LOL&POP – український виробник корисних солодощів, заснований Оленою Токар і її чоловіком в 2012 році. Хоча на той час в країні не було подібних бізнесів, а за експертизою довелося звертатися аж в Австралію, справа мала успіх.

Вже понад 10 років спеціалісти сімейної мануфактури LOL&POP вручну і з натуральних інгредієнтів виготовляють цукерки, желейки, маршлеллоу та інші солодощі, що мають попит. Товари компанії можна знайти на полицях GoodWine, WineTime, мережі дитячих магазинів «Антошка», в кав‘ярнях по Україні. Серед клієнтів – автомобільні марки та великі корпорації.

В інтерв‘ю для AIN.Business співзасновниця LOL&POP Олена Токар розповіла історію бізнесу, що таке корисні солодощі і як їх виготовляють, та чому покладаються на експортну модель.

Солодощі Марти Стюарт

Засновниця бренду Олена Токар протягом тривалого часу працювала маркетинг-директоркою різних глянцевих видань. Одного дня, під час підготовки до чергового робочого івенту, жінка натрапила на відео в YouTube, де Марта Стюарт робила цукерки з сердечком всередині й зрозуміла – це ідея для бізнесу.

Не тямлячи нічого в технологіях виробництва солодощів, Олена провела аналіз ринку і зрозуміла, що буде не легко. Хоча запит був чіткий – навчитися робити цукерки з написами всередині – подружжя не знайшло жодного експерта в Україні.

«Станом на 2012 рік в Україні нічого схожого не було. Ми з чоловіком почали читати закордонну літературу, дзвонити всім кондитерам, але нам ніхто не зміг із цим допомогти». 

Згодом звернулися до досвіду інших країн. В Чехії, де на той час вже виробляли такі цукерки, відмовили, а з Малайзії прийшла пропозиція купівлі франшизи за $80 000. Здавалося, каже підприємиця, що все марно. Проте після довготривалих пошуків Олена знайшла спеціаліста в Австралії, який проводив тренінги з виробництва карамелі, та підписала контракт. 

«Так, протягом місяця він навчав нас робити цукерки в Києві, – пригадує підприємиця. Ми з чоловіком розуміли, що, з одного боку, це наша найбільша інвестиція, а з іншого – найбільший ризик, адже якщо ми самі не навчимось, а команда піде, то ми залишимося без нічого». 

На старті засновники інвестували в компанію $35 000. 

30 кг карамелі

Олена взяла на себе всю частину з операційними процесами, а чоловік – з технологією і навчанням. Через три тижні від початку роботи, LOL&POP отримали перше корпоративне замовлення на 30 кг карамелі. 

«І якщо в 2012 році, – говорить Олена, – на ринку в цій сфері нікого не було, то вже в лютому 2013-го разом із нами з’являється відразу три компанії. З одного боку, це трошки змінило стратегію просування, з іншого – я видихнула, бо зрозуміла, що не доведеться будувати ринок з нуля». 

Від початку існування бренд сфокусувався саме на корпоративному сегменті. За рік компанія змогла побудувати сильне портфоліо та попрацювати з Mercedes, Škoda, Givenchy, L’Oreal тощо.

Clean label

Солодощі LOL&POP створюють вручну виключно з натуральних інгредієнтів. Олена пригадує, що у 2012-2013 роках їх було дуже складно знайти, особливо натуральні барвники. Сьогодні ситуація на ринку значно краща. І компанія використовує вже навіть не барвники, а натуральні рослинні екстракти з овочів, ягід та фруктів, дотримуючись принципів clean label – чистого, прозорого та зрозумілого складу своєї продукції. 

Щоб приготувати карамель, розповідає підприємиця, спершу варять карамельний сироп. Потім його виливають на охолоджувальний стіл, додають екстракти, а після – розрізають на необхідну кількість шматків, залежно від малюнку або напису.

Наступний етап – теплий стіл. Масу перекладають на нього, і з цього моменту починається формування великої цукерки. Шари карамелі різного кольору накладають один на одного для того, щоби всередині вийшов малюнок. Великий карамельний батон, що утворився, витягують на невеликі в діаметрі й за довжиною палички. Відтак, їх нарізають на маленькі цукерки і дають вистигнути. Після цього все пакують у баночки, наклеюють стікери і відправляють клієнтам.

Від GoodWine до весільних застіль

За 10 років існування компанії, додає власниця, органічно змінювалася і клієнти. Спочатку це були виключно корпоративні замовлення, які складали 90% від усіх продажів. У 2014 році LOL&POP, окрім карамельних цукерок, додала до асортименту желейні цукерки, маршмелоу, ірис, льодяники. Почали потрохи зростати інтернет-продажі. Також продукцію замовляють під івенти, весілля тощо. 

Наприкінці 2014 року бренд почав співпрацю з мережею GoodWine, згодом – з’явився на поличках мереж «Антошка», «Еко-Лавка», WineTime тощо. Під час пандемії коронавірусу сегмент корпоративних продажів знизився, проте зараз спостерігається його відновлення. Станом на початок 2024 року ритейл-продажі складають 70%, через сайт – 20%, корпоративні та індивідуальні замовлення – 5% і стільки ж – експорт.

Експортна модель – шлях контролю якості продукції

За 10 років виробництво LOL&POP зросло з 40 кв.м до 200 кв.м. При цьому, до повномасштабної війни команда налічувала 10 постійних співробітників і 6 сезонних. 

«У 2020 році, – розповідає підприємиця, – ми отримали свій перший експортний контракт до США. На жаль, через велику війну співпраця припинилася. Ми активно працюємо над відновленням експорту, який був раніше, і плануємо розширення». 

Також LOL&POP багато роблять для представлення на європейському ринку. Зокрема, компанія отримала FSSC 22000 – визнаний в усьому світі сертифікат, що підтверджує високу якість і безпечність продукції. На сьогодні лише 255 компаній в Україні сертифіковані за цим стандартом. 

«З 2014-2017 роки, – говорить Олена, – в нас був досвід розвитку власної франшизи і представництво в Кракові. Але ми вирішили все це закрити і розвиватися саме за експортною моделлю, тому що так можемо контролювати якість продукції. В тому, що виходить з виробництва, ми впевнені на 100%. І це одна з наших цінностей – використання натуральних екстрактів та якісної сировини».

Наразі бренд планує розширюватися і продовжувати експортувати свою продукцію. Всередині ринку LOL&POP робить ставку на онлайн-продажі. 

«Плануємо надалі співпрацювати з кав’ярнями і вводити деякі нові продукти. Це буде цікаво як для корпоративного сегмента, так і для кінцевих споживачів», – підсумовує Олена.

Раніше AIN.Business розповідав велику історію бренду Guzema Fine Jewelry: