Чичваркін.

Повну версію дослідження можна подивитись за посиланням.