Організована розгалужена мережа з України та Росії продає в Румунії (і не тільки) препарати нібито «зцілення від усіх хвороб», в тому числі таких серйозних захворювань, як гіпертонія і діабет. Кампанія закликає покупців відмовитися від призначеного реальними лікарями лікування на користь своїх «ліків». При цьому більшість «клієнтів» — це люди похилого віку, для яких таке «лікування» може мати жахливий вплив на здоров’я, а навички перевірки інформації в інтернеті мінімальні або відсутні. Під час розслідування румунський реєстратор з’ясував, що одним з двох основних гравців цієї галузі є українська IT-компанія Everad.
Раніше Everad в Україні вже звинувачували в продажу несертифікованих БАДів (біодобавок), які нібито повинні були допомогти проти коронавірусу. Потім у її київському офісі провели обшук: СБУ виявила понад $1 млн готівкою. Компанія все заперечує. У коментарі AIN.UA представник компанії заявив, що Everad нічого не продавав в Україні, а також заявив про помилковість інформації про гроші, знайдені під час обшуку.
Журналіст AIN.UA коротко розповідає про матеріал Recorder, поспілкувався з представником Everad і з колишнім співробітником Everad. А також зареєструвався на платформі компанії в якості партнера, щоб зрозуміти, як це працює і переконатися в висновках Recorder.
Супер коротко за одну хвилину
- У Румунії помітили зростаючу популярність БАДів, які нібито можуть замінити ліки. Вони не працюють — це таблетки з «порожньою» композицією. Але біда в тому, що їх просувають саме як замінники справжніх ліків.
- Препарати просуваються в інтернеті, підробляючи сайти місцевого МОЗу і використовуючи особистості лікарів і зірок без дозволу, щоб ті виступали гарантами такого лікування. Цілі call-центри працюють на холодних дзвінках (самі оператори нібито не знають, що вони продають).
- За даними Recorder, українська компанія Everad є одним з найактивніших продавців цих добавок на ринку. Всього компанія продає харчові добавки в більш ніж 20 країнах світу, використовуючи партнерську мережу. При цьому Everad заявляє, що жоден з сайтів і продуктів, згаданих в статті, не пов’язаний з компанією, а сам Everad не допускає порушень законодавства окремих країн.
- Виручка Everad в 2019 році становить понад $16,5 млн.
- Діяльність незаконна: препарати не мають сертифікації, реклама вводить людей в оману, використовується фейкова інформація. Це підтвердили журналістам Інституту харчових біоресурсів Румунії.
- Колишній співробітник Everad підтверджує те, що було сказано в матеріалі Recorder. Журналіст AIN.UA також провела власне розслідування і перевірила те, що було сказано в тексті Recorder.
А тепер детально і з подробицями
Деталі схеми
- Скоординована мережа створила схему, в якій вона продає підроблені дієтичні добавки літнім людям. Для залучення клієнтів використовується оманлива інтернет-реклама, що заохочує відмовитися від професійного лікування і перейти на альтернативний метод. «Ліки» пропонують всілякі захворювання, включаючи гіпертонію, простатит, варикозне розширення вен, псоріаз, цукровий діабет, а також позбавляються від алкогольної залежності.
- Для правдоподібності зловмисники використовують різні методики, наприклад, клонують сайт МОЗ, а для того, щоб зміцнити якість продукції, крадуть особистості лікарів (і не тільки), які «діляться своїми спостереженнями». Для захисту від відстеження дзвінків учасники схеми користуються спецслужбами.
- Отримавши заяву довірливої літньої людини на придбання «цілющого» засобу, співробітники кол-центру зв’язується з ними і переконують в правильності такого рішення. При цьому при спробі дізнатися більше про замовлену продукцію оператори стають агресивними.
- Примітно, що покупці можуть знайти рекламу для продажу засоібв на різних медіаресурсах, які розміщують банери та інші оголошення з метою монетизації.
- За цією історією стоїть ціла індустрія, яка працює на міжнародному рівні. Існують сотні дублікатів інтернет-сторінок на декількох мовах, які схожі або ідентичні тим, що працюють в Румунії. Це також підтвердив колишній співробітник Everad в коментарі AIN.UA.
- Назви добавок постійно змінюються, так як шахраї «вигадують» нові препарати. Коли одні продукти більше не є успішними в одній країні або стають предметом несприятливих статей в пресі, мережа замінює їх на інші.
- Продукти, пропоновані шахраями, стають популярними і затребуваними. За останній місяць «ліки» від гіпертонії Детоніка шукали в Google більше 15 000 разів, а «засіб» від простатиту Уротрин — більше 30 000 разів. І це тільки в Румунії.
- Редакція Recorder встигла зв’язатися з жінкою, яка працювала в кол-центрі, і переконала клієнтів вибрати харчові добавки для заміни призначеного лікарями лікування. Вона підтвердила, що схема велася з України.
- За її словами, ніхто з операторів не знає складу препаратів. Співробітники працюють неофіційно, на зарплату до $400 на місяць.
Хто за цим стоїть?
- Добавки виробляються в Росії компаніями, які відкрито займаються цим видом діяльності. Вони упаковують порошки в пластикові банки, які упаковуються і маркуються за запитом.
«За останні п’ять років ми розробили і виробили понад 1000 продуктів для партнерсько-маркетингових програм», – говорить московськиа компанія Capital Produkt. Їх пропозиція включає в себе «створення ідеї і назви продукту, створення унікального дизайну, підготовку документів, створення продукту».
- Під час розслідування видання визначило дві компанії, які є стабільними гравцями на румунському ринку: LeadBit (Росія) і Everad (Україна). За час існування схеми їм вдалося створити величезну мережу віртуальних продавців, які продають шкідливу продукцію в десятках країн.
- Діяльність Leadbit спрямована на продаж БАДів, що позиціонуються як «чудодійні препарати». За три роки свого існування компанія розширила свою мережу від країн Балтії та Європи до Колумбії та В’єтнаму. Кол-центри Leadbit працюють в 50 країнах світу. При цьому засновники регулярно діляться подробицями свого розкішного життя в соціальних мережах.
- У Румунії одним з двох найбільш активно рекламних цих препаратів є AdTech-компанія MGID з офісом в Києві і загальним охопленням 850 мільйонів чоловік. Диктофон повідомляє, що MGID працює безпосередньо з Everad і Leadbit і поширює інформацію про добавки. Примітно, що в лютому 2020 року в українському офісі MGID був обшук — компанію підозрювали в «фінансуванні злочинних сайтів». MGID назвав пошук безпідставним.
Слід Everad
- У Румунії Everad працює через Make Profit SRL. Як з’ясували журналісти Recorder, у 2016 році його заснував українець Руслан Дроздов. Пізніше адміністратором компанії став ще один українець Ігор Парінов. Згідно з профілями LinkedIn, вони обидва працювали в Everad задовго до того, як вони почали працювати з Make Profit SRL в Румунії. Це виправдовує зв’язок між Make Profit SRL і Everad з моменту заснування компанії в Румунії.
- Згодом компанія була передана українцю Віталію Ставницькому, юридична адреса якого зареєстрована в Москві. Тим не менш, Make Profit SRL зберегла свій бізнес і в даний час продає харчові добавки Everad в Румунії.
- Крім того, Make Profit SRL вказана в митних накладних як одержувач нутри від ТОВ «СІТІ ТРЕЙД УКРАЇНА», яка вказана «підконтрольною компанії Everad» в судовому документі про обшуки. Ще один доказ зв’язку між Make Profit SRL і Everad. При цьому останній є постачальником несертифікованих добавок, а не тільки рекламною компанією.
- В цілому компанія продає дієтичні добавки в більш ніж 20 країнах світу, використовуючи партнерську мережу, яка також займається клонуванням сайтів. При цьому Everad стверджує, що кол-центри приймають замовлення і доставляють продукцію, а єдиним завданням філій є популяризація добавок. На додаток до щедрих комісій, додаткові призи також пропонуються для філій з кращою продуктивністю.
- Про те, що Everad не тільки рекламує препарати, може свідчити і інформація на сайті російської компанії «Сашера-Мед», яка, зокрема, займається продажем так званої нутри. Офіційним постачальником продукції «Сашера-Мед» безпосередньо на сайті компанії вказане ТОВ «ПромоАрт» (ТОВ «Восток»), партнерська мережа Everad.
- Примітно, що в останні роки оборот Everad різко зріс: з $208 000 в 2017 році до $4,2 млн в 2018 році. Згідно з останньою податковою інформацією, доступною у Мінфіні, прибуток у 2019 році сягнув $16,5 млн.
Нам вдалося зв’язатися з колишнім співробітником компанії, який підтвердив функціонування масштабної схеми:
Те, що описано в статті, є правдою. Я не знаю, хто саме є кінцевим бенефіціаром в компанії — я його ніколи не бачив, але кол-центри і продажі існують як в Україні, так і в більш ніж 20 країнах світу. Виробництво було в Україні, але, схоже, давно закрите. Виробництво налагоджено в Росії, Азії та країнах з дешевою сировиною (так було як мінімум в 2019 році).
БАДи з «порожнім» складом дійсно представлені як активні препарати при багатьох серйозних захворюваннях. Інформація по-різному подається співробітникам, кажуть, що це допоміжні ліки і ми не продаємо здоров’я. Відгуки лікарів — підробка, одна «цільова сторінка» дублюється різними мовами і замінюється запитом і особливостями країни.
Я не знаю специфіки продажів і приналежності, але є багато сумнівних схем і обману як всередині компанії, так і зовні. Схоже, що були і масові недоплати партнерам. Мій досвід співпраці з компанією максимально негативний.
У відповідь на запит редакційної колегії AIN.UA, представники Everad назвали розслідування Recorder замовним, додавши, що Everad не допускає порушень як законів окремих країн, так і внутрішніх правил рекламної мережі.
Всі приклади товарів і порушень реклами не поширюються на продукти, що рекламууються рекламною мережею Everad. Все «розслідування» показує діяльність конкурентів.
Вся згадка про Everad в статті зводиться лише до одного речення: «Українці в Everad знаходяться, щонайменше, на одному рівні», без жодної згадки про порушення безпосередньо в діяльності компанії.
Everad дотримується політики суворої попередньої модерації рекламних матеріалів, яку філії планують публікувати і ніколи не порушують як закони окремих країн, так і внутрішні правила рекламної мережі.
Стаття явно виготовлена на замовлення. Жоден з вебсайтів і продуктів, згаданих у статті, не пов’язаний з Everad. Ми не показуємо таку рекламу в Румунії.
Партнерська мережа Everad зсередини
Журналіст AIN.UA провела власну перевірку матеріалу Recorder, повторивши кроки румунських журналістів. Журналіст видання зареєструвався як партнер на платформі Everad і розповідає, як через неї можна продавати препарати в Румунії (і не тільки).
Для того щоб почати рекламувати добавки, досить вибрати конкретні препарати і запросити доступ до пропозицій у адміністратора. Додаток вимагає розповісти про досвід інтернет-маркетингу, а також уточнити джерела трафіку, які будуть використовуватися при продажу БАДів.
Отримавши доступ до системи Everad, партнер може вибрати цільові сторінки, через які будуть продаватися препарати. Сайти зі списку доступні різними мовами, а також в декількох варіаціях. Крім того, продавця просять вибрати транзитну сторінку (зокрема, підроблений сайт МОЗ цільової країни), з якої покупець зможе зайти на сторінку оформлення замовлення.
На кожному транзиті представлені нібито реальні відгуки клієнтів, а також «рекомендації лікарів». Фотографії деяких з цих «лікарів» і «покупців» журналіст AIN.UA знайшов в стокових фотобанках, а доктором Іонеску Октавіаном, який консультує препарат Friokard, виявився відомий телеведучий і журналіст Володимир Познер. На іншій цільовій сторінці Познер особисто розповідає, як капсули DiabeNot допомогли «знизити рівень цукру в крові».
У кабінеті партнер може стежити за статистикою замовлень на розміщені препарати, фільтруючи показники за країнами, цільовими сторінками, сайтами та іншими каналами, що використовуються для просування. Крім того, в розділі «Фінанси» доступна інформація про поточний заробіток — партнер отримує комісію кожен раз, коли покупець розміщує і оплачує замовлення.
Таким чином, завдання продавців — отримати пропозиції на препарати і розмістити в інтернеті якомога більше сторінок продажу. Решта завдань для Everad: клієнт телефонує до кол-центру, організовує доставку і відправляє товар.
В обліковому записі партнери отримують інформацію про пропозиції, призупинені в ряді країн. Як зазначається в Recorder, це може бути пов’язано з відсутністю попиту на препарат, а також якщо добавка стає предметом негативного впливу статей в пресі. В цьому випадку продавцям пропонується замінити інструмент на аналог з іншою назвою:
На платформу регулярно додаються нові версії лендінгів і транзитних сторінок, про які партнери також інформуються в розділі «Новини».
У списку країн, де можна продавати добавки, Україна відсутня. Що стосується румунського ринку, то всі препарати, перераховані в матеріалі Recorder, продаються в більш ніж 10 країнах.
Чому це важливо
Українську компанію Everad запідозрили в незаконному продажу БАДів у низці європейських країн. Для розповсюдження ліків використовується активна рекламна кампанія з підробленими рекомендаціями лікарів і клієнтів. Покупцям пропонується відмовитися від професійного лікування, яке в кінцевому підсумку може негативно позначитися на здоров’ї. Все це активно рекламуються компаніями з охопленням, як і у випадку з MGID, 850 мільйонів чоловік.
Беручи до уваги той факт, що будь-хто може приєднатися до Everad і LeadBit в якості філії і розмістити сторінки продажу в мережі – масштаби афери можуть бути величезними. І прецедент може кинути тінь на весь український AdTech: згадані Everad і MGID – це все ще різні типи компаній. Повний цикл «виробник — трафік — кол-центр» компанії і просто постачальники трафіку (наприклад, члени маркетингової спільноти Affhub за підтримки Everad) — це не одне і те ж. Але якщо історія продовжиться, то європейські країни навряд чи будуть розбиратись детально.