Чорна п’ятниця — це день шалених знижок, який ознаменовує початок передріздвяного сезону розпродажів. Для ритейлерів цей період стає основним інструментом для стимулювання торгівлі та залучення покупців.
Дата чорної п’ятниці щорічно змінюється та припадає на кінець листопада. У 2024 році це буде 29 листопада.
Хоча це американська традиція, чорна п’ятниця стала популярною у всьому світі, зокрема й в Україні. Розповідаємо, що треба знати про цей день.
Чому п'ятниця чорна?
Хоча нинішнє розуміння цього дня пов'язане зі знижками, термін «чорна п’ятниця» виник з інших причин. Ще до 1950-х років ця фраза використовувалася для вираження переважно фінансових криз.
Однак походження пов'язують з 1960-ми роками у Філадельфії, коли поліція використовувала такий вислів у негативному контексті для опису хаосу, який виникав у місті наступного дня після Дня подяки (четвертий четвер листопада).
Вулиці заполоняли автомобілі та натовп людей, які поспішали на шопінг, через що поліції та міським службам доводилося працювати в посиленому режимі.
Крамниці зрозуміли потенційну прибутковість цього дня. Однак багатьом торговцям у Філадельфії не сподобався ярлик «чорна п'ятниця» і вони намагалися змінити його на позитивніший: «велика п’ятниця», але ця ініціатива не прижилася.
Згодом рекламодавці вирішили переосмислити негативну конотацію цього терміна і пов’язали його з бухгалтерським обліком: традиційно у США прибутки в бухгалтерських книгах записують чорними чорнилами, а збитки червоними. Тому чорна п’ятниця символізує момент, коли магазини переходять «у чорний» — тобто починають отримувати прибутки через стрімке зростання продажів. Ця нова інтерпретація швидко поширилася і стала загальноприйнятою.
Згодом чорна п'ятниця набула популярності не лише в США, але й у багатьох країнах світу, особливо в сусідніх Канаді та Мексиці, а згодом і в країнах Європи, Азії та Латинської Америки. Чорна п’ятниця стала популярною завдяки міжнародним брендам і маркетплейсам, через що місцеві ритейлери також приєдналися до тренду.
Сьогодні чорна п'ятниця асоціюється з великими знижками та активними покупками.
Зростання популярності
У 1990-х роках чорна п'ятниця набула популярності в основному завдяки тому, що великі ритейлери, як-от Walmart, Macy’s і Target, запровадили практику шаленого зниження цін у цей день. Протягом наступних кількох років ця подія перетворилася на найважливішу частину святкового календаря роздрібної торгівлі як для бізнесу, так і для споживачів.
З початком розвитку електронної комерції у 2000-х ритейлери помітили зростання онлайн-продажів на 77% після чорної п'ятниці. Це явище отримало назву кіберпонеділок.
У 2010-х роках, коли електронна комерція почала займати значну частку продажів чорної п'ятниці та кіберпонеділка, популярність цього дня почала зростати на міжнародному рівні. До 2019 року у святі шопінгу брали участь 50-60% або 129 країн світу.
Чому чорна п'ятниця така приваблива для бізнесу
- Найбільший потік покупців припадає на ранні годині, магазини розпочинають свою роботу о 6:00 ранку, але часто вже і з 5:00 або навіть з 4:00. Багато людей готові стояти в довгих чергах ще до відкриття, щоб скористатися найкращими пропозиціями.
- Знижки викликали такий ажіотаж, що до магазинів викликали поліцію і швидку через бійки та штовханину між покупцями. Іноді люди відмовлялися залишати магазин навіть після закінчення всіх акцій.
- Однак з кожним роком онлайн-покупки під час днів розпродажів затьмарюють звичайні магазини, а споживачі витрачають на кожне замовлення більше, ніж роком раніше.
- У 2019 році продажі в кіберпонеділок перевищили показники чорної п'ятниці. Тоді загальний обсяг продажів кіберпонеділка у США склав $9,4 млрд, а обсяг продажів чорної п'ятниці — $7,4 млрд.
- Наступного року пандемія COVID-19 змусила більшу кількість людей робити покупки з дивана та уникати переповнених магазинів і торгових центрів.
- Тоді споживачі витратили на чорну п'ятницю під час покупок в інтернеті $9 млрд, що на 21,6% більше, ніж за рік до цього. Цей сплеск означав, що американські споживачі витрачали щонайменше $6,3 млн за хвилину, або $27,5 на людину.
- Компанія Amazon назвала цей сезон святкових покупок найбільшим в її історії, однак не розкрила фактичних даних про продажі.
- Це зробило чорну п'ятницю 2020 року другим найбільшим днем онлайн-покупок в історії США після кіберпонеділка попереднього року.
- Хоча і цей показник був побитий. До кінця кіберпонеділка 2022 року онлайн було витрачено рекордні $10,8 млрд, а вже наступного року обсяг продажів у кіберпонеділок досяг наразі рекордних $12,4 млрд.
- У 2023 році обсяг продажів у США лише в онлайн-ритейлі досяг рекордних для чорної п'ятниці $9,8 млрд, що на 7,5% більше порівняно з попереднім роком.
- За прогнозом, цьогорічні онлайн-витрати під час чорної п'ятниці сягнуть $10,8 млрд, у той самий час під час кіберпонеділка — $13,2 млрд.
- Загалом у 2023 році лише в США онлайн-покупки здійснили понад 90 млн покупців, а загальні витрати під час цього періоду у світі склали приблизно $298 млрд, що становить близько 25% від усіх витрат на свята.
- Окрім традиційного збільшення продажів, маркетплейси та бренди також отримують додаткову вигоду від підвищення трафіку на свої платформи, збільшення впізнаваності бренду та залучення нових клієнтів.
Наскільки п'ятниця чорна в Україні
- Чорна п'ятниця в Україні також набула популярності, хоча масштаби знижок значно поступаються американським. Хоча магазини обіцяють знижки до 70-90%, реальні вигоди часто становлять 15-50%.
- Також часто в Україні знижки більше схожі на промоакції або ніби штучно завищені перед знижками, що лише створює ілюзію великих розпродажів.
Фото: Владислав Гребельник|Суспільне
- Українські компанії стикаються з високими витратами на логістику та обмеженим доступом до товарів за вигідними умовами. Це збільшує собівартість товарів і не дозволяє знижувати ціни так, як це роблять у США.
- Середній чек на чорну п’ятницю в Україні становить близько 3 000 грн (трошки більше за $70), тоді як у США чи Європі він значно вищий.
- На відміну від класичного одноденного формату в США, в Україні чорна п’ятниця часто перетворюється на тиждень знижок. У 2024 році деякі акції почалися 21 листопада і триватимуть до початку грудня.
Скриншоти AIN.UA
- У США магазини планують свої знижки заздалегідь, базуючись на новому фінансовому році, який починається 1 жовтня. Це дає змогу ретельно розраховувати акційні ціни. В Україні подібна система фінансового планування менш поширена, що також обмежує знижки.
Критика та що варто знати
Хоча день розпродажів і набув популярності у всьому світі, він стикається з низкою критики, яка базується на її економічних, екологічних і соціальних наслідках.
Маркетингові маніпуляції
Багато критиків стверджують, що чорна п'ятниця — це передусім маркетинговий інструмент, який спонукає людей до імпульсивних покупок. Ціни на деякі товари можуть штучно завищуватися перед розпродажем, щоб створити ілюзію значних знижок.
Щоб не потрапити на гачок завищених цін, радимо скористатися інструментами відстеження цін або агрегаторами знижок. Усі в основному безкоштовні та дозволяють автоматизувати пошук вигідних покупок.
До прикладу браузер Google Chrome має вбудовані функції відстеження цін і сповіщення про знижки, але доступні вони поки лише у США.
Сервіс CamelCamelCamel, а також його аналог Keepa, відстежують ціни на Amazon, а от розширення для браузера PayPal Honey може не тільки відстежувати ціни, але й знаходить купони для знижок у багатьох західних популярних ритейлерів.
В Україні для відстеження знижок, акцій та змін цін існують такі сервіси та застосунки як e-katalog, price.ua, hotline.ua.
Екологічний слід
Масові покупки збільшують обсяг виробництва і споживання, що негативно впливає на довкілля. Виробництво нових товарів потребує великої кількості ресурсів та енергії, а збільшення кількості відходів створює додаткове навантаження на екосистему.
Викиди CO₂, пов’язані з виробництвом, доставкою товарів і збільшенням кількості пакування, зростають у цей період. Наприклад, у США в чорну п’ятницю обсяг сміття збільшується на 25%.
Тому деякі компанії замість розпродажів закликають до зелених ініціатив, таких як переробка відходів, ремонт та усвідомлений шопінг.
The Ordinary, яка належить канадській компанії доглядової косметики Deciem, прямо бойкотує чорну п'ятницю, закриваючи в цей день свій сайт і магазини. Patagonia заохочує людей навчитися ремонтувати одяг і насолоджуватися часом на природі зі своїми близькими. Інші бренди, як-от Freitag, пропагують обмін товарами замість купівлі.
Надмірне споживання та марнотратство
Чорна п’ятниця заохочує масове споживання, часто без реальної потреби. Люди купують товари лише через вигідні ціни, що призводить до накопичення непотрібних речей. Ця культура сприяє циклу одноразового використання та виснаженню ресурсів, що тільки загострює кліматичні проблеми.
Акції на кшталт «обмежена пропозиція» та маркетинг, який створює страх втратити можливість, впливають на психіку споживачів, змушуючи їх вирішувати поспіхом. Це посилює стрес і негативно впливає на фінансовий стан багатьох людей.
Тиск на працівників
Ритейлери часто змушують персонал працювати в умовах перевантаження. Через наплив покупців персонал магазинів працює понаднормово та без змоги перепочинку. У деяких магазинах запроваджують цілодобову роботу, що порушує баланс між роботою та відпочинком. Також підвищений попит на товари в інтернет-магазинах збільшує навантаження на пакувальників та сортувальників на складах.
Як робити покупки розумно
- Складіть список бажаних товарів: Це допоможе вам зосередитися на покупках і не піддаватися спонтанним імпульсам.
- Порівняйте ціни: Перевірте ціни на товари в різних магазинах, щоб знайти найкращі пропозиції.
- Визначте бюджет: Заздалегідь визначте суму, яку ви готові витратити на покупки, і дотримуйтесь її.
- Не піддавайтесь емоціям: Не поспішайте з покупками, ретельно обміркуйте необхідність кожної покупки, а краще зробіть донейт на ЗСУ.