Ринок Pet Tech швидко розвивається: у 2023 році у США він оцінювався у $8,13 млрд і, згідно з дослідженнями, може перевищити $56,59 млрд до 2036 року. Зростання цієї сфери пов’язують, зокрема, зі збільшенням кількості домашніх тварин у світі. А це спонукає IT-ринок створювати технологічні рішення для тварин і їхніх господарів. Водночас власники домашніх тварин намагаються краще піклуватися про своїх улюбленців, що також сприяє попиту на IT-рішення для домашніх тварин. 

Сьогодні власники тварин можуть відстежувати активність улюбленця, життєво важливі показники, коригувати вагу за допомогою розумних годівниць, тренувати та дистанційно отримувати ветеринарні консультації. Pet Tech також має широкий вибір технологічних рішень — одяг для домашніх тварин, розумні бокси та лежаки, двері, годівниці та миски, розумні диспенсери для води, огорожі й іграшки. 

Залежно від продукту ринок поділяється на обладнання для моніторингу, розваг і годування домашніх тварин. В Україні Pet Tech ринок маленький, але продовжує розвиватися як в країні, так і за її межами. І навіть готовий запропонувати інноваційні рішення для тварин. Ми поговорили з українськими Pet Tech компаніями про їхню специфіку, першочергові цілі, особливості роботи з технологіями для тварин і тренди в Pet Tech сфері.

Ідентифікувати тварину з Animal ID та A-chip

Важливою частиною ринку є відстеження та пошук тварин, які загубилися. Цим уже понад 13 років займається український проєкт Animal ID — міжнародна платформа, яка розробляє рішення для ідентифікації тварин. Сервіс починав роботу з рішень, які допомагають власникам тварин убезпечувати улюбленців завдяки QR-паспортам, і розширив функціонал платформи до великої бази даних про ветеринарів, тварин і їхніх господарів.

Віктор Копач, засновник Animal ID, згадує, що проєкт виник як соціальний. Тоді, у 2011 році, він з другом вирішував питання доставки за кордон з десяток покалічених тварин, яких в Україні мали присипляти, а в Німеччині на них чекали нові родини. Для вивезення тварин необхідно було чіпувати, після чого Віктор Копач вирішив масштабувати цей досвід і на безпритульних тварин в Україні. Тоді й був розпочатий процес чипування тварин й інформування про це місцевих органів влади, волонтерів і притулки. 

«Фактично сервіс виріс як спроба розв’язати проблему загублених і безпритульних тварин, проблему існування ферм, де безвідповідально розмножують цуценят і з прагнення підвищити рівень догляду за домашніми тваринами. Сьогодні наш основний фокус — розвиток на американському ринку, так як тільки PET індустрія це $150 млрд, тут ми заробляємо кошти, якими дотепер ще підтримуємо в Україні наші соціальні проєкти», — говорить Віктор Копач. 

У компанії пояснюють, що розвивають проєкти з ідентифікації тварин у двох площинах — ІТ-платформа зареєстрованих тварин на основі застосунку Animal ID та hardware розробка інструментів для ідентифікації. Для hardware рішень компанія має свій бренд A-chip, який виробляє температурні чипи та сканери для них же, які синхронізуються зі світовими реєстрами..«Наш застосунок —  це більше IT-рішення, яке об'єднує, а A-chip, це hardware рішення для компанії», — пояснює Віктор Копач. Загально в обох командах працює близько 40 людей.  

Застосунок налічує понад 2 мільйони зареєстрованих тварин у різних країнах. Це онлайн-платформа, яка складається з бази даних, де є кабінети для ветеринарів, притулки, розплідники, муніципалітети та мобільний додаток для власників тварин. У компанії пояснюють: мета сервісу в тому, щоб акумулювати всі можливі дані про тварину в застосунку та допомогти таким чином власнику ефективніше про неї піклуватися. 

Також база даних заповнюється завдяки адресникам з QR-кодом. Активуючи цей код, людина створює QR-паспорт, який прив'язується до цифрового профілю тварини у animal-id.net. Компанія має як власне виробництво адресників, так і співпрацює з COLLAR. Це компанія, яка продає амуніцію.Такі ошийники одразу мають жетон з QR-кодом від компанії. Завдяки цьому соціальному проєкту вдається зменшити кількість загублених тварин. За словами Віктора Копача, частину адресників реалізують через мережу зоомагазинів, а частину передають ветеринарам, аби ті могли реєструвати тварин, які в них опиняються.

