«Ваш кар’єрний розвиток – ваша відповідальність»: як говорити про підвищення зарплати

Усі хоча би раз у своєму житті стикалися з моментом обговорення підняття своєї зарплати. Однак, не завжди розмови йдуть так, як слід. Це може статися через банальний брак коштів у компанії, погані показники співробітника або — неправильно підібрані час та слова.

У своїй колонці для AIN.UA засновниця HR та рекрутингової спільноти People First Club Аня Головченко та HR і бізнес-консультантка Юля Кудіна розповіли про те, як підготуватися до розмови з менеджером та чого краще уникати.


Впевнені, у кожного з вас хоча би раз за карʼєру виникала принаймні одна із цих думок:

  • Як мені сказати, що я хочу Salary raise?
  • Коли краще почати розмову та чого краще ніколи не говорити?
  • А що, якщо я почую «ні»?
  • Як підготуватись до розмови?
  • Що мені треба знати про компанію, щоб мати більше шансів на успіх?
  • Що робити, якщо я отримав контрофер?

Розберемося з кожною з них і, сподіваємося, підвищимо ваші шанси на Salary raise.

Коли та як говорити про підняття зарплати?

Найприродніший момент для нагадування про свої фінансові амбіції — це час, коли в компанії проходить стандартний процес перегляду компенсації для всіх працівників. Зазвичай це відбувається щороку, раз на 6 чи 3 місяці. З привʼязкою до старту вашої роботи чи в однакові місяці впродовж року, скоріш за все, процес Perfomance та Salary review вже відбувся, навіть якщо ви про це (поки що) не знаєте.

Але ми не рекомендуємо обмежуватися лише базовим варіантом із формальним графіком Perfomance review.

Якщо ви приносите багато користі, досягаєте крутих результатів, а ваша ефективність стрімко зростає, із цим питанням можна йти до менеджера й поза процесом.

Тут є декілька лайфгаків, які допоможуть зробити цю розмову більш ефективною та збільшать ваші шанси на омріяний рейз.

Попередьте заздалегідь

Чим раніше ви скажете про свої очікування менеджеру, тим легше буде і йому, і вам пропрацювати план здійснення цих очікувань.

Як попередити менеджера?

Вдалий варіант: Моя зарплата зараз Х, а я хотів би У. Як ти думаєш, що б ми могли зробити в довгостроковій перспективі, щоби втілити це в життя? Як я можу бути корисним для бізнесу, щоби досягнути цієї цифри?

Невдалий варіант: Слухай, я щось незадоволений. Давай завтра піднімемо мені зарплату!

Коли ми даємо менеджеру час на розробку плану досягнення ваших амбітних цілей щодо нової зарплати, а собі беремо час на їх реалізацію, це робить дорогу з розгляду прохання більш комфортною та керованою, а значить — ефективнішою. Нехай наступна зарплатна ціль буде для вас на відстані від 3 до 12 місяців (знаємо, рік звучить далекувато, але в деяких компаніях швидше не буває).

Знайте свою компанію

Для успішного позапланового рейзу недостатньо буде обмежитися інформацією про регулярне перфоманс-рев’ю, яка зазвичай прописана у внутрішніх правилах або розповідається на онбордингу (про це, до речі, корисно дізнаватися, навіть якщо вам ця тема поки що не болить).

Тому варто також обрати шлях дослідника та дізнатися, які принципи у вашої компанії щодо збільшення компенсації.

Наприклад, у деяких бізнесах є принципова політика: «Ми не робимо контрофери». Якщо працюючи в такій компанії ви хочете рейз, але мовчите про це, а потім приходите з контрофером як з аргументом, відповідь скоріше за все буде така: «Дуже шкода, але мусимо тебе відпустити».

Які ще принципи Compensation Philosophy вашої компанії варто врахувати?

Наприклад, може статися, що в команді завжди відбувається швидке зростання зарплат від початківця до мідла, але далі питання рейзу йде дуже важко.

Може бути і прив’язка до локації. Це коли компанія регулює оплату працівникам, враховуючи місце їхнього проживання. Або ж навпаки — доплачувати не збирається, особливо якщо ви житимете в умовному Сан-Франциско.

Чи затверджується рейз із клієнтом? Чи є обмеження за відсотками від загальної річної суми окладу? Чи зміна ролі та команди є достатньою причиною для позапланової розмови?

Про такий набір певних правил щодо грошей та переглядів ви можете розпитувати, коли це питання ще не «горить». А якщо ви перебуваєте в пошуку роботи як кандидат, уточнювати таке на інтервʼю також цілком нормально.

Усі знання про принципи та підходи щодо переглядів підсилять вашу позицію в перемовинах та допоможуть обрати найкращий час для розмови.

Знайте не лише свою компанію, але і її становище

Чи знаєте ви, у якому становищі зараз перебуває компанія? Зазвичай таку інформацію можна отримати з All hands, розсилки від СЕО чи у каналах Slack з квартальними апдейтами від команд. Що там із продажами, бенчем, результатами року та планом найму?

