У Верховній Раді зареєстрований законопроєкт №10380, який покликаний перенести процес розмитнення авто в «Дію». Натхненником цього документа з боку Кабміну виступає Міністерство цифрової трансформації.
В ексклюзивній колонці для AIN.UA міністр Михайло Федоров розповідає, які зміни пропонують ухвалити депутатам і що має змінити цей законопроєкт.
Розмитнення авто в «Дії» — один з найбільш довгоочікуваних сервісів у «Дії». Багато українців купують авто за кордоном і хочуть ввозити їх в Україну прозоро та без корупції. Наша команда вже понад року працює над зміною законодавства, щоб цей сервіс став можливим. Це важливий антикорупційний проєкт, який прибирає людський чинник з процесу розмитнення.
Наша команда вже подавала два законопроєкти, однак їх не підтримали у Верховній Раді. Тож ми доопрацювали їх, врахували всі коментарі й повертаємося з новою версією проєкту, яка відповідає міжнародним нормам, убиває корупцію і робить процес розмитнення прозорим та зручним для користувача. Наша мета — знайти компроміс з депутатами й дотиснути до результату.
У новому проєкті закону ми дотримуємося ключових міжнародних норм і водночас автоматизували визначення митної вартості замість участі митного інспектора. До того ж фізичні особи зможуть розмитнити авто в застосунку, а бізнес — на порталі «Дія».
Як відбувається розмитнення авто зараз
Зараз розмитнення авто залежить від вартості автомобіля. Щоб розмитнити авто, інспектор з митного контролю оцінює його й визначає кінцеву митну вартість транспортного засобу. Інспектор може оцінити його по-різному, адже ринкова вартість авто залежить від його стану.
Ось тут і з’являється місце для корупції: самі митники і люди можуть змінювати вартість відповідно до характеристик, пошкоджень. А потім — зменшувати суму сплати митних платежів. До того ж зараз подати митну декларацію можна лише через брокерів (звичайно ж, за окрему оплату) або через Єдине вікно для міжнародної торгівлі.
Що змінює розмитнення авто в «Дії»
З новим законодавством підхід до розмитнення авто повністю зміниться. Для розрахунку ціни розмитнення пропонується використовувати лише сталі характеристики авто, на які не може вплинути людина. Інформацію про вартість можна буде отримати з бази історичних даних.
Новий підхід до заповнення декларації
Зараз декларації заповнюють вручну, у «Дії» — як завжди, у кілька кліків. Для цього користувач авторизується в «Дії», вибирає послугу, вводить VIN-код автомобіля, а «Дія» бере з нього інформацію про авто й заповнює частину полів митної декларації. Решту полів, інформацію для яких немає можливості взяти з VIN-коду, необхідно вибрати із запропонованих варіантів. Це також спрощує процес заповнення декларації.
База даних митної вартості легкових автомобілів
Щоб сформувати базу даних, ми врахували методи й досвід формування представників країн Європейського Союзу. База даних міститиме інформацію про митну вартість нових легкових автомобілів, які проходили митне оформлення в Україні з 2007 року. Це інформація про митну вартість нових легкових автомобілів із деталізацією: марка, модель, тип двигуна (пального), об’єм двигуна, рік випуску авто. Залежно від року випуску авто застосовується коефіцієнт віку, що дає змогу отримати справедливу митну вартість для автівки.
Новий механізм коригування митної вартості
Окрім бази даних про нові автомобілі, буде запроваджено новий механізм коригування митної вартості вживаних авто. Поточна схема передбачає багато нюансів і деталей, які визначає сам митний інспектор.
З новим законодавством людина, яка хоче розмитнити авто, вводить у «Дії» фактичну суму, за яку придбала машину за кордоном. Далі «Дія» звертається до Бази даних митної вартості нових автомобілів і шукає таке ж авто — за маркою, моделлю, типом та об’ємом двигуна, роком випуску авто. Якщо вартість, яку зазначив громадянин, більша за вартість, яка визначена за допомогою Бази даних митної вартості, то його декларація приймається без коригування. Але якщо заявлена вартість нижча за визначену за допомогою Бази даних, то «вмикається» процедура коригування.
Наприклад, у 2023 році людина завозить автомобіль 2012 року випуску. Вартість аналогічного нового у 2012 році становила $12 923,97. Далі застосовуємо коефіцієнт віку для авто, значення якого вказане безпосередньо в законопроєкті. Для авто, якому 11 років, — це 0.19, тож отримуємо $2 455,55. Це і буде мінімальна митна вартість, за яку може бути розмитнене таке авто.
Якщо фактурна вартість, яку ввела людина, є меншою, ніж розрахована митна вартість, то в митній декларації автоматично скоригується митна вартість. Також будуть автоматично розраховані необхідні митні платежі відповідно до відкоригованої митної вартості.
Загалом весь процес розмитнення авто в «Дії» матиме такий вигляд:
- авторизуєтеся в застосунку та вибираєте сервіс розмитнення авто;
- вводите VIN-код, вносите фактурну вартість автомобіля та додаткові відомості про авто;
- «Дія» розраховує митні платежі на основі цих даних і формує митну декларацію;
- ви перевіряєте всі дані й підписуєте декларацію;
- «Дія» передає підписану декларацію до митниці;
- у Базі даних відбувається пошук вартості авто за заданими параметрами та можливе коригування в чітко визначених випадках;
- сплачуєте митні платежі;
- банк перераховує кошти на рахунок митниці;
- автомобіль перетинає кордон;
- інспектор перевіряє митну декларацію, документи та автомобіль і пропускає авто;
- можна проводити сертифікацію автомобіля та постановку його на облік.
Ми працюємо над розмитненням авто в «Дії» за підтримки USAID / UK aid проєкту «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах / TAPAS». Це перший сервіс, який стане частиною реформування митниці. Тож розраховуємо на підтримку законопроєкту депутатами.
Автор: Михайло Федоров, віцепремʼєр-міністр – міністр цифрової трансформації України
Зміст колонки є особистою думкою її автора, від імені якого публікується матеріал. Редакція AIN.UA не обовʼязково поділяє думки, викладені в авторських колонках.