«Другий наш напрямок ідентифікації, — говорить Віктор, —  це змінити ринок чипування тварин. Чипування насправді є інноваційною історією бо ринок мікрочипів переважно дуже старий. Як в Україні, так і у Європі чипування працює погано. Ми хочемо змінити підхід до пошуку тварин, тому що тварин чипують, але після цього їх не реєструють в базах. Тільки 30% тварин у світі, серед оцих чипованих, є зареєстрованими. Так як ми є частиною групи Europetnet — європейського об'єднання баз даних про тварин, наша організація впроваджує політику ідентифікації в інших країнах».

За словами засновника Animal ID, в Україні наразі немає інфраструктури для чипування тварин, бо ветеринари навіть не перевіряють наявність чипів під час огляду тварин. Також на етапі сканування чипа ветеринар зазвичай не реєструє тварину і не перевіряє, чи вона вже є в реєстрах. Тому компанія розробила свій сканер A-chip Reader, який при скануванні передає інформацію про тварину одразу в мережу, а власник тварини отримує сповіщення що чип тварини сканували. 

Читайте також: В Україні хочуть зробити електронні паспорти для домашніх тварин у «Дії»

Наразі в рамках спільного проєкту з австрійським фондом Four Paws International компанія безкоштовно роздає 250 таких пристроїв ветеринарним лікарям, які працюють найближче до зони бойових дій, і притулкам у великих містах, куди тварин привозять на евакуацію. Собівартість сканера становить до $100.

Також компанія впроваджує температурні чипи. Це звичайний чип, в якому є температурний датчик і коли його сканують, можна побачити, у якому стані перебуває тварина. В планах випустити навіть чип, який можна буде зчитати звичайним телефоном. 

«Тобто берете телефон, скануєте, як за допомогою NFC, і одразу в додатку бачите профіль тварини її температуру та всі необхідні дані. У світі такої опції ще немає, ми будемо перші. І з цим ми плануємо йти на американський ринок, але для України теж створимо таку можливість. Також зараз ми готуємо інтерактивну мапу, вона з'явиться за кілька місяців, і всі клініки, що матимуть сканери, будуть на тій мапі», — пояснює Віктор.

У майбутньому компанія планує використовувати мікрочип для трекінгу та моніторингу змінних, пов’язаних зі здоров’ям, таких як коливання пульсу, споживання калорій і температура тіла. Ці можливості дозволяють розширити сегмент послуг, які буде надавати компанія. 

«Наприклад, після того як запустим сканери та температурні мікрочипи, запустимо годівничку, яка вже є в прототипі. Годівничка б зчитувала цей мікрочип і давала улюбленцю воду, чи їжу в певній кількості та в потрібний час. Також зважувала б, скільки з'їв улюбленець відносно ваги тіла. Модель штучного інтелекту, проаналізувавши тисячі таких тварин, навчиться розпізнавати зміни поведінки чи хвороби й точно радити власнику, що саме варто змінити в підході до піклування. Інновації багато в чому можуть полегшити як роботу ветеринара, так і життя улюбленця, тому що тепер не треба буде міряти температуру ректальним градусником».

Також у компанії кажуть, що співпрацюють із Мінцифрою, і вже скоро держава створить реєстр тварин, який буде співпрацювати з «Дією». Тоді Animal ID як база даних стане інтегратором для ветеринарних клінік. Тобто вся інформація, яку будуть сканувати ветеринари, потрапить до баз даних, таким чином в Україні існуватиме якісна інфраструктура для ідентифікації тварин, яка, можливо, за 3–4 роки вирішить масштабно проблему з безпритульними тваринами.

Захистити тварину та прилаштувати завдяки GladPet

Європейські країни вже певний час не мають проблем з безпритульними тваринами. Щоб мінімізувати кількість безпритульних тварин, у Європі використовують різноманітні стратегії: система штрафів, збільшення кількості притулків і покращення умов у них до обов’язкової стерилізації, мікрочипування тварин і навчання власників домашніх тварин.

В Україні безпритульних тварин намагаються прилаштувати в притулки, де за ними доглядають, а потім шукають родини. Безпритульними тваринами на більш технологічному рівні в Україні опікується GladPet. Це некомерційний проєкт, спрямований на системне розв'язання проблем безхатніх тварин гуманними способами. Завдяки безоплатному онлайн-ресурсу можна знайти собі домашнього улюбленця або допомогти безхатній тваринці знайти свою родину. 

