У 2016 році харків‘яни Олена та Дмитро Терпай створили бренд дитячої продукції Dodo Toys. Хоча розпочинали з пазлів, сьогодні компанія випускає усе, що допомагає дітям весело та корисно проводити час. Станом на початок 2004 року Dodo Toys працює з такими гігантами, як Paramount і Hasbro, купити товари українського бренду можна і на Amazon.
Для AIN.Business пара розповіла про старт Dodo Toys, роботу з міжнародними франшизами та їх переваги, а також чому вирішили не релокувати бізнес з початком повномасштабної війни.
«Відгукнулись одиниці»
Перед створенням власного бізнесу Олена Терпай працювала графічним дизайнером в Харкові. Дмитро був керівником польського офісу компанії-виробника іграшок. Після подій Революції Гідності, російської анексії Криму та початку війни у 2014 році було вирішено повертатися в Україну:
«На початку 2016 року Дмитро привіз з собою ідею: відкрити бізнес в Україні. На той момент старшій дитині було 5 років. Ми складали пазли і раптом зрозуміли, що більшість якісних іграшок – іноземні. Так, це симпатично візуально, гарна якість, але це все – не наше».
Почати вирішили з розробки картонних пазлів.
Так, навесні 2016 року з’явилася компанія Dodo Toys. Олена шукала талановитих українських ілюстраторів та займалася графічним дизайном, Дмитро взяв на себе продажі.
«Вже восени ми відвантажували перше замовлення. В нас тоді був простенький склад, дуже холодно, ми самі пакували продукцію. Я тоді думала: мені б зараз в теплі сидіти, створювати дизайни, а я коробки складаю. Тоді у нас ще не було співробітників, та й грошей, в принципі, не дуже багато», – пригадує Олена.
Пошук виробництва теж був непростим: розіслали пропозиції в десятки, відгукнулись одиниці, з них перевірку на якість та професійність витримало одне. З ними компанія співпрацює і досі.
«Стратегія спрацювала»
У 2021 році, міркуючи над розвитком бізнесу, Олена та Дмитро вирішили укласти першу угоду на виробництво та продаж товарів з ліцензійними персонажами. Міркували так: на анімацію та фільми є попит, а щоб випускати продукцію з зображеннями героїв необхідно мати права на використання інтелектуальної власності. Цього вимагають і норми порядності, і українське законодавство. З цього рішення почалася співпраця зі світовими гігантами – Paramount, Hasbro, Warner Brothers та іншими.
Стратегія спрацювала. Зараз в портфелі компанії ліцензія складає 20% від загальної кількості продукції. Герої «Щенячого патруля», «Підлітків–мутантів Черепашок–ніндзя», «Гаррі Поттера», «Свинки Пеппи».
Що дає ліцензія виробнику? Чимало переваг. Це сильний маркетинговий план та медіапідтримка. Контент з дистрибуцією по всьому світу. Окремо – увага до потреб локального ринку, тобто, цей контент вже адаптований. Усе це, зазначають герої, допомагає виробнику скоротити маркетинговий бюджет на просування та рекламу.
«Правильне використання цих переваг дозволяє підсилити власний бренд, розширити канали збуту, відкрити нові горизонти для зростання. Сучасний ритейл цінує результати, які здатний продемонструвати сучасний динамічний бренд з попитом, – пояснює Дар’я Рожковська, маркетинг-директорка Українського ліцензійного агентства Mood Space. – При цьому, потрібно розуміти, що ліцензія – це не панацея сама по собі. В неї потрібно вкладати і якість, і творчість».
Цю ж думку поділяють виробники:
«Ліцензія дала насправді дуже класну штуку: можливість інакше подивитися на розробку, ще глибше в неї зануритись і робити більш унікальний продукт».
«Зберегли бізнес в Харкові»
Компанія росла, зростав взагалі увесь ринок дитячої продукції, було чимало цікавих планів, та прийшла війна. Після початку повномасштабного російського вторгнення Олена та Дмитро зважили все та вирішили залишати бізнес у Харкові.
«Думали про релокацію на Захід, як зробили багато українських компаній. Але харків’яни є харків’яни, ми дуже любимо своє місто, і хотіли, щоб всі туди повернулися і все працювало, як раніше», – каже Олена.
Виробництво на якийсь час зупинилося. Роз’їхалися як висококваліфіковані кадри, так і робочий персонал. Логістика в регіон здорожчала: в перший рік було дешевше везти продукцію по Європі, ніж від Харкова до кордону.
До 24 лютого 2022 року в Dodo Toys працювали півсотні людей. Зараз – на 20% менше. Закрили офіс, перейшли на віддалену роботу.
Поступово життя відновилося, а проблеми – як удари росіян по енергетиці та затримки фур з матеріалами через страйки на кордонах – зараз сприймаються як неприємна, але все ж, буденність для українського бізнесу. Відтак, в Dodo Toys концентруються на майбутньому.
«Ліцензія – це гра в довгу»
Те, що починалося на холодному складі, станом на сьогодні виросло до 350 найменувань різноманітної продукції. Це магнітні сети, настільні ігри, головоломки, наліпки, розмальовки і, звісно ж, пазли. Іграшки бренду можна знайти в українських торговельних мережах, вони експортуються в Європу, продаються на Amazon.
«Настільні ігри – це великий ринок, але складний, насправді. Одна річ, коли ти показуєш пазл, картинку, інша – гру, яку треба якось пояснити. Ми поки що не навчилися на 100% це робити, це для нас виклик», – каже Олена.
Ліцензія – вагома частина майбутнього компанії. Великі кінопрем’єри стимулюють продаж, що є потужним бустером для виробників дитячої продукції, і в Dodo Toys це чудово усвідомлюють.
«Ліцензія – це гра в довгу. Це серйозна трудомістка робота, коли в певні часові рамки усі дизайнери працюють виключно на створення продуктів під ліцензію. Треба зануритися в процес, і не вийде сьогодні зробити серію «Щенячого патруля», а паралельно ще «Трансформерів». Існує занадто багато нюансів, потрібна командна робота. Треба вкласти багато зусиль, бо ліцензія має бути унікальною, щоб наш продукт зайняв свою нішу на конкурентному ринку. І в Європі, і в Україні», – підсумовують герої.
Нагадаємо, раніше AIN.Business публікував список найпопулярніших текстів за 2023 рік: