Найбільший банк України «ПриватБанк» може в односторонньому порядку підвищити суму раніше відкритого ліміту або нарахувати його клієнтам, які кредитами до цього не користувалися.
Минулого тижня випадки таких нарахувань почастішали. Деяким клієнтам банку кредит корисний, але є й ті, кого дратує така практика.
Редакторка AIN.UA розбиралася, кому і за що «ПриватБанк» може надати кредитний ліміт і як його обнулити.
Що таке лімітний кредит
Без попереднього замовлення та запиту про підтвердження кредитні ліміти нараховуються клієнтам одного з найпопулярніших продуктів «ПриватБанку» – держателям карток «Універсальна«.
Технічно кредитний ліміт – це не кредит, а овердрафт. Грубо кажучи, банк дозволяє клієнту йти за своєю карткою в мінус до якоїсь граничної суми. У випадку з «Універсальними» картками «ПриватБанку», гранична сума часто становить 50 000 грн (75 000 для власників карток «Універсальна GOLD”). При цьому відсотки на кредитні кошти не нараховуються в разі своєчасного погашення від’ємного балансу.
«Збільшення коштів, які можна використовувати за потреби як кредитні кошти, не означає, що клієнту нараховуватимуться на них відсотки. За кредитними лімітами банку є 55-денний безвідсотковий період, після закінчення якого банк нараховує відсотки тільки за ту суму кредиту, яка фактично використана. Таким чином, збільшення ліміту жодним чином не призводить до зростання зобов’язань клієнта перед банком», – повідомили AIN.UA у «ПриватБанку».
Аналогічні продукти є і в інших українських банків – коли кредитний ліміт може бути підвищений без попереднього узгодження з клієнтом. Однак, з огляду на розмір клієнтської бази «ПриватБанку», саме його кредити найбільш масові.
На запитання про те, скільки клієнтів банку користуються такими кредитами і на яку загальну суму, у «ПриватБанку» не відповіли.
Чим незадоволені користувачі
Насамперед тим, що кредитний ліміт може пройти непоміченим для клієнта. «ПриватБанк» повідомляє про його нарахування за допомогою push-повідомлень у Privat24, іноді поштою або телефоном. Але часто буває так, що ці повідомлення з різних причин до клієнта не доходять.
Уявімо, що у клієнта немає або мало коштів на рахунку. Банк нараховує йому кредитний ліміт, повідомлення про який приходить із запізненням або й зовсім не доходить до клієнта. У цей час сервіс, наприклад, таксі або потокової музики, намагається списати щомісячний платіж з картки – і у клієнта автоматично списуються кредитні кошти. Таким чином він мимоволі стає користувачем кредиту, навіть не підозрюючи про це.
Також поширеними є випадки, коли клієнт раз по раз обнуляє нарахований банком кредитний ліміт, однак через якийсь час його знову підвищують без попереднього узгодження.
Чому банк не запитує дозволу в клієнта, перш ніж підвищити йому кредитний ліміт
Як пояснюють у службі підтримки «ПриватБанку»,
«Універсальна» – це кредитна картка і на неї можуть надавати кредит на розсуд Банку.
Як банк вирішує, коли і кому дати кредит
«Якщо людина активно користується карткою «Універсальна», вчасно гасить заборгованість за кредитом, то з великою ймовірністю вона опиниться в переліку клієнтів, яким ПриватБанк запропонує автоматично збільшити ліміт», – повідомили представники «ПриватБанку» в коментарі AIN.UA.
Водночас деякі клієнти, які отримали непрошений кредит, зазначають, що назвати їх «активними» користувачами послугами «ПриватБанку» не можна. Наприклад, картка «Універсальна» ними використовується рідко – у навантаження до основної іншого банку.
Як швидко прибрати кредитний ліміт
Знизити кредитний ліміт можна самостійно, або зателефонувавши на гарячу лінію «ПриватБанку» 3700. В обох випадках безпосередньо заявка оформляється за лічені хвилини, але обнулення відбудеться не відразу, а протягом доби. Повідомлення про зниження надійде окремим повідомленням.
Знизити кредитний ліміт самостійно можна за посиланням, а також у Privat24. Для цього потрібно перейти в меню «Усі послуги” -> «Кредити” -> «Змінити кредитний ліміт» і встановити його на 0.