Bird – це експериментальний продукт компанії ЛУН, iOS-додаток із пошуку квартир для оренди в Києві. В App Store він з’явився в грудні 2018 року. За цей час його завантажили 190 000 разів, 50 000 людей користуються ним щомісяця.
Журналіст AIN.UA поговорила з Арсенієм Фещенком, засновником і продуктовим дизайнером bird, і дізналася, навіщо ЛУН знадобився ще один пошуковик нерухомості, як розвивається продукт і чому його географія в Україні не збирається розширюватися за межі столиці.
Як і навіщо з’явився bird
Усе почалося у 2017 році. Щоп’ятниці в обід команда з 4 осіб, серед яких співзасновник ЛУН Денис Циганок і тоді ще дизайнер Арсеній Фещенко, збиралася і фантазувала про те, який вигляд матиме пошук і вибір квартир у найближчому майбутньому. Незабаром вони візуалізували свої ідеї та створили концепт 2020: уявили собі застосунок, у якому користувачі обирають квартири винятково на 3D-карті – жодних списків, кожною з локацій можуть здійснити віртуальну прогулянку, а потім витратити сотні тисяч доларів на купівлю вподобаної, торкнувшись Touch ID.
На той час у ЛУН для українського ринку, крім однойменного продукту, вже був Flatfy – сайт-пошуковик нерухомості на вторинному ринку, через який можна знайти квартиру для купівлі або оренди в будь-якому місті України. Але в компанії вирішили поекспериментувати, і на підставі концепту 2020 створити «застосунок майбутнього» під абсолютно новим брендом і тільки для Києва – bird.
Застосунок для ЛУН або Flatfy зробити і запустити було б набагато складніше, тому що у користувачів були б до них завищені очікування. А так, запустився новий продукт під назвою bird – ніхто про нього нічого не чув, від нього нуль очікувань. Коли їх немає, набагато простіше стартувати, – розповідає Арсеній Фещенко, засновник і продуктовий дизайнер bird.
Особливості програми bird
bird працює за принципом агрегації – збирає оголошення з 24 різних майданчиків нерухомості, серед яких DOM.RIA, Country.ua, OLX, Rieltor.ua, 100rielty.ua і менші агентства. Найважливіший елемент застосунку і центральний інструмент пошуку – це 3D-карта: «На противагу сайтам, на яких є тільки список квартир з адресами, назвами вулиць і станцій метро. Потім, щоб зрозуміти їхнє розташування, потрібно скопіювати адресу, перенести її в Google Maps. Це і стало головним болем, який ми хотіли закрити за допомогою карти – основної переваги bird», – пояснює Фещенко.
Застосунок запустився в грудні 2018 року. У його першій версії не було ні фільтрів, ні будь-яких інших кнопок навігації – він обмежувався 3D-картою з підсвіченими будинками – це означало, що в них здаються квартири. Для її створення використовували рