З приходом нової реальності, який приніс Covid-19, патерн купівлі продукції зазнав великої зміни. Тому багато гастропроєктів були змушені переформатувати свої продажі до нової реальності і адаптуватися до онлайн формату, що призвело до розвитку відкриття крафтових виробництв.

Проте навіть невеличке підприємство охоплює багато рівнів операційної діяльності. Власниця консалтингового проєкту .docx і консультантка з управління й побудові консалтингу Аліна Жукалюк розповіла, що потрібно знати підприємцям, перед тим, як розпочинати бізнес з виробництва їжі. А також, які документи потрібно зібрати.

5 блоків, які варто врахувати будуючи стратегію крафтового виробництва

Мій проєкт постійно бере участь у відкритті гастробізнесів, і ми помітили спільну тенденцію у новачків-підприємців — романтизація процесу відкриття закладу чи виробництва. Часом через їжу ми хочемо реалізуватися як творча особистість, а успішне виробництво, яке можна вважати бізнесом, містить поєднання різних операційних процесів. Все треба тримати під контролем, тут мало творчості, але багато цифр і системних дій.

Перед тим, як відкрити виробництво, у проєкті ми завжди радимо розглянути наступні етапи детально: 

1. Починайте з продукту. Досліджуйте, формуйте, тестуйте продукт — це перша ланка навколо чого формується все інше.

2. Продумайте концепцію. Тут не про айдентику чи дизайн, а про конкретні питання.

  • Це буде онлайн, офлайн чи ціла мережа.
  • Вашими замовниками будуть інші заклади чи фізичні люди, або і ті, і ті.
  • Як буде відбуватися продаж, замовлення, операційні процеси, логістика, команда.

Вірогідність, що «все піде не по плану» — дуже велика. Часто буває, що половину бюджету підприємці вже витратили, а найзатратніше лише попереду. Тому не економте грошей на якісний консалтинг. Або шукайте менеджера на супровід відкриття – такі співпраці часто є вигідними.

3. Продумайте маркетингову стратегію. Візуал — це результат дослідження і аналітики. Шукайте маркетологів, які ставлять питання, орієнтуються на цифрах і готові показати шляхи приведення лідів. Надійне рішення, у цьому випадку, коли є ринки збуту.

4. Прорахуйте фінансову модель. Все що базується на цифрах — перетворює мрії на цілі. Тому розклавши три попередні кроки на цифри — ви отримуєте реальну картину того, куди ви запланували в’язатись. Це останній крок коли ви можете відмовитися з невеликим витратами. Тому перед наступним кроком добре подумайте «чи дійсно вам це треба».

5. Зберіть команду. Це один із найважчих кроків в запуску і діяльності виробництва. Зараз катастрофічна нестача людей в ніші. Побудувати команду, комунікацію — велика задача. Реально оцініть свої можливості тут. Якщо не маєте такого досвіду, звертайтесь до спеціальних експертів, що допоможуть це зробити.

Як легалізувати виробництво

Легалізацію виробництва умовно можна розділити на наступні пункти: 

  • НАССР;
  • Дозвільна документація на торгівлю, приміщення, продукцію;
  • Бухгалтерія.

НАССР — це система, що дозволяє аналізувати, контролювати і забезпечувати безпечність продукту, який виготовляється. Простішими словами ви як власник виробництва їжі несете відповідальність перед споживачем за те, щоб круасан, вареник чи торт, який куплений у вас якісний і не нашкодить здоров’ю. Тобто продукт, виготовлений з якісної сировини, купленої у надійного виробника, працівником який пройшов санітарний огляд в локації, яка відповідає умовам харчового виробництва.  

Дозвільна документація є обов’язковою для легалізації виробництва, тому перед тим як починати виробляти і продавати продукцію, ви зобов’язані все оформити. Ось список документів, які вам потрібні:

Документи на приміщення: 

  • Впроваджений НАССР та додаткові договори (вивіз сміття, виведення мишей і тараканів);
  • Реєстрація потужності об’єкту або “Експлуатаційний дозвіл”;
  • Декларація відповідності МТБ від МНС (дозвіл від пожежних); 
  • Дозвіл на рекламу (якщо виробництво відвідують клієнти і вам треба ідентифікувати локацію для пошуку клієнта).

Документи на торгівлю:

  • ТОВ чи ФОП;
  • Зареєстрований касовий апарат.

*Врахуйте, що зараз немає додаткових дозволів на торгівлю чи торгових патентів. 

Документи на продукцію: 

  • Сертифікат відповідності;
  • ТУ (технічні умови);
  • Протоколи лабораторних досліджень;
  • Етикетка;
  • Декларація виробника.

Бухгалтерія — особливо важливе питання, яке потребуватиме вашої уваги. Складається воно з обрання слушної для вас:

  • системи оподаткування;
  • питань звітності;
  • сплати податків;
  • оформлення працівників;
  • налаштування обліку.

З чинних варіантів вам треба підібрати те, що найкраще підходить для вашої форми бізнесу, було вигідне і зручне вам як підприємцю, підлягало зрозумілій формі контролю. Радимо знайти і найняти бухгалтера, який вже працював у цій сфері.

Крафтове виробництво – це проєкт, який охоплює багато рівнів операційної діяльності, яким потрібно вміти керувати, щоб вийти на бажаний прибуток. Проте розуміючи всі деталі наперед, ви можете реально оцінити свої сили, зібрати команду і побудувати бізнес, що буде приносити стабільно прибуток.