Західні компанії, такі як Avon Products, Air Liquide та Reckitt, заявляли про намір залишити росію після її вторгнення в Україну, але зрештою залишилися в країні через бюрократичні перешкоди та зростання споживчої активності. Про це пише Financial Times.
- Загалом, за даними Київської школи економіки, з 2022 року понад 2100 багатонаціональних компаній залишилися в росії, тоді як лише близько 1600 пішли з ринку або скоротили свою діяльність.
- російська влада ускладнює продаж активів іноземними компаніями, вимагаючи знижки 50% при продажу російським покупцям з «недружніх» країн та сплати податку на вихід 15%.
- Також стає все важче знайти місцевих покупців, які б влаштовували усі сторони, і при цьому не порушували б західних санкцій.
- Одним з прикладів є Air Liquide, яка підписала меморандум про продаж свого бізнесу, але не отримала схвалення від російського уряду, що залишило компанію в підвішеному стані.
- У Reckitt заявили, що процес виходу став складнішим, ніж очікувалося.
- Однак деякі компанії, такі як Avon, взагалі вирішили залишитися в росії, оскільки вважають, що продавати активи за знижкою невигідно.
- Транснаціональні корпорації також пам’ятають про муки західних компаній, таких як Carlsberg і Danone, активи яких були конфісковані після того, як вони оголосили про плани вийти.
- У той час, як Danone зрештою вдалося домовитися про продаж активів за значною знижкою, Carlsberg продовжує тривалу судову тяганину, а один із колишніх топ-менеджерів пивоварної компанії перебуває у російській в’язниці.
- Інші компанії, такі як PepsiCo та Coca-Cola, знайшли лазівки, щоб зберегти свою присутність на російському ринку.
- Хоч PepsiCo і призупинила продаж та виробництво свого головного напою в росії, але продовжує продавати молочну продукцію, але продовжує вести молочний бізнес, який безпосередньо забезпечує роботою 20 000 людей і опосередковано 40 000 працівників сільського господарства у рф.
- Їхній головний конкурент, Coca-Cola, припинила постачання сиропів для своїх безалкогольних напоїв до рф, але дозволила російській компанії створювати власні напої, схожі на Coca-Cola.
- Понад 2000 компаній, включаючи Mondelez, Unilever, Nestlé та Philip Morris, заявили, що залишаються в росії. Деякі з них відкрито зізналися, що інвесторів не хвилює моральний аспект.
- Польський ритейлер LPP стверджував, що пішов з ринку у червні 2022, але його товари досі продаються у рф. Як з’ясувалося, LPP продає товари через посередників до 2025 року, щоб покрити витрати на вихід.
- Аналогічна ситуація з австрійським банком Raiffeisen, який нібито йде з ринку, але активно розміщує вакансії в Росії.
- Австрійський банк Raiffeisen Bank International також піддався критиці після того, як з’ясувалось, що він розмістив десятки вакансій у росії з амбітними планами розвитку всупереч своїй обіцянці вийти з російського ринку.
Найбільші західні банки, які продовжують працювати у росії, сплатили Кремлю понад €800 млн (або понад $857) млн податків минулого року, що вчетверо більше ніж до війни.