Якщо, скажімо, на загальному мітингу оголосили про жахливу кризу, а ви одразу після цього призначили менеджеру зустріч про рейз, це, очевидно, знижує ймовірність вашого успіху.

Це не означає, що ви більше ніколи не зможете говорити про підвищення, поки не вийдете з кризи.

Але вам доведеться:

  • більше подумати;
  • краще підготуватися;
  • увійти в положення компанії;
  • подумати, як би ви могли додатково попрацювати, щоб допомогти бізнесу та отримати бажаний бенефіт наприкінці цього шляху.

Візьміть процес у свої руки

Люди часто очікують, що такі розмови будуть відбуватися тільки з боку менеджера, тож не ініціюють їх самі. Але як же класно взяти під контроль цей процес (попри свій страх).

До речі, менеджер може бути настільки заклопотаний, що просто йому не спаде на думку ваш Salary raise.

Можна запитати прямо: «Слухай, я би хотів цього місяця поговорити про мій кар’єрний шлях у компанії, у мене є декілька ідей. На якому тижні тобі було би зручніше отримати інвайт від мене, чув ти зараз завалений звітом для клієнта?»

Як підготуватися до розмови?

Проаналізуйте свої досягнення, оформіть їх у кейси, збагатіть цифрами, за можливості, – та запишіть усе це хоча би на папері, щоби легше не забути все важливе. Робіть акцент на тому, яку цінність для компанії принесли ці результати та чому саме зараз хороший час переглянути вашу зарплату.

Оцініть, як змінились ваші обов’язки

Лайфгак: зазирніть у свій офер та порівняйте, як змінився обсяг роботи. Можливо, ви вже давно виконуєте набагато більше за ту ж суму, про яку домовлялися на початку.

Ми також радимо звертати увагу не тільки на те, що ви робите, а і як ви це робите. Наскільки якісніше ви виконуєте роботу порівняно з попереднім періодом? Можливо, швидше? Або вчите іншу колегу?

Це все додаткові фактори, які можуть дати вам перевагу, особливо, якщо ваша робота однотипна і не змінюється з року в рік.

Що ще можна підготувати до свого пітчу про успіхи:

  • нові проєкти, які ви взяли на себе та успішно реалізуєте
  • позитивні відгуки від клієнтів
  • результати своєї оцінки 360 та фідбек від команди

Підготовка до розмови допоможе не лише підсилити побудову речень, які доведеться сказати вголос, але і зміцнитися зсередини. З невпевненістю в собі та дрижачим голосом ваші перемоги в роботі звучать уже не настільки яскраво.

Однак треба розуміти: щоби домогтися підвищення, важливо приносити саме результати, а не купу рухів. Якщо ви робили багато всього, але результату це не принесло, це не привід для підвищення. Потрібні результати хоча би двох-чотирьох останніх місяців — сталі та стабільні.

Дізнайтеся, чи має ваша роль «стелю»

Чи є фінансова стеля у вашої посади? Це хороше запитання, адже на деяких позиціях ніколи не будуть платити, скажімо, 100 000 гривень, бо це неокупно.

Ви можете уточнити цей момент у менеджера, і, якщо ви в хороших відносинах, скоріше за все він надасть відверту відповідь. Так само чесно ви можете поділитися своїми враженнями від неї.

Наприклад, що така стеля влаштовує вас на певний період часу, але після нього ви будете шукати далі, бо грошовий аспект наразі важливий у вашому житті.

Дізнайтеся, чи ви «в ринку»

Знання ринкової ситуації зарплати дозволить тверезіше оцінити власну роботу та, знову ж таки, додасть аргументації в перемовинах. Це допоможе уникнути бажання занизити ціну за свої навички та результати, або ж навпаки — сильно перебільшити, якщо ви раптом до такого схильні.

То як правильно порівняти свою зарплату з ринковою? І як вдало поговорити про це з менеджером?

Є низка відкритих джерел, у яких можна знайти таку інформацію. Зарплатні звіти DOU, «Джинні», Happy Monday, Indeed, No Fluff Jobs. Часто рекрутингові агенції роблять такі дослідження чи публікують профілі анонімних кандидатів з очікуванням по зарплату. У деяких вакансіях на джоббордах є відкрита зарплатна вилка, у «Джинні» теж можна подивитися кандидатів та їхні описи з очікуваннями. Участь у профільних спільнотах, походи на співбесіди, розмови з карʼєрним консультантом – все це теж може стати вашим джерелом знань про те, що ж зараз відбувається на ринку.

Як сказати про це менеджеру?

