Організована розгалужена мережа з України та Росії продає в Румунії (і не тільки) препарати нібито «зцілення від усіх хвороб», в тому числі таких серйозних захворювань, як гіпертонія і діабет. Кампанія закликає покупців відмовитися від призначеного реальними лікарями лікування на користь своїх «ліків». При цьому більшість «клієнтів» — це люди похилого віку, для яких таке «лікування» може мати жахливий вплив на здоров’я, а навички перевірки інформації в інтернеті мінімальні або відсутні. Під час розслідування румунський реєстратор з’ясував, що одним з двох основних гравців цієї галузі є українська IT-компанія Everad.

Раніше Everad в Україні вже звинувачували в продажу несертифікованих БАДів (біодобавок), які нібито повинні були допомогти проти коронавірусу. Потім у її київському офісі провели обшук: СБУ виявила понад $1 млн готівкою. Компанія все заперечує. У коментарі AIN.UA представник компанії заявив, що Everad нічого не продавав в Україні, а також заявив про помилковість інформації про гроші, знайдені під час обшуку.

Журналіст AIN.UA коротко розповідає про матеріал Recorder, поспілкувався з представником Everad і з колишнім співробітником Everad. А також зареєструвався на платформі компанії в якості партнера, щоб зрозуміти, як це працює і переконатися в висновках Recorder.


Супер коротко за одну хвилину

  • У Румунії помітили зростаючу популярність БАДів, які нібито можуть замінити ліки. Вони не працюють — це таблетки з «порожньою» композицією. Але біда в тому, що їх просувають саме як замінники справжніх ліків.
  • Препарати просуваються в інтернеті, підробляючи сайти місцевого МОЗу і використовуючи особистості лікарів і зірок без дозволу, щоб ті виступали гарантами такого лікування. Цілі call-центри працюють на холодних дзвінках (самі оператори нібито не знають, що вони продають).
  • За даними Recorder, українська компанія Everad є одним з найактивніших продавців цих добавок на ринку. Всього компанія продає харчові добавки в більш ніж 20 країнах світу, використовуючи партнерську мережу. При цьому Everad заявляє, що жоден з сайтів і продуктів, згаданих в статті, не пов’язаний з компанією, а сам Everad не допускає порушень законодавства окремих країн.
  • Виручка Everad в 2019 році становить понад $16,5 млн.
  • Діяльність незаконна: препарати не мають сертифікації, реклама вводить людей в оману, використовується фейкова інформація. Це підтвердили журналістам Інституту харчових біоресурсів Румунії.
  • Колишній співробітник Everad підтверджує те, що було сказано в матеріалі Recorder. Журналіст AIN.UA також провела власне розслідування і перевірила те, що було сказано в тексті Recorder.

А тепер детально і з подробицями

Деталі схеми

  • Скоординована мережа створила схему, в якій вона продає підроблені дієтичні добавки літнім людям. Для залучення клієнтів використовується оманлива інтернет-реклама, що заохочує відмовитися від професійного лікування і перейти на альтернативний метод. «Ліки» пропонують всілякі захворювання, включаючи гіпертонію, простатит, варикозне розширення вен, псоріаз, цукровий діабет, а також позбавляються від алкогольної залежності.
  • Для правдоподібності зловмисники використовують різні методики, наприклад, клонують сайт МОЗ, а для того, щоб зміцнити якість продукції, крадуть особистості лікарів (і не тільки), які «діляться своїми спостереженнями». Для захисту від відстеження дзвінків учасники схеми користуються спецслужбами.
  • Отримавши заяву довірливої літньої людини на придбання «цілющого» засобу, співробітники кол-центру зв’язується з ними і переконують в правильності такого рішення. При цьому при спробі дізнатися більше про замовлену продукцію оператори стають агресивними.
  • Примітно, що покупці можуть знайти рекламу для продажу засоібв на різних медіаресурсах, які розміщують банери та інші оголошення з метою монетизації.
Підроблений сайт Міністерства охорони здоров’я Румунії
Фото: Рекордер
  • За цією історією стоїть ціла індустрія, яка працює на міжнародному рівні. Існують сотні дублікатів інтернет-сторінок на декількох мовах, які схожі або ідентичні тим, що працюють в Румунії. Це також підтвердив колишній співробітник Everad в коментарі AIN.UA.
  • Назви добавок постійно змінюються, так як шахраї «вигадують» нові препарати. Коли одні продукти більше не є успішними в одній країні або стають предметом несприятливих статей в пресі, мережа замінює їх на інші.
  • Продукти, пропоновані шахраями, стають популярними і затребуваними. За останній місяць «ліки» від гіпертонії Детоніка шукали в Google більше 15 000 разів, а «засіб» від простатиту Уротрин — більше 30 000 разів. І це тільки в Румунії.
  • Редакція Recorder встигла зв’язатися з жінкою, яка працювала в кол-центрі, і переконала клієнтів вибрати харчові добавки для заміни призначеного лікарями лікування. Вона підтвердила, що схема велася з України.
  • За її словами, ніхто з операторів не знає складу препаратів. Співробітники працюють неофіційно, на зарплату до $400 на місяць.

Хто за цим стоїть?

  • Добавки виробляються в Росії компаніями, які відкрито займаються цим видом діяльності. Вони упаковують порошки в пластикові банки, які упаковуються і маркуються за запитом.

«За останні п’ять років ми розробили і виробили понад 1000 продуктів для партнерсько-маркетингових програм», – говорить московськиа компанія Capital Produkt. Їх пропозиція включає в себе «створення ідеї і назви продукту, створення унікального дизайну, підготовку документів, створення продукту».

  • Під час розслідування видання визначило дві компанії, які є стабільними гравцями на румунському ринку: LeadBit (Росія) і Everad (Україна). За час існування схеми їм вдалося створити величезну мережу віртуальних продавців, які продають шкідливу продукцію в десятках країн.
  • Діяльність Leadbit спрямована на продаж БАДів, що позиціонуються як «чудодійні препарати». За три роки свого існування компанія розширила свою мережу від країн Балтії та Європи до Колумбії та В’єтнаму. Кол-центри Leadbit працюють в 50 країнах світу. При цьому засновники регулярно діляться подробицями свого розкішного життя в соціальних мережах.
Денис Лагутенко, співзасновник Leadbit. Джерело фото: Recorder
  • У Румунії одним з двох найбільш активно рекламних цих препаратів є AdTech-компанія MGID з офісом в Києві і загальним охопленням 850 мільйонів чоловік. Диктофон повідомляє, що MGID працює безпосередньо з Everad і Leadbit і поширює інформацію про добавки. Примітно, що в лютому 2020 року в українському офісі MGID був обшук — компанію підозрювали в «фінансуванні злочинних сайтів». MGID назвав пошук безпідставним.

Слід Everad

  • У Румунії Everad працює через Make Profit SRL. Як з’ясували журналісти Recorder, у 2016 році його заснував українець Руслан Дроздов. Пізніше адміністратором компанії став ще один українець Ігор Парінов. Згідно з профілями LinkedIn, вони обидва працювали в Everad задовго до того, як вони почали працювати з Make Profit SRL в Румунії. Це виправдовує зв’язок між Make Profit SRL і Everad з моменту заснування компанії в Румунії.
  • Згодом компанія була передана українцю Віталію Ставницькому, юридична адреса якого зареєстрована в Москві. Тим не менш, Make Profit SRL зберегла свій бізнес і в даний час продає харчові добавки Everad в Румунії.
  • Крім того, Make Profit SRL вказана в митних накладних як одержувач нутри від ТОВ «СІТІ ТРЕЙД УКРАЇНА», яка вказана «підконтрольною компанії Everad» в судовому документі про обшуки. Ще один доказ зв’язку між Make Profit SRL і Everad. При цьому останній є постачальником несертифікованих добавок, а не тільки рекламною компанією.
  • В цілому компанія продає дієтичні добавки в більш ніж 20 країнах світу, використовуючи партнерську мережу, яка також займається клонуванням сайтів. При цьому Everad стверджує, що кол-центри приймають замовлення і доставляють продукцію, а єдиним завданням філій є популяризація добавок. На додаток до щедрих комісій, додаткові призи також пропонуються для філій з кращою продуктивністю.
  • Про те, що Everad не тільки рекламує препарати, може свідчити і інформація на сайті російської компанії «Сашера-Мед», яка, зокрема, займається продажем так званої нутри. Офіційним постачальником продукції «Сашера-Мед» безпосередньо на сайті компанії вказане ТОВ «ПромоАрт» (ТОВ «Восток»), партнерська мережа Everad.
  • Примітно, що в останні роки оборот Everad різко зріс: з $208 000 в 2017 році до $4,2 млн в 2018 році. Згідно з останньою податковою інформацією, доступною у Мінфіні, прибуток у 2019 році сягнув $16,5 млн.
Сайт Еверада в Україні

Нам вдалося зв’язатися з колишнім співробітником компанії, який підтвердив функціонування масштабної схеми:

Те, що описано в статті, є правдою. Я не знаю, хто саме є кінцевим бенефіціаром в компанії — я його ніколи не бачив, але кол-центри і продажі існують як в Україні, так і в більш ніж 20 країнах світу. Виробництво було в Україні, але, схоже, давно закрите. Виробництво налагоджено в Росії, Азії та країнах з дешевою сировиною (так було як мінімум в 2019 році).

БАДи з «порожнім» складом дійсно представлені як активні препарати при багатьох серйозних захворюваннях. Інформація по-різному подається співробітникам, кажуть, що це допоміжні ліки і ми не продаємо здоров’я. Відгуки лікарів — підробка, одна «цільова сторінка» дублюється різними мовами і замінюється запитом і особливостями країни.

Я не знаю специфіки продажів і приналежності, але є багато сумнівних схем і обману як всередині компанії, так і зовні. Схоже, що були і масові недоплати партнерам. Мій досвід співпраці з компанією максимально негативний.


У відповідь на запит редакційної колегії AIN.UA, представники Everad назвали розслідування Recorder замовним, додавши, що Everad не допускає порушень як законів окремих країн, так і внутрішніх правил рекламної мережі.

Всі приклади товарів і порушень реклами не поширюються на продукти, що рекламууються рекламною мережею Everad. Все «розслідування» показує діяльність конкурентів.

Вся згадка про Everad в статті зводиться лише до одного речення: «Українці в Everad знаходяться, щонайменше, на одному рівні», без жодної згадки про порушення безпосередньо в діяльності компанії.

Everad дотримується політики суворої попередньої модерації рекламних матеріалів, яку філії планують публікувати і ніколи не порушують як закони окремих країн, так і внутрішні правила рекламної мережі.

Стаття явно виготовлена на замовлення. Жоден з вебсайтів і продуктів, згаданих у статті, не пов’язаний з Everad. Ми не показуємо таку рекламу в Румунії.

Партнерська мережа Everad зсередини

Журналіст AIN.UA провела власну перевірку матеріалу Recorder, повторивши кроки румунських журналістів. Журналіст видання зареєструвався як партнер на платформі Everad і розповідає, як через неї можна продавати препарати в Румунії (і не тільки).

Для того щоб почати рекламувати добавки, досить вибрати конкретні препарати і запросити доступ до пропозицій у адміністратора. Додаток вимагає розповісти про досвід інтернет-маркетингу, а також уточнити джерела трафіку, які будуть використовуватися при продажу БАДів.

Зображення: Платформа Everad

Отримавши доступ до системи Everad, партнер може вибрати цільові сторінки, через які будуть продаватися препарати. Сайти зі списку доступні різними мовами, а також в декількох варіаціях. Крім того, продавця просять вибрати транзитну сторінку (зокрема, підроблений сайт МОЗ цільової країни), з якої покупець зможе зайти на сторінку оформлення замовлення.

На кожному транзиті представлені нібито реальні відгуки клієнтів, а також «рекомендації лікарів». Фотографії деяких з цих «лікарів» і «покупців» журналіст AIN.UA знайшов в стокових фотобанках, а доктором Іонеску Октавіаном, який консультує препарат Friokard, виявився відомий телеведучий і журналіст Володимир Познер. На іншій цільовій сторінці Познер особисто розповідає, як капсули DiabeNot допомогли «знизити рівень цукру в крові».

Володимир Познер — доктор Іонеску Октавіан
Зображення: лендінг Everad

У кабінеті партнер може стежити за статистикою замовлень на розміщені препарати, фільтруючи показники за країнами, цільовими сторінками, сайтами та іншими каналами, що використовуються для просування. Крім того, в розділі «Фінанси» доступна інформація про поточний заробіток — партнер отримує комісію кожен раз, коли покупець розміщує і оплачує замовлення.

Розділ фінансів
Зображення: Платформа Everad

Таким чином, завдання продавців — отримати пропозиції на препарати і розмістити в інтернеті якомога більше сторінок продажу. Решта завдань для Everad: клієнт телефонує до кол-центру, організовує доставку і відправляє товар.

В обліковому записі партнери отримують інформацію про пропозиції, призупинені в ряді країн. Як зазначається в Recorder, це може бути пов’язано з відсутністю попиту на препарат, а також якщо добавка стає предметом негативного впливу статей в пресі. В цьому випадку продавцям пропонується замінити інструмент на аналог з іншою назвою:

Зображення розділу
новин: Платформа Everad

На платформу регулярно додаються нові версії лендінгів і транзитних сторінок, про які партнери також інформуються в розділі «Новини».

Зображення розділу «Новини»: Платформа Everad

У списку країн, де можна продавати добавки, Україна відсутня. Що стосується румунського ринку, то всі препарати, перераховані в матеріалі Recorder, продаються в більш ніж 10 країнах.

Список країн, де продається Valgu-correct і ціни
Зображення: Платформа Everad

Чому це важливо

Українську компанію Everad запідозрили в незаконному продажу БАДів у низці європейських країн. Для розповсюдження ліків використовується активна рекламна кампанія з підробленими рекомендаціями лікарів і клієнтів. Покупцям пропонується відмовитися від професійного лікування, яке в кінцевому підсумку може негативно позначитися на здоров’ї. Все це активно рекламуються компаніями з охопленням, як і у випадку з MGID, 850 мільйонів чоловік.

Беручи до уваги той факт, що будь-хто може приєднатися до Everad і LeadBit в якості філії і розмістити сторінки продажу в мережі – масштаби афери можуть бути величезними. І прецедент може кинути тінь на весь український AdTech: згадані Everad і MGID – це все ще різні типи компаній. Повний цикл «виробник — трафік — кол-центр» компанії і просто постачальники трафіку (наприклад, члени маркетингової спільноти Affhub за підтримки Everad) — це не одне і те ж. Але якщо історія продовжиться, то європейські країни навряд чи будуть розбиратись детально.