Через карантин авіасполучення в Україні фактично зупинилось: ніхто нікуди не летить, туристів не відправляють, аеропорти закриті. Редактор AIN.UA дізнався у генерального директора SkyUp Євгена Хайнацького, як компанія переживає коронакризу, як комунікує з покупцями авіаквитків та коли вдастсься повернутись до звичного режиму.

Євген Хайнацький. Фото: SkyUp

Що зараз відбувається з літаками? Вони просто стоять?

На сьогодні весь флот SkyUp знаходиться в аеропорту «Бориспіль». Протягом останніх кількох тижнів наші літаки були задіяні в евакуаційній програмі рейсів. 

Також протягом квітня-травня ми розраховували поставити 4 літаки на планове технічне обслуговування. Воно якраз співпадає з періодом простою через карантин. 

Крім того, зараз ми вивчаємо можливість продовження виконання евакуаційних рейсів з обов’язковою обсервацією пасажирів з цих рейсів на підставі нових постанов Кабміну від 29 березня 2020 р. Оскільки за даними МЗС за кордоном знаходиться ще понад 11 000 громадян, які бажають повернутися до України. 

Таким чином на сьогоднішній день консервації літаків не було і наразі не планується. 

Що з колективом компанії? Відпустки за власний рахунок, скорочення?

На сьогодні в SkyUp працює понад 800 співпробітників. Протягом останнього місяця робота в компанії не зупинялася ні на хвилину, а певній частині команди доводилося працювати 24/7.  

Більшість співробітників працюють віддалено. Для тих, кому необхідно бути присутнім на робочому місці в офісі, ми подбали про санітарну безпеку: вживаємо всі можливі заходи, що від нас залежать, та притримуємось всіх рекомендацій МОЗ.

Якщо ж говорити про екіпажі, то компанія забезпечила їх захисними масками, окулярами, рукавичками та дезінфікуючими засобами. А для виконання рейсів у зони підвищеного ризику додатково видавалися захисні костюми. 

Щодо відпусток. Так, на жаль, обставини вимагають від нас зробити цей крок і відправити деяких співпробітників у відпустки на 1-2 тижні. Однак в цілому ми не плануємо скорочення персоналу. Компанія не припиняє своєї роботи та працює у штатному режимі наскільки це можливо.

Очевидно, що тисячі пасажирів планували рейси на березень-квітень. Рейсів немає, все скасовано, ніхто нікуди не летить. Яка у вас кількість звернень по відміненим рейсам щодня?

У службі підтримки SkyUp зараз працює близько 50 співробітників.  Працюємо в режимі нон-стоп, близько 2 – 3 тисяч звернень отримуємо в день, їх кількість змінюється щомиті, тому наразі повідомити точну цифру неможливо. 

Гаряча лінія перевантажена, тому часом пасажирам не одразу вдається зв’язатися з оператором. Також надходять запити на пошту, офіційні сторінки компанії в соціальних мережах. Через те, що їх значно більше, ніж зазвичай, команді потрібно більше часу для того, щоб надати зворотній зв’язок. Тому ми просимо наших пасажирів зберігати спокій і набратися терпіння. Кожен запит буде обов’язково оброблено і всі пасажири отримають відповіді.

У якому форматі йде повернення? Ви повертаєте гроші, ваучери, пропонуєте перенести рейси?

Ситуація, яка склалася сьогодні, це форс-мажорна обставина. Однак ми завжди намагаємося йти на зустріч нашим пасажирам. За таких умов ми пропонуємо безкоштовну зміну дат польоту, незалежно від того, за яким тарифом був придбаний квиток.

Звісно, є пасажири, яким такий варіант не підходить і вони все ж бажають повернути кошти. У випадку скасування рейсу через форс-мажорні обставини, пасажир може розраховувати на повернення вартості придбаних авіаквитків згідно з правилами тарифу, за яким був придбаний квиток. 

Які збитки несе компанія? В МАУ говорять, що в середньому місячний оборот на цей рік планували близько $70 млн. Тепер ніякої виручки немає, а щомісячні затрати є – близько $15 млн.

Тут важливо розуміти, що загалом ситуація змінюється навіть не щодня, а щогодини. Тому зараз зарано говорити про конкретні суми. 

Держава буде вам якось допомагати? Можливо ви вже ведете переговори? Підприємці не один раз заявляли, що прийняті на сьогодні рішення не дієві, зрозумілої стратегії немає.

Зараз SkyUp разом з іншими українськими авіакомпаніями знаходиться в постійному діалозі з нашими регуляторами. Ситуація, в якій опинилися не лише українські, а загалом всі світові авіаперевізники, досить складна. І в цій ситуації ми, звісно,  розраховуємо на підтримку нашої держави. Зараз розробляється програма, як і що має бути зроблено для підтримки авіаційної галузі країни. Розглядаються різні варіанти: дотації, субсидування, безвідсоткові кредити, мінімізація оподаткування, податкові канікули тощо. На сьогодні фінального рішення щодо цього питання немає. Будь-яка допомога буде важлива і ми на неї дуже розраховуємо.

Чимало експертів говорять про відкладенний попит. Якщо небо відкриють 24 квітня – люди підуть купувати білети? Чи все ж боязнь вірусу змусить людей ще трохи посидіти вдома?

Після таких жорстких обмежень, зазвичай, іде спад попиту на авіаперевезення в цілому. 

Тому навряд чи хоча б одна авіакомпанія світу повернеться до виконання польотної пограми в тих об’ємах, які були анонсовані раніше. 

Ми в SkyUp будемо аналізувати попит на напрямки та відновлювати програму авіасполучення відповідно до запиту ринку.