Україна має насичену історію розвитку кіберспорту, але найцікавіше ще попереду. Такої думки дотримується заступник міністра молоді та спорту України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації і заступник голови Комісії з кіберспорту Національного олімпійського комітету України Віталій Лавров.
У колонці для AIN.UA він розповів про визнання кіберспорту в Україні та що може змінитись після його введення в міжнародний олімпійський рух.
Починалось усе зі звичайних комп’ютерних клубів і локальних змагань між геймерами. Далі розвинулось до яскравої історії перемог українських кіберспортсменів на головних міжнародних турнірах і дійшло до визнання як офіційного виду спорту.
Коротко нагадаю, які ознаки спорту має кіберспорт. Це передусім структура змагань за чіткими правилами, де порівнюються здібності спортсменів здобувати перемогу над іншими спортсменами за однакових умов. Цим кіберспорт відрізняється від геймінгу, де гравець може проходити сюжетну лінію або прокачувати свого персонажа і ставати сильнішим за супротивника. Хоча в обох випадках предмет участі — це комп’ютерна гра.
Підставою для визнання видом спорту було виконання всіх вимог згідно з Порядком визнання видів спорту. Серед них — наявність кваліфікованих кадрів, проведення спортивних змагань у більшості адміністративно-територіальних одиниць тощо. Та головним фактором у даному випадку була наявність Міжнародної федерації, яка співпрацювала з Всесвітнім антидопінговим агентством (WADA) і мала представництво в Україні в особі української громадської організації. Саме вона і мала подати документи згідно з визначеним переліком.
Громадська організація «Всеукраїнська організація «Федерація кіберспорту (електронного спорту) України» подала всі необхідні документи на розгляд Міністерства молоді та спорту України. 7 вересня 2020 року Комісія з визнання видів спорту провела засідання і ухвалила позитивне рішення. Багато хто вважає це днем визнання кіберспорту офіційним видом спорту, хоча наказ №1557 про визнання кіберспорту (електронного спорту) за результатами засідання Комісії міністр молоді та спорту України підписав 16 вересня 2020 року.
Для подальшого розгляду питання потрібно враховувати важливий фактор: до повноважень Мінмолодьспорту входить тільки сприяння розвитку визнаних видів спорту по лінії міжнародної федерації (допомога у формуванні національних збірних та участі їх в міжнародних заходах). Сюди не входять професійні турніри від турнірних операторів. Тобто увага Мінмолодьспорту охоплює лише невелику частину кіберспортивної індустрії.
Враховуючи цей фактор, навіть після визнання видом спорту кіберспорт здебільшого продовжував розвиватись як автономна від держави діяльність, що базується на професійних турнірах.
Особливість кіберспорту — це наявність розробників ігор, яким належать права на свою гру і які залучають для проведення змагань турнірних операторів. У даній конструкції будь-яка федерація кіберспорту фактично виступає як ще один турнірний оператор. Вона не регулює правил гри, а проводить змагання за тими правилами, які заклав розробник у свою гру.
Тому під вплив Мінмолодьспорту в Україні, згідно з чинним законодавством, потрапляє тільки невеликий сегмент кіберспортивних змагань, які проводять визнані Міжнародна та Національна федерації, тоді як приватні професійні турніри, що проводяться іншими організаціями, не мають до цього стосунку.
Більшість кіберспортивної спільноти не знає цього, тому періодично лунають претензії до діяльності Федерації щодо розвитку кіберспортивної індустрії, хоча в межах своїх повноважень вона дійсно працює досить активно.
Але зараз настав час великих змін у кіберспортивній індустрії з точки зору її належності до Олімпійського руху.
Міжнародний олімпійський комітет не міг ігнорувати глядацьку аудиторію, що постійно зростає, (нині — понад 500 млн осіб) і почав робити кроки до введення кіберспортивних дисциплін у програму своїх заходів:
- У 2018 році МОК організував eSports Forum у Лозані.
- У 2021 році МОК запустив віртуальну серію, у яку увійшли 5 дисциплін: велоспорт, автоперегони, веслування, вітрильний спорт, бейсбол.
- Влітку 2023 року в Сінгапурі наживо відбулися змагання Олімпійського кіберспортивного тижня.
- 5 вересня 2023 року МОК оголосив про створення Комісії з кіберспорту.
- 5 червня 2024 року МОК оголосив про співпрацю з Комісією з інтеграції кіберспорту (ESIC).
- 14 червня 2024 року виконком МОК запропонував створити «Олімпійські кіберспортивні ігри». Голосування за ухвалення цього рішення відбудеться на сесії МОК під час Олімпійських Ігор – 2024 в Парижі.
Національний олімпійський комітет України вже підготувався до такого розвитку подій, створивши 30 жовтня 2023 року Комісію НОК України з кіберспорту. Вона повинна займатись питаннями впровадження кіберспорту в рамках олімпійського руху.
Варто звернути увагу на те, що до кіберспортивних дисциплін, які планує розвивати МОК, здебільшого належать симулятори класичних видів спорту. Тобто традиційний кіберспорт не потрапив до уваги МОКу.
Спостерігаючи за цим певний час, спортивні федерації з класичних видів спорту почали запускати електронні розділи своїх видів спорту, і з поточним розвитком подій ця тенденція буде тільки зростати.
Таким чином, ми вже зараз бачимо, як Федерація кіберспорту (електронного спорту) України стає ще меншою частиною загальної кіберспортивної індустрії в Україні. Водночас можна прогнозувати, що увага зі сторони Мінмолодьспорту до кіберспортивних дисциплін буде збільшуватись під час введення їх у федераціях з класичних видів спорту, які зараз співпрацюють з Міністерством.
Можна сміливо констатувати, що тренди в кіберспорті тепер будуть задавати не тільки розробники ігор, але й МОК разом із федераціями з класичних видів спорту, встановлюючи свої правила та формати проведення змагань. Я думаю, що найближчим часом ми побачимо багато колаборацій розробників із міжнародними спортивними федераціями. Уже існує приклад цієї тенденції, в якому FIFA (організація, що представляє класичний вид спорту) ініціювала розробку нового футбольного симулятора разом із компанією 2K Games.
Попереду багато цікавого, тому будьте готові спостерігати за змінами в сучасному спорті.