GladPet працює на українському ринку зоозахисту вісім років і поєднує опції прилаштування тварин із наданням їм необхідної допомоги. За час діяльності проєкту 11 509 тварин з опублікованих на сайті GladPet знайшли дім. Євгенія Василенко, керівниця GladPet, у коментарі AIN пояснює, що сервіс розв’язує соціальні питання, але й взаємодіє з комерційним сектором. Наприклад, із виробниками кормів і товарами для тварин, а також із дистриб'юторами, щоб покращити умови утримання та забезпечення улюбленців. Таким чином, діяльність організації інтегрована як у сферу зоозахисту, так і в комерційний зооринок, розвиваючи обидва напрямки.

Команда GladPet невелика та складається з дев'яти людей. Керівниця сервісу пояснює: пріоритетною ціллю було зменшити кількість безхатніх тварин, використовуючи технологічні рішення. Так з’явився сайт із прилаштування тварин — GladPet. І хоча важливим фактором стала наявність технічного спеціаліста, який розробив, підтримує та оновлює сайт, проте для команди, яка займається адопцією та гуманітарною допомогою, спеціальні технічні знання не були обов'язковими.

«Наша головна мета, — говорить Євгенія Василенко, — не лише допомогти безхатнім тваринам, а й наблизити суспільство до гуманного ставлення та відповідального догляду за ними». 

Допомагаючи адопції тварин компанія будує співпрацю з притулками через прямий діалог із їхніми кураторами. На початковому етапі сервіс збирає дані про кількість тварин, умови їхнього утримання та досвід у прилаштуванні. Жорстких вимог на старті немає: будь-хто, хто допомагає тваринам, може опублікувати притулок на GladPet. Це дає змогу збільшити шанси тварин знайти свій дім.

«Проте з часом, — ділиться керівниця сервісу, — аналізуємо ефективність співпраці. Якщо притулок не прилаштовує тварин, не допускає потенційних власників до себе або проявляє агресію до нашої команди, ми припиняємо взаємодію. У нас були випадки, коли куратори без об’єктивних причин відмовлялися віддавати тварин. Ми не блокуємо можливість публікувати тварин для адопції, оскільки це критично важливо для їх шансів знайти родину. Однак у складних ситуаціях можемо вирішити видалити притулок із сайту, щоб уникнути конфліктів між кураторами та потенційними власниками».

Всі кошти, які команда GladPet отримує від комерційного сектору, інвестує у розвиток проєкту. У компанії кажуть, що головний «прибуток» вимірюється кількістю прилаштованих тварин. Також сервіс постійно розширюється географічно: додаються притулки з нових міст і збільшується перелік територій, на яких надають гуманітарну допомогу тваринам

За словами Євгенії Василенко, особливість роботи у сфері Pet Tech полягає в переведенні адопції та допомоги тваринам з офлайну в онлайн. Це значно прискорює процеси та робить їх зручнішими. Наприклад, традиційна адопція вимагає від потенційного власника поїздок до притулків, знайомства з тваринами та обговорення з кураторами, щоб знайти «свого» улюбленця. GladPet дозволяє обрати притулок і тварину ще до візиту, оскільки має велику мапу притулків з різних міст України. Таким чином, людина вже їде в конкретний притулок знайомитися з обраною твариною, а не витрачає час на відвідини кількох місць у пошуках свого майбутнього улюбленця.

За словами керівниці проєкту, сфера зоозахисту в Україні потребує системної підтримки не лише від громадських організацій і притулків, але й на державному рівні. Одним із ключових викликів є юридична реєстрація притулків і забезпечення їх прав на землю. Наразі це дуже складний процес.

Відповідаючи на питання про майбутнє Pet Tech в Україні, Євгенія Василенко пояснює, що воно пов'язане з подоланням численних проблем. У той час як технології для домашніх тварин активно розвиваються — з онлайн-консультаціями, додатками для догляду та роботи з кінологами — у сфері зоозахисту ситуація значно складніша. 

«Проте, попри труднощі, напрямок має перспективи, і зоозахисники продовжують працювати, щоб змінити ситуацію на краще. Технології для домашніх тварин вже зараз активно розвиваються. Існує безліч додатків та сайтів, які допомагають власникам доглядати за своїми улюбленцями. У майбутньому ці технології, ймовірно, розвиватимуться ще швидше, ніж ті, що орієнтовані на безхатніх тварин. Це обумовлено попитом, що зростає, та потребами власників тварин, що стимулює створення нових рішень і покращення тих, що вже існують, — підкреслює Євгенія Василенко.

Лікувати та тренувати тварину з Bubibo

Pet Tech компанії також співпрацюють із ветеринарними службами для моніторингу здоров’я й діагностики, зосереджуючись на профілактиці за допомогою розумних пристроїв. Цей перехід від реактивних заходів до проактивних спричинив попит на продукти, які пропонують моніторинг здоров’я, дієтичну інформацію та дистанційні консультації. 

Одним із таких технологічних рішень опікується Bubibo — pet-tech застосунок із функцією онлайн-запису до ветеринара, відеоуроками для навчання та розвитку та QR-адресником. Концепція сервісу — екосистема, яка об’єднує власників домашніх тварин і професіоналів у сфері послуг в одному місці. Кофаундер проєкту Bubibo — підприємець Самвел Акобян який також є засновником медичного порталу для пацієнтів Helsi.

Сервіс запустився у березні 2024 року, має вісім локалізацій по світу й представлений в Україні, Європі, Британії, США, Мексиці та Канаді. Самвел Акобян у коментарі AIN пояснює, що до сфери Pet Tech займався розвитком гуманної медицини на порталі Helsi, тому «все, що ми робили для людей, хотіли повторити і для тварин та їх батьків».

У компанії розповідають, що для покращення сервісу консультуються із сертифікованими ветеринарами, залучають власників ветеринарних клінік і проводять тести серед власників собак і ветеринарів. Найскладнішим, за словами Самвела Акобяна, було створити контент з кінології в застосунку. Контент знімали з професійними кінологами і показували всі вправи на тваринках, які не були до цього в кінолога чи не навчилися різних команд. Це було зроблено навмисно, щоб поведінка тварини була такою ж, як у тварини, яку будуть навчати через застосунок.

«Для того щоб розвивати такий продукт, як у нас, — пояснює кофаундер Bubibo, — треба спеціалісти, які мають доменні знання. Зараз команда складається з 60 людей, це інженери, розробники та диджитал-спеціалісти. У мене немає знань у ветеринарії, але є в медицині, а це дуже схожі напрямки. Ветеринарія трохи відстає на років 8-9 від медицини, але тут головне якісна продуктова команда інженерів і розробників».

Наразі компанія проводить тестові кампанії по світу для того, аби визначити кращі умови для локалізації. Попередні тести показали, що ринки Америки та Мексики є хорошими для розвитку, бо це ринки, на яких концентровано набагато більше і тварин, і грошей. 

Читайте також: Український застосунок для власників домашніх тварин Bubibo запустили у США, Мексиці та Канаді

Ймовірною причиною для цього стала тенденція гуманізації домашніх тварин, коли улюбленців вважають невід’ємними членами сім’ї, що призводить до збільшення витрат на їхнє здоров’я, благополуччя та комфорт. Крім цього, економічна стабільність регіону та рівень доходу сприяє бажанню людей вкладатися у здоров’я, розвиток і побут для улюбленців.

Співзасновник Bubibo пояснює: якщо порівнювати зі світом Pet Tech, то ринок в Україні дуже маленький. За його словами, він становить близько $1 млрд. З яких 80% — це корми, а 20% — лікування, тренування і все інше. 

«У Британії ринок Pet Tech становить 19 млрд фунтів, в Америці 100 млрд. Також на відміну від американського ринку, — пояснює Самвел, — українці не звикли споживати платний контент чи користуватися платними сервісами. А на ринках Північної Америки все ж є культура споживання, що важливо нам, як бізнесу. Але Україна — це наш внутрішній ринок, який ми хочемо також розвивати».

Саме тому на українському ринку сервіс Bubibo має більший функціонал, тут є база даних і тренування, але з наступного року такі рішення будуть доступні і на інших ринках, обіцяють у компанії. Також команда запустила в застосунку магазин у колаборації з MasterZoo і планує шукати аналогічних локальних партнерів в кожній країні.

За словами Самвела Акобяна, Pet Tech продукти активно створюються і цей ринок ростиме в найближчі роки. На це впливає багато факторів, один з них полягає у дослідженні, що мілленіали спочатку заводять домашніх тварин, а не дітей. 