Невдалий варіант: Я от сходив із друзями на пиво й дізнався, що в компанії Х на аналогічній посаді зарплата більша…

На нашу думку, ваші знання про ринок не дуже потрібні вашому роботодавцю. Вони потрібні вам — щоб розуміти, на що ви можете претендувати. Тому ми вважаємо, що аналіз ринку варто робити для себе, а до менеджера приходити зі своїми очікуваннями, які з нього сформувалися.

Чого точно не треба робити

У жодному разі не варто ставити компанії ультиматуми в агресивній манері. Це звучить дуже грубо, нікому не приємно таке слухати, а рейз після такої комунікації ви скоріше за все не отримаєте.

Невдалий варіант: А мені здається, що в колеги із сусіднього відділу зарплата в півтора раза вища.

Ще одне однозначне «ні» — використання пліток про зарплати інших співробітників. Щонайменше, це покаже вас непрофесіоналом, або ж взагалі підставить колег, адже в багатьох компаній ця інформація під NDA.

Як готуватися до цієї розмови менеджерам?

Якщо коротко — планувати бюджети та розмовляти з людьми.

Планування бюджетів допоможе зробити цей процес більш керованим, як для вас, так і для ваших директорів, яким це все затверджувати. Тут може стати в нагоди HR та рекрутинг-команди.

Не менш важливо знати своїх людей і говорити з ними про зарплати не тоді, коли вже на вчора треба ухвалити рішення і коли на вас є тиск зверху, а заздалегідь. Це дуже виручить у складних ситуаціях, коли, наприклад, бюджет на рейз команді становить $500, а в команді — 10 людей. І вам треба обрати лише п’ять із них, які отримають по $100.

Що, якщо мені сказали ні?

Спочатку видихніть, бо ви вже молодці – заявили про своє бажання отримувати більше. Але якщо вам відповіли «ні», то для початку можна уточнити, що саме нереально у вашому проханні — часовий проміжок (хочу перегляд за місяць) чи безпосередньо сума (хочу +200 до ЗП).

Також можна повернутися до бази та уточнити — чи задоволені вами взагалі на цій посаді? Швидкість, якість роботи, навантаження — за всіма цими критеріями можна розпитати менеджера, якщо він чомусь не може напряму вам сказати, що не так.

Питання — це ваш інструмент. Після «ні» точно мають питання від вас, інакше це виглядатиме, ніби ви не дуже хотіли перегляд. Ви можете розгубитися після відмови, тож нормально взяти паузу та продовжити розмову згодом. Загалом, розмови про гроші часто потребують не однієї ітерації.

Якщо ж вам кажуть, що грошей немає і не буде, то можна чесно казати, що ви підете шукати інші варіанти.

Що робити, якщо я маю контрофер?

Що робити, якщо у вас є контрофер, але ви чітко визначилися, що хочете продовжувати працювати в нинішній компанії?

Як почати розмову про контрофер?

Невдалий варіант: Або підіймаєте зарплату на стільки чи більше, або я йду.

Вдалий варіант: Мені подобається тут працювати, та водночас ринок пропонує мені більшу ціну за плюс-мінус таку ж роботу. Давай це обговоримо.

Варто заздалегідь обдумати не тільки ваш ідеальний фінансовий рівень (не обовʼязково ідентичний контроферу у вас на руках), а й запасні сценарії, якщо домовитися не вийде. Ви погодилися лише на таку суму, чи навіть незначне підвищення вас задовольнить? Чи може обіцянка рев’ю зарплати за пів року?

Можливо, є не тільки гроші, а ще щось, що компанія може вам надати? Наприклад, оплата навчання. Це інша стаття видатків для бізнесу, на яку можуть піти більш охоче.

Підсумки

  • Знайте свою компанію та свої процеси. Будуйте хороші стосунки зі своїм менеджером, щоби мати змогу відверто поговорити про ваші кар’єрні можливості навіть у разі відмови.
  • Дивіться на контекст компанії — яка ситуація, як ви проходите кризу та які карʼєрні можливості відкриваються зі зростанням компанії.
  • Пам’ятайте, що частіше за все менеджер не матиме миттєвої відповіді. Дайте час подумати, призначте повторну зустріч.
  • Якщо ж ви чітко зрозуміли, що в нинішній ролі досягнули максимуму, можна відкрито домовитися про пошук нової роботи, поки колеги шукатимуть заміну.
  • Ваша розмова не завжди призведе до рейзу. Це також може призвести до рішення шукати нове місце, де зможете отримувати більше грошей чи розвитку.

Пам’ятайте, ваша кар’єра та ваш кар’єрний розвиток — ваша відповідальність.

Якщо не вдалося отримати рейз, не опускайте рук. Шукайте роботу, вкладайтеся у свою освіту, розвивайтеся, нетворкайте. Будуйте стосунки з людьми у своїй сфері, щоб і ринок знати, і себе впевнено почувати.

Авторки: Аня Головченко, засновниця HR та рекрутингової спільноти People First Club, та Юля Кудіна, HR і бізнес-консультантка

Залишити коментар

Коментарі | 0

Пошук