Редакція AIN.UA запустила подкаст «Бізнес у кризу», де ми говоримо з українськими підприємцями про те, як вони справляються зі скрутою навколо.
Герой нового епізоду — Олександр Трегуб, співзасновник та керівник школи Projector (куди входять курси/конференції, коворкінг, видання). Ми поговорили з Олександром про те, як приватна освіта переживає карантин, чи вдалим був перехід у онлайн і які у такого формату перевагу.
Також прослухати епізод можна на платформах Apple Подкасти, Anchor, Spotify, Overcast. Нижче — текстова версія.
Партнери подкасту «Бізнес у кризу» — міжнародний технологічний холдинг TECHIIA, а також найбільший телекомунікаційний оператор країни «Київстар».
Школа Projector на Воздвиженці у окремій будівлі. Вона ваша/ні? І якщо ні, то чи вдалось домовитись про знижку по оренді?
Приміщення 1000 кв.м орендоване. На щастя, у нас орендодавець цілком адекватний, ми домовились про велику знижку, вона не 100%, але суттєва.
Ми записували інтерв’ю з Дмитром Борисовим, він сказав, що є деякі орендодавці, які кажуть «от зараз я вам дам знижку, а закінчиться карантин і ми з першого дня запускаємо все по повній вартості». Очевидно, що в один день ресторан заповнити на 100% не вийде і буде якийсь певний спад. У вас вдалось це питання вирішити? Чи ви поки до нього не дійшли?
Наскільки я можу судити, ніхто не може говорити, ані що буде за місяць, ані що буде навіть за три дні. Ми зафіксували поточні умови, а що буде відбуватись в той момент, коли карантин закінчиться — це вже буде наступний етап перемовин.
Якщо чесно, то ми розуміємо, що дуже довго не зможемо повернутись не те, що до тих об’ємів, а взагалі: офлайн буде дуже ускладнений для освіти, тому що все таки в ресторан ти зайшов, поїв, пішов. А освіта — це ти маєш декілька разів на тиждень приїздити, сидіти в аудиторіях з іншими людьми, довго. Я думаю, що це питання буде ускладнене для всіх освітніх проектів.
Уряд показував план виходу з карантину і там є місце для шкіл і університетів. А де там ви?
У цьому плані нас немає, тому що уряд говорить про підготовлені навчальні заклади. Ми десь посередині, тобто ми навчальний заклад, але не акредитований, тому так дуже конкретно забули про нас сказати.
Але при цьому взагалі я думаю, що найбільша загроза — це не карантин для нас, а реально епідемія. Якщо люди будуть боятись за своє здоров’я, ні до яких офлайнових шкіл вони ходити не будуть.
Давай про це детальніше. Раніше ви були офлайн-школою, тепер повністю онлайн?
До карантину у нас було 5 активних проектів: офлайн-школа, онлайн-школа, великий івент-проект, коворкінг і медіа. У день, коли все закрилось, залишився один — онлайнова школа. Для нас це був болючий момент, коли ми втратили велику частину бізнесу.
І це нам ще пощастило: все ж таки онлайном ми займались уже роки два, а останній рік дуже активно. У нас не було заламування рук і довгих роздумів, що робити, тому що фактично онлайновий досвід і інфраструктура у нас були побудовані. Те, що нам залишилось зробити — дуже швидко трансформуватись в те, щоби стати на цей кризовий період в онлайновою школою повністю.
Насправді онлайн нас дуже виручив і я щасливий, що ми його колись почали робити просто з думкою, що колись знадобиться. А зараз він фактично перетворюється на основний проект і цілком можливо, що основним проектом, коли все закінчиться, він і залишиться.
Все одно ж студенти купували офлайн-курси, а тепер вони в онлайні. Чи були ті, хто сказав «Я платив за офлайн, а не онлайн — повертайте гроші назад»?
Ти знаєш, звичайно були. При цьому, якщо говорити про бізнес-показники, рівень втрат ми прогнозували більший: фактично забрали гроші одиниці.
Нам довелось робити комунікацію з приводу переходу в повний онлайн. Були групи людей, які активно цікавились питанням, тому ми пояснювали, що змінюється формат, але не змінюється якість.
Перехід на дистанційну форму пройшов дуже добре, багатьом студентам він подобається навіть більше.
А що кажуть викладачі?
Більшість викладачів трансформувались добре і більш-менш легко, ситуація вдарила по тим курсам, які важко проводити в онлайні. Найважче ілюстраторам, тому що у них багато зав’язано на крафтові матеріали, на те, щоби робити руками, зробити в класі. Ми намагаємось трансформувати програму, але певні виклики є.
Всі інші теми достатньо діджиталізовані, тому прямо якихось великих проблем не було. Ми зараз будемо розпочинати такий внутрішній додатковий проект для викладачів, як працювати в онлайні ефективніше: хочемо розширити їх досвід.
Були курси, які довелось скасувати?
Ні, таких курсів не було.
У нас є курс з основ стратегій, який ми набрали, але вирішили не проводити зараз — відклали до кінця карантину, щоб провести його офлайн за згодою кураторів та студентів.
Єдиний курс, який зараз в скрутній ситуації опинився, це річний професіум з ілюстрацією, тому що усі діджитал-теми читали в першому семестрі, і саме зараз за планом у нас мали бути офлайн-виставки, інсталяції: це важко робити в онлайні, тому курс зараз на паузі і теж чекає виходу в офлайн. Але усі зобов’язання ми виконаємо.
Є спад заявок на курси?
Це питання таке «двоповерхове». З одного боку, через перехід в онлайн у нас фізично стало значно менше продукту: онлайн-школа у нас була приблизно у два рази менше за офлайн — там відвалилось дуже багато нових наборів. Але я вдячний команді, нам вдалось досить швидко офлайн-курси трансформувати в онлайн.
Звичайно, грошовий потік ми зараз сильно втратили, при цьому я прогнозую, що до осені він відновиться, можливо навіть збільшиться.
З іншого боку — попит. Він змінився і тут ми цілком розуміємо, що люди не поспішають витрачати гроші і залишають їх вдома. Усі відчувають нестабільність. При цьому, попит на курси pro-рівня навіть трохи виріс — запит є. А базові курси стали «кусючі» по ціні, трошки зменшились.
Зараз у нас трохи збільшилось навантаження на команду, оскільки потрібно дзвонити, пояснювати, працювати з клієнтом і після цього люди продовжують купляти курс. Хоча тримаємо руку на пульсі, розуміючи, що економічна криза ще фактично не почалась.
Після двох місяців карантину усі говорять «навіщо нам офлайн, гайда усі в Zoom і тільки там будемо вчитись». Як ти вважаєш, чи відбудеться такий швидкий перехід в онлайн чи без офлайну освіта неможлива?
Ти знаєш, не буду якихось радикальних заяв робити про те, що офлайн вмирає, а онлайн перемагає. Але є впевненість, що технології distant, які раніше були лише технологіями, не підкріпленими соціальним фактором, тепер ґрунтуються на досвіді.
Усі побачили, що працювати віддалено таки можна, хоча до цього великі компанії, в тому числі і наша, не вважали це за можливе. Учитись віддалено таки можна і взагалі жити віддалено таки можна. І я думаю, що поштовх зараз буде дійсно фантастичний і технології distant займуть велику частину життя. Якщо до цього це були просто опції, то сьогодні це вже перетворюється і на звичку, і на прийнятну соціальну річ. І всі побачили, що це вигідно, тому що у онлайну менша собівартість
Ми почнемо активно працювати з онлайном, тому що це має свої переваги і збільшує кількість можливостей. Я можу запрошувати гостей з усього світу на свої курси, чим активно користуюсь. Тобто сьогодні викладач, якого можна запрошувати на курси, обмежений не тільки містом або людьми, які у тебе під рукою — фактично кордони стерлися. Ми зараз відчуваємо творчий запал, тому що зрозуміли, що багато речей можна проводити прямо зовсім інакше. І у тому числі збільшувати якість того, що відбувається. Тому мені зараз онлайновий досвід дуже цікавий.
У вас є своя бібліотека відеокурсів. Наскільки збільшився попит, якщо збільшився? Всі навколо говорять про карантин і купу часу для навчання. У мене вільного часу більше не стало і цікаво, як у вас.
Я зараз бачу велике розчарування у тому, що нам усім відкрили усі курси планети безкоштовно і при цьому ніхто нічого не дивився. Ті, хто дивилися, не зробили жодної домашки. Я так само підписався на два-три курси і так само майже злився, тому що продовжував вчитись на тих курсах, які я обирав свідомо і вони мені були просто більш цікаві, ніж ті, що мені скинули безкоштовно.
Я думаю, що безкоштовні курси — це погана історія. От вона йде під дуже такими благородними словами типу “нести знання в маси, щоб у всіх була можливість” і це добре, але хороший курс — це робота з вчителем, це коли ти маєш знайти вирішення проблем, які перед тобою ставляться, а це так само практика, фідбек і т.д.
У нас відсоток тих, хто випускається — 80%, а відсоток тих, хто закінчує безкоштовні лекційні курси — це соті відсотка. Тому я думаю — це принципова різниця. Той проект, що ми зараз робимо – це бібліотека лекцій. Це майже 200 лекцій, до того ж її постійне поповнення. Там дійсно зріс попит, але потрібно зрозуміти, що це не курси, це разові лекції, які ти можеш подивитись, щоб певний досвід перейняти, але це не претендує на таку системну освіту.
Розкажи про вашу, я сказав би, феноменальну історію з Telegraf.Design: видання закрили, а ледь не на наступний день відкрили з Patreon на $2000. Як взагалі так сталось?
Історія розвивалась таким чином, що Telegraf був проектом, який ми запустили як соціальний: ми його дуже любимо і мені він дуже подобається. Але настав момент, коли прийшла криза і ми зрозуміли, що зараз все падає і якщо ми не скоротимо видатки, то просто не витримаємо. Звичайно, у такі моменти доводиться зрізати некомерційні проекти, тому що просто немає ресурсу.
Зробили пост про те, що Telegraf закривається і отримали прямо шалену підтримку від спільноти. У цей момент прийшло розуміння, що робити проект для спільноти — це дуже крута історія: там не такий великий трафік, щоб Telegraf цікавились рекламодавці, але при цьому дуже велика лояльність спільноти, для якої це важлива частина життя.
Коли цю підтримку побачили, зрозуміли, що потрібно поборотись. Я був певен, що на Patreon ми зберемо доларів 100, а потім відбулось те, що відбулось! На момент запису там було $1650. З’явилось достатньо багато спонсорів, які навіть без умов почали закидати гроші, щоб це все продовжилось.
І у мене справді відчуття, що зараз може відбутись класний кейс для українських медіа, коли медіа, яке пише для спільноти, фінансується спільнотою і це дозволяє не думати про те, що нам потрібен трафік і заводити якихось рекламодавців, просто щоб підтримати штани.
Якщо у нас вийде реалізувати цю модель і вона буде стабільною, то це буде прямо суперкрутий кейс. Для мене це виглядає такою екологічною і можливо найбільш правильною моделлю існування спільнотного медіа на сьогодні.
Що відбувається з коворкінгом?
Ми його повністю заморозили, заморозили всі абонементи: не беремо ні з кого грошей і коворкінг не працює, бо приміщення повністю закрите.
Я правильно розумію, що карантин вас не підкосить і ви зможете працювати далі?
Так, я думаю, що карантин нас не вбиває. Ми справді швидко перейшли в онлайн і зараз запустимо достатньо продукту, щоби можливо навіть повернутись до попередніх показників або хоча би до якоїсь їх частини. Найбільша загроза — економічна ситуація. Тобто дуже важливо, щоб економіка не зайшла в стан, коли вона не зможе швидко розвернутись. От якщо економіка впаде, тоді впадуть усі, включаючи освітні продукти, тому що у людей не буде грошей купити хліб та молоко.
Ви не думали якось більше працювати у напрямку більш дешевих продуктів?
У нас є насправді різні формати, ті ж воркшопи, доступ до бібліотеки і т.д. А от давати знижку 50% на курси ми не хочемо — це не екологічна історія, оскільки знецінює і зусилля, і формат і насправді не приносить користі нікому.
Але ми пішли по іншому шляху. Ми мали проводити влітку велику конференцію і запросили дизайнера Стефана Загмайстера. Карантин зламав усі плани і це була катастрофа. Та ми вирішили, що насправді онлайн дає нам більше можливостей, а не менше: ми можемо запросити не одну суперзірку, а одразу всіх, кого хочемо. При цьому сама конференція стане дешевше, оскільки немає допоміжних витрат, як-от зал чи кейтерінг.
В онлайні ми зараз плануємо зробити конференцію, де будуть всі зірки світового графічного дизайну за $25. Це триватиме 3 дні, там буде багато “двіжа” і за рахунок того, що собівартість стає фантастично маленькою, ми можемо робити продукт світового масштабу і якості. Я підозрюю, що у цього продукту є шанси мати певний глобальний успіх.
Гонорар спікера, я так розумію, скромніше?
Гонорари значно скромніші, тому що для того, щоб спікер приїхав умовно з Нью-Йорку в Київ, він має витратити навіть не один день, а більше. Зрозуміло, що спікери оцінюють і свою медійну вагу, і витрати часу. А в онлайні їм потрібно вийти на годину в Zoom на зв’язок, прочитати свою лекцію…
Можна навіть штани не одягати!
… Так! І у цьому плані стало легше і домовлятись, і отримувати згоди, і стало легше говорити про гонорари.
Очікуєте на попит?
Ні у кого немає досвіду проведення подібних масштабних подій в онлайні, але з іншого боку, не вийде — то не вийде. З онлайном історія крута через те, що ризики дуже маленькі: ми плануємо зібрати від 500 до 5000 глядачів. А зберемо 100, скажемо “жаль” та й усе. Це дає більшу гнучкість і можливість експериментувати.
Слухайте також:
Дмитрий Борисов, «Семья ресторанов Димы Борисова»
Герой эпизода — Дмитрий Борисов, ресторатор, основатель «Семьи ресторанов Димы Борисова», куда входит более 50 заведений. Дмитрий рассказывает, что из-за карантина тысячи сотрудников остались без работы, и часть ресторанов, возможно, после карантина уже не откроется. Зарабатывать помогает лишь доставка: на момент разговора удалось выйти на показатель в 500 доставок ежедневно. Плюс: запуск доставки откладывали едва ли не полгода, а из-за коронавируса организовали все молниеносно. Минус: раньше рестораны обслуживали 15 000 гостей ежедневно, доставка сейчас покрывает лишь малую часть прежних объемов. Об этом и другом — слушайте в подкасте.
Также слушайте подкаст на других удобных платформах: Apple Подкасты, Anchor, Spotify, Overcast или читайте текстовую версию на AIN.UA.
Дмитрий Деркач, «Планета Кіно»
Герой эпизода — Дмитрий Деркач, сооснователь одной из крупнейших в Украине сетей кинотеатров «Планета Кіно». Дмитрий рассказал, с каких источников компания продолжает генерировать доход, а также поделился небольшим позитивным моментом от карантина: можна сделать то, что постоянно откладывал ранее.
Также слушайте подкаст на других удобных платформах: Apple Подкасты, Anchor, Spotify, Overcast или читайте текстовую версию на AIN.UA.
Павел Вржещ, Banda
Герой нового эпизода — Павел Вржещ, сооснователь креативного агентства Banda Agency. Мы поговорили с Павлом о том, как кризис переживает рекламная индустрия (не очень хорошо), и как честность перед командой помогает переживать сложное время.
Также слушайте подкаст на других удобных платформах: Apple Подкасты, Anchor, Spotify, Overcast. Прочесть текстовую версию можно здесь.
Екатерина Кузьменко, Smartass
Герой нового эпизода — Екатерина Кузьменко, управляющий партнер спортивного клуба Smartass, который совмещает в себе спортивное направление, ресторан и салон красоты. В разговоре с AIN.UA Екатерина рассказала, как клуб перенес все тренировки в онлайн, удается ли на этом зарабатывать и как карантин повлиял на планы расширения сети Smartass.
Также слушайте подкаст на других удобных платформах: Apple Подкасты, Anchor, Spotify, Overcast. Текстовая версия — здесь.
Олег Крот и Юрий Лазебников, TECHIIA
Герои нового эпизода — управляющие партнеры международного технологического холдинга TECHIIA Олег Крот и Юрий Лазебников. В TECHIIA Holding входят бизнесы разных направлений: от IT-аутсорса до киберспорта и производства мерча. Офисы холдинга — практически по всему миру. В разговоре с AIN.UA Крот и Лазебников рассказали, как это, управлять огромным холдингом почти с тысячей сотрудников удаленно, будучи закрытыми на локдауне в США.
Также слушайте подкаст на других удобных платформах: Apple Подкасты, Anchor, Spotify, Overcast. Текстовая версия — здесь.
Катерина Горина, Platforma
Герой эпизода — Катерина Горина, сооснователь cети коворкингов Platforma и руководитель отделов продаж и маркетинга в компании. Мы поговорили с Катериной о том, как чувствует себя рынок коворкингов, с какими вызовами столкнулись и почему люди продолжат ходить в коворкинги после карантина.
Также слушайте подкаст на других удобных платформах: Apple Подкасты, Anchor, Spotify, Overcast. Текстовая версия — здесь.
Антон Авринський, Liki24.com
Герой епізоду — Антон Авринський CEO і співзасновник Liki24.com. Антон розповів AIN.UA, чому ситуація навколо важка для його компанії, хоча, здавалось би, усі купують ліки. Проблеми швидкого росту ніхто не відміняв, окрім того, компанія точно так само стикається з тими ж проблемами, що й усі: черги, дефіцит медикаментів і т.д.
Также слушайте подкаст на других удобных платформах: Apple Подкасты, Anchor, Spotify, Overcast. Текстовую версию читайте здесь.
Михаил Рогальский, monobank и Koto
Герой эпизода — Михаил Рогальский, сооснователь компании Fintech Band, которая развивает два банковских продукта: украинский monobank и британский koto. В разговоре с AIN.UA Михаил рассказал, как кризис переживает компания (никого не увольняли!) и как этот самый кризис отразился на привычках украинцев тратить деньги.
Также слушайте подкаст на других удобных платформах: Apple Подкасты, Anchor, Spotify, Overcast. Текстовая версия — здесь.
Александр Комаров, Киевстар
Герой выпуска — руководитель крупнейшего телеком-оператора страны «Киевстар» Александр Комаров. В разговоре с AIN.UA Александр рассказал, как телеком-индустрия в целом и «Киевстар» в частности переживает кризис, за счет чего компания сокращает свои траты и когда в киевском метро уже наконец появится 4G (тут карантин, к слову, здорово помог).
Также слушайте подкаст на других удобных платформах: Apple Подкасты, Anchor, Spotify, Overcast. Текстовая версия — тут.