«Мені здається, що це світовий тренд і він впливає також на появу технологічних продуктів для тварин. Люди будуть через технологічні продукти активніше взаємодіяти зі своїми улюбленцями».

Розважати та піклуватися про тварину з Petcube

Однією з важливих сфер залишається навчання та піклування про домашніх улюбленців за допомогою технологій. Існують застосунки з іграми для тварин, сервіси, які дозволяють спілкуватися власнику з твариною на відстані лише голосом, розумні камери, які забезпечують можливості моніторингу домашніх тварин і віддалений перегляд через мобільні програми.

Таким сервісом є український проєкт, що розвивається в Америці — Petcube, який створює розумні пристрої, що допомагають із доглядом і вихованням улюбленців. Співзасновник компанії Андрій Клен розповідає в коментарі AIN, що специфіка роботи полягає у створенні платформи для вирішення більшості «тваринних» питань зі сторони технологій. Petcube створює розумні пристрої для домашніх улюбленців, а також програмне забезпечення, що полегшує їх виховання за допомогою технологій. Пристрої Petcube дозволяють дистанційно знаходити, спостерігати, розмовляти, розважати та годувати своїх домашніх тварин.

«На практиці ми під’єднуємо домашніх улюбленців до мережі і вчимося розуміти їх краще. Дизайн, довговічність і smart-функції є нашими основними перевагами перед конкурентами у ніші. Petcube орієнтований на американський ринок, — говорить Андрій Клен, — який був нашою основною першочерговою ціллю з 85 мільйонами батьків домашніх улюбленців. Він і досі залишається нашим цільовим ринком і приносить близько 80% продажів, зазвичай через великих онлайн-ритейлерів, таких як Amazon. Спочатку ми розширювалась на ринок Австралії, а потім і Європи, пропонуючи гаджети переважно через традиційні фізичні магазини. Зараз у планах є вихід на ринки Азії та Південної Америки».

Компанія існує вже понад 11 років, але в Україні запустила продукти у травні 2023 року. У компанії кажуть, що проєкт є прибутковим завдяки сервісним софтверним складовим. Тому команда робить великий акцент на їхньому розвитку, а нові продукти розглядає лише в контексті розширення дистрибуції. 

«Petcube Bites 2 Lite та Petcube Play 2 можна придбати в Україні та світі. Нам було принципово важливо запуститися в Україні, де бренд і продукти були оригінально створені. Тож тепер наші камери можна знайти в багатьох торгових мережах».

Загалом компанія створила широку лінійку продуктів — починаючи від найпростіших камер як Petcube Cam, до камер з дистанційним керуванням кутом огляду та нахилу, що дозволяє панорамування приміщення на 360°, як Petcube Cam 360, та інтерактивних камер з автоматичною системою подачі смаколиків як Petcube Bites 2 Lite. У 2024 році також  випустили Petcube GPS Dog Tracker, який може визначати місце перебування улюбленців в реальному часі, зберігати історії прогулянок, аналізувати активність, а також встановлювати безпечні зони перебування й сповіщати батьків домашніх улюбленців, коли тварини виходять за їх межі.

Читайте також: Petcube запустив ласощі для собак POPS, в Україні вони з’являться наприкінці року

На думку Андрія Клена, у сучасній культурі домашні улюбленці стали частиною сімʼї, «пухнастими дітьми». Все більше людей називають себе «петперентами», батьками домашніх улюбленців, які хочуть забезпечити хвостикам найкраще життя. Тому цей ринок був і залишається стійким до рецесії та має багато простору для інновацій. 

«Pet Tech в Україні не є таким трендовим та популярним порівняно з ринком США. Але майбутнє точно є. Тваринам приділяють більше уваги, часу, фокусу. Ринок росте, з‘являються інноваційні харчові продукти, будуються маркетплейси, створюються технологічні стартапи. Ринок росте і буде розвиватись далі, інтегруючи нові технології. Комбінація hardware та штучного інтелекту дозволить розуміти тварин краще і Petcube буде на гребені цієї хвилі», — говорить співзасновник компанії.

Читайте також: Про тренди в зоомагазинах, адопцію тварин і нові склади в Україні: інтерв’ю з директором Suzuria Distribution

Ілюстрації до матеріалу: Анастасія Оприщенко