У листопаді цього року в соціальних мережах була запущена кампанія з дезінформації, яка використовує фальшиві цитати світових зірок для поширення проросійської та антиукраїнської пропаганди. Кампанію очолило угруповування, пов’язане з російським ГРУ, пише Wired.

  • Кампанія з дезінформації була запущена в листопаді та охопила щонайменше 7,6 мільйона людей. І це тільки у Facebook. Про це свідчить зібрана організацією Reset та перевірена Wired інформація.
  • Вона все ще триває і дві окремі групи дослідників вважають, що кампанія відбувається в межах операції Doppelganger – російських атак на західні сайти. Ба більше, відповідно до ексклюзивних даних Wired, вона пов’язана з російським військовим розвідувальним агентством ГРУ.
  • Для ефективнішої дезінформації росіяни поширюють цитати, які нібито були сказані світовими зірками, про підтримку росії та зневагу до України. Зокрема використовуються такі фрази: «Скільки часу це займе? Українці поводяться як злодії, а ми продовжуємо платити», «Просто розчаровує те, як українці користуються нашою допомогою» та «Хтось має це зупинити, серйозно».
  • Цитати розміщують поруч із фото світових зірок, серед яких: Тейлор Свіфт, Бейонсе, Опра, Джиджи Хадід, Леді Гага, Дженніфер Лопес, Джастін Бібер, Шакіра, Гвінет Пелтроу та Кріштіану Роналду.

«Хоча зображення створюють враження, ніби ці цитати були сказані Свіфт, Гомес і Кардашьян, це не так. Вони були продуктом проросійської мережі підроблених облікових записів Facebook та X, яка створила та розповсюдила рекламну кампанію, яка доводить, що деякі з найвідоміших людей у ​​світі нібито підтримують росію та ненавидять Україну», — пише Wired.

На початку листопада дослідники Reset помітили так звану «бліц-кампанію» з двох мереж фейкових сторінок у Facebook. Упродовж тижня вони зібрали щонайменше 560 дописів у соцмережі із зображеннями знаменитостей поряд із проросійськими та антиукраїнськими цитатами.

Деякі дописи охопили мало людей, однак інші стали дуже популярними. Пост із зображенням Кріштіану Роналду охопив понад 115 000 осіб, перш ніж його було видалено. Поруч із зображенням Роналду була цитата: «Прикро бачити, як українці використовують нашу допомогу. Хтось має зупинити це, серйозно».

Дослідники з Reset вважають, що кампанія «використовує лазівки в системах перевірки реклами та модерації контенту Facebook для розпалювання ворожнечі проти українців і підриву підтримки Києва ЄС». Додавання підроблених цитат знаменитостей до зображень ускладнює для Facebook виявлення скоординованої кампанії. Вона була таргетована на людей у ​​Франції та Німеччині.

У вересні 2022 року Doppelganger викрила некомерційна організація EU DisinfoLab, яка займається боротьбою з дезінформацією. Група використовувала клони вебсайтів ЗМІ, зокрема The Guardian і Bild, для поширення дезінформації. Фейкові сайти наповнювали статтями, відео та опитуваннями, спрямованими на просування прокремлівських тез про війну росії проти України.

У червні 2023 року Франція викрила кампанію, націлену на великі медіа, зокрема Le Parisien, 20 Minute, Le Monde і Le Figaro. Тоді міністерка закордонних справ Франції Катрін Колонна заявила, що «країна тісно співпрацює зі своїми союзниками, щоби припинити гібридну війну, яку веде росія».