Новий закон «Про цифровий контент та цифрові послуги» набуває чинності 2 березня – що треба знати

2 березня набуває чинності новий закон «Про цифровий контент та цифрові послуги». Його прийнято для гармонізації українського законодавства з положеннями ЄС Директиви 2019/770. Його мета – захистити права споживачів цифрового контенту та цифрових послуг. Юрист Axon Partners Дмитро Кондратьєв у колонці для AIN.UA пояснив, про що цей закон і кого він стосується.


Якщо ви надаєте цифрові послуги або працюєте з даними, які створюються і надаються у цифровій формі, зокрема комп’ютерні програми, застосунки, відеофайли, аудіофайли, музичні файли, цифрові ігри та електронні книги – законодавчі нововведення стосуються вашої діяльності. 

Наведений в законі перелік цифрових послуг та контенту не є вичерпними, до нього також можуть входити: 

  • послуги SaaS (software as a service);
  • онлайн-ігри;
  • потокові сервіси (музика, фільми, онлайн телебачення, онлайн-видання і публікації);
  • цифрові послуги і контент в соціальних мережах і в хмарах;
  • послуг хостингу файлів;
  • постачання медіаконтенту в електронному форматі (трансляції, фільми, книги, музика, зображення, видання).

Це означає, що в першу чергу закон стосується гравців IT-ринку, телекомунікацій, маркетингу та інших дотичних сфер.

Разом з тим, під дію закону не підпадають: медичні, фінансові, електронні комунікаційні послуги (як то послуги з надання доступу до інтернету, мобільного звʼязку тощо у розумінні Закону України «Про електронні комунікації»); азартні онлайн-ігри; безкоштовне поширення програмного забезпечення з відкритим вихідним кодом, якщо персональні дані, надані споживачем, використовуються виконавцем виключно з метою вдосконалення такого програмного забезпечення; надання публічної інформації державними органами тощо.

Законом врегульовано питання надання цифрового контенту та/або цифрової послуги, визначені критерії відповідності цифрового контенту та/або цифрової послуги, описано права та обов’язки виконавця та споживача, а також запроваджено інститут відповідальності виконавця.

Ось кілька важливих аспектів закону, на які варто звернути увагу:

  • У разі спору, на виконавця покладається обовʼязок із доведення факту надання  цифрової послуги або контенту.
  • Виконавець зобов’язаний інформувати споживача про необхідність оновлення програмного забезпечення.
  • Цифровий контент або послуга надаються у найновішій версії, якщо інше не передбачено умовами договору.
  • У разі невідповідності наданих цифрового контенту/послуги вимогам Закону, споживач має право вимагати надання цифрового контенту/послуг, приведених у відповідність, або пропорційного зменшення ціни чи відмовитися від договору.
  • Будь-яка невідповідність цифрового контенту або послуги, що виникла внаслідок неправильної інтеграції у цифрове середовище споживача, вважається невідповідністю, якщо інтеграція здійснювалася виконавцем або особою, яка діяла за його дорученням; або проводилась споживачем відповідно до наданих виконавцем інструкцій, що містять недоліки.
  • Якщо договором передбачено разове або кількаразове надання цифрового контенту та/або цифрової послуги, виконавець несе відповідальність за будь-яку невідповідність вимогам нового Закону, яка існувала на момент надання цифрового контенту та/або цифрової послуги і була виявлена протягом двох років з моменту надання контенту або послуги.
  • Споживач може розірвати договір, надіславши виконавцю повідомлення в електронному (цифровому) форматі. Договір вважатиметься розірваним з моменту, коли виконавець отримає заяву споживача про відмову.

Згідно із законом, Держспоживслужба буде забезпечувати захисту прав споживачів цифрового контенту та послуг, та отримає право накладати штрафи на порушників. Розмір штрафів визначатиме Держпродспоживслужба з урахуванням обставин конкретної справи. 

Закон же передбачає штраф у десятикратному розмірі вартості цифрового контенту або послуги, якщо порушення повʼязано із надання такого контенту або послуги, у трикратному розмірі від вартості цифрового контенту або послуги, якщо порушення повʼязано із невідповідною якістю, а якщо цифровий контент або послугу надав ФОП, що не веде обов’язковий облік доходів і витрат або якщо цифровий контент та/або цифрова послуга були надані в обмін на персональні дані споживача – розмір штрафу встановлено на рівні п’ятдесяти НМДГ (або 850 грн).

Для уникнення штрафів рекомендую завчасно переглянути умови укладених договорів, оферт на сайті щодо надання цифрового контенту та цифрових послуг, аби уникнути порушення вимог нового закону.

Автор: Дмитро Кондратьєв, юрист Axon Partners

Залишити коментар

Коментарі | 0

Пошук