Три місяці тому Валентин Панюта запустив HyperNormal, у партнерах — Андрій Федорів. Як справи в агенції, що створює UNITED24 Media
-
Олександр Стрельников
Всім привіт! Сьогодні говоримо з Валентином Панютою — бренд-стратегом, який працював у одній з найвідоміших креативних агенцій України Fedoriv. Після 10 років роботи там вони разом із командою виокремились у компанію HyperNormal із фокусом на західні ринки. А Андрій Федорів став партнером новоствореної агенції.
-
Олександр Стрельников
Серед клієнтів команди — Rozetka, Solmar, robota.ua, «Дія», «Мрія», Brave1, Megogo, «1+1» та інші проєкти. А останні два з половиною роки Панюта з колегами ведуть державний проєкт UNITED24 Media.
-
Олександр Стрельников
Я поговорив із CEO HyperNormal про роботу агенції.
-
Олександр Стрельников
Валентине, у вашій стрічці фейсбуку можна натрапити на тезу «Найкраща стратегія та, яку вдалося реалізувати». Яка зараз стратегія в HyperNormal?
-
Валентин Панюта
Варто розуміти, що ми тривалий час були частиною команди Fedoriv, у межах якої займались FinTech, GovTech і загалом Digital Brands проєктами. Наша стратегія — розвинути та підсилити цей напрям уже як окрема компанія.
-
Валентин Панюта
Важливо, що ми на два роки фактично випали з рекламного процесу, тому що від комерційних клієнтів ми відмовились — залишався тільки один в Україні, і один західний. В Україні ми створюємо UNITED24 Media. У цьому сенсі ми мобілізована команда, і ведемо цей проєкт не задля піару, а тому, що ми українці.
-
Валентин Панюта
Без зайвої соромʼязливості скажу, що UNITED24 Media — українська цифрова екосистема контенту з ледь не найбільшими охопленнями на Заході в категорії медіа, орієнтованих на міжнародних користувачів.
-
Валентин Панюта
Чесно кажучи, HyperNormal зʼявився не тому, що ми дуже хотіли піти з Fedoriv, це відбулось органічно. Андрій Федорів запропонував мені це зробити два роки тому, адже де-факто ми вже давно були самостійною агенцією. Андрій не брав участі в наших проєктах, нічого не затверджував у режимі мікроменеджменту.
-
Валентин Панюта
І коли ми задумалися про вихід на західні ринки, це стало логічним кроком до створення окремої агенції, що спеціалізується на Digital Brands.
-
Валентин Панюта
Зараз наш найбільший комерційний клієнт — TBI Bank, це болгаро-румунсько-грецький банк, який трансформується в необанк. Також ми маємо досвід у GovTech: крім «Дії», минулого року ми працювали з польським урядом і, зокрема, з польською Мінцифрою над оновленим застосунком mObywatel 2.0, це тамтешній аналог «Дії».
-
Валентин Панюта
Нас запросили, тому що ми були єдиною агенцією з релевантним досвідом пояснення суспільству цінності цифровізації. Саме тоді я повірив у те, що українська агенція з фокусом на західні ринки може існувати. Бо зазвичай як: ти ведеш тих західних клієнтів, у яких в наглядовій раді чи безпосередньо в керівництві є вихідці з України. Але ми побачили на власному прикладі, що залучати клієнтів можна й експертизою.
-
Олександр Стрельников
А як зʼявилась назва HyperNormal?
-
Валентин Панюта
Через те, що Fedoriv на Заході все ж таки сприймається як суто словʼянське прізвище, і з такою назвою важче конкурувати з Saatchi & Saatchi чи Ogilvy. Федорів — це супербренд в Україні, який ґрунтується на персональному бренді Андрія. На Заході такого немає, тож він запропонував мені зробити деперсоналізований бренд, компанію, в яку ми увійдемо як рівноправні партнери. Так виник HyperNormal. Цю назву вигадала наша копірайтерка Анна Лісовська. HyperNormal — це визначення людини, яка дуже намагається бути нормальною, але при цьому дуже відрізняється від інших. Мені сподобалася ця назва, бо вона дійсно про нас.
-
Олександр Стрельников
У скільки обійшовся запуск агенції?
-
Валентин Панюта
Ні в скільки, бо в нас команда не змінилась.
-
Олександр Стрельников
Тобто команда повністю виокремилась з Fedoriv?
-
Валентин Панюта
Звісно, так. Ми просто продовжили працювати під новою назвою, але залишаємось частиною Fedoriv Group.
-
Олександр Стрельников
Якщо казати про змагання за найкращих західних клієнтів, наскільки тут важить наявність юридичної особи в умовному Делавері (США) чи в Естонії, що є податково привабливими місцями?
-
Валентин Панюта
Без цього неможливо. Західна компанія не працюватиме з українським ФОП чи ТОВ. У Fedoriv Group є офіс у Берліні, представництво в Сполучених Штатах, тобто ці речі для нас вирішені.
-
Олександр Стрельников
А що передбачає ваше партнерство з Федорівим? Андрій якось залучається до внутрішніх процесів?
-
Валентин Панюта
З Андрієм ніколи не працювало так, що він каже, що робити. Навіть коли у 2014 році я прийшов у Fedoriv менеджером відділу дизайну, не було такого, що Андрій мікроменеджерив процеси. Його магія в тому, що він не боїться працювати з іншими сильними особистостями і наймає їх не для того, щоб казати їм, що робити, а для підсилення бізнесу завдяки своїм талантам.
-
Валентин Панюта
Тому в нас з Андрієм взаємини залишаються партнерськими. Він не бере участі в операційній діяльності, але час від часу в нас є зідзвони зі стратегії.
-
Олександр Стрельников
Ви співпрацюєте з державою, серед проєктів — «Дія», «Мрія», Brave1, UNITED24 Media. Наскільки для креативної агенції це цікаво, навіть із фінансового погляду?
-
Валентин Панюта
Ми працюємо не з державними органами, а з особистостями, які стоять за ними. Конкретно з Михайлом Федоровим ми почали працювати після того, як він став міністром цифрової трансформації. У багатьох процесах його команда набагато швидша та ефективніша за комерційні корпорації.
-
Валентин Панюта
Це міністерство влаштоване як IT-компанія, тому з ним достатньо комфортно працювати: ті самі брифи, презентації, конструктивні коментарі. І головне, що вони вміють делегувати й довіряти.
-
Олександр Стрельников
А який на вигляд процес замовлення ваших послуг з боку держави? Це тендерна історія чи до вас звертаються як до прямого підрядника?
-
Валентин Панюта
Важливо розуміти, що такі проєкти завжди створюються донорським коштом [наприклад, «Дію» фінансували USAID, агенції Швеції, Швейцарії, Естонії, Данії, Польщі та інші — ред.]. За всю історію нашої співпраці ми не витратили жодної копійки державних коштів. Зазвичай фінансують міжнародні фонди.
-
Валентин Панюта
Як підступитися до таких замовлень? По-перше, ви маєте вміти щось більше, ніж малювати і робити цікаві ролики. Якщо вашою експертизою є створення винятково креативних матеріалів, то, найімовірніше, ви можете бути тактичним партнером, але не стратегічним. Адже працювати з державою — це означає розвʼязувати питання стратегічного рівня взаємодії влади із суспільством.
-
Олександр Стрельников
Про візійне: всім зрозуміло, що креатив дещо трансформувався після початку повномасштабного вторгнення. З'явились нові сенси — і етичні, і моральні. Мені цікаво від вас почути, як тут не перейти межу, коли працюєш над креативними кампаніями з державним замовником?
-
Валентин Панюта
Важливо розуміти, що державні кампанії, особливо ті, які стосуються військової тематики — це не гра, не полиця супермаркету, не розпродаж. Йти в такий креатив треба максимально відповідально: поговорити з військовими, їхніми сімʼями, цивільним суспільством, самою владою, здобути якісні інсайти. Наприклад, у наших проєктах постійний цикл досліджень. Креатив для нас — це похідна.
-
Валентин Панюта
Завдання агенції — розвʼязати проблему клієнта найефективнішим способом. Але це не означає, що треба сприймати бриф дослівно.
-
Олександр Стрельников
У вашої агенції є досвід взаємодії і з українськими, і з західними замовниками. Наскільки зараз відрізняється середній чек на послуги креативних агенцій у нас і за кордоном?
-
Валентин Панюта
За моїми відчуттями, за кордоном середній чек вдвічі більший. Для закордонних клієнтів ми можемо зберігати «федорівські» ціни 2017 року.
-
Валентин Панюта
Серед українських агенцій зараз відбувається радикальний демпінг, в тому числі з боку найкрутіших команд. Я вважаю це дуже неправильним, адже це нівелює цінність агенцій. Розумієте, чек на послугу — це не тільки питання того, скільки ти заробиш, а й питання витрат ресурсу на проєкт. Ти не можеш просто почати продавати проєкти дешево і водночас робити їх так само круто, як раніше.
-
Валентин Панюта
Так, я відчуваю, що наші послуги дорожчі за послуги інших, і мені це кажуть просто в очі. Але для мене принципове питання не демпінгувати. Бо зробити це дуже легко, а вибратись із ситуації — важко, причому всім гравцям ринку. Багатьом здається, що креативні агенції супермаржинальні. Насправді вся справа в талантах, які в тебе працюють, і в тому, наскільки вони вигорілі, скільки натхнення на роботу вони мають.
-
Валентин Панюта
У нас є окремі клієнти — стартапи, у яких поки немає грошей. Чесно скажу — з ними ми працюємо за дещо іншим прайсом. Але й задачі в них трохи інші, ніж у великих бізнесів.
-
Валентин Панюта
Також за час повномасштабної війни змінились терміни роботи: якщо раніше розробка стратегії могла тривати до трьох місяців, зараз в тебе є два тижні, і це вже багато. Тож важливо мати в команді людей, які вміють проводити швидкі дослідження. Тобто швидкість зросла, але суть того, що таке хороша, а що погана робота — ні.
-
Валентин Панюта
До чого я не хотів би докотитись, — це до проєктів, на яких можна швидко заробити, але які мені не подобаються, які не хочеться поширювати у своєму інстаграмі чи фейсбуці.
-
Валентин Панюта
Якщо ти допустив такі проєкти, то, найімовірніше, твоя команда — все, вона вже інфікована цим. Тому ми краще потерпимо якийсь час, але не будемо робити те, в що не віримо.
-
Олександр Стрельников
Розкажіть наостанок про UNITED24 Media, як влаштована робота всередині? Як поєднується креатив, віральні підходи до просування та журналістські норми в цьому проєкті?
-
Валентин Панюта
Ви маєте розуміти, що UNITED24 Media все ж таки є українською контрпропагандою. Наша задача — працювати з будь-якою аудиторією, навіть якщо вона не підтримує Україну.
-
Валентин Панюта
У нас є замовник — Міністерство цифрової трансформації, водночас проєктом фактично керуємо ми самі. UNITED24 Media випускає на день близько 25 статей, чотири відео в Instagram, 5-6 відео у TikTok, Twitter, Reddit тощо.
-
Валентин Панюта
Тобто це повноцінна компанія, якою ми керуємо. Це дуже цікаве відчуття, коли в тебе фактично немає клієнта, з яким треба щось погоджувати, і це геть інший рівень відповідальності. Звісно, ми координуємось з представниками держави, що відповідають за міжнародну політику, але на щоденній основі це доволі самостійна робота. Моя команда від цього також кайфанула. Це відчуття, коли ти розумієш, що ухвалюєш рішення останнім і якщо зафакапиш, то дізнаєшся про це від тисячі людей.
-
Валентин Панюта
Наша структура не схожа на структуру класичних медіа, а більше нагадує креативну агенцію. Ми перебуваємо в стані постійного виробництва вірального контенту. Дуже швидко зʼясували, що в медіа немає вихідних.
-
Валентин Панюта
Але ми не робимо все власноруч: залучили найкращих креативників, продакшени та журналістів, яких знаємо. У нас є постійні редакційні летючки, окремо по сайту та по соцмережах. Нещодавно запустили окремий новинний канал на YouTube, і вже робимо щотижневі дайджести.
-
Валентин Панюта
У чому секрет успіху проєкту? Ми до цього не були фахівцями в медіа, і тому подивились на все більш свіжим поглядом. Сайт у нас з’явився лише два місяці тому, а починалося все з розвитку соцмереж.
-
Валентин Панюта
У нас є команди, які відповідають за конкретні формати в конкретному каналі дистрибуції. Це не те саме, коли журналіст створює матеріал, які потім адаптуються під різні канали. Саме тому ми перегнали в Instagram усі англомовні сторінки українських медіа, які ті вели по п’ять-шість років.
-
Валентин Панюта
Робота журналіста — це подати інформацію, робота креативника — залучити авдиторію. Скажу чесно, на початку нам було дуже важко порозумітись з професійними журналістами з нашої команди. Але я вірю в те, що поєднання креативності та інформативності — це фішка UNITED24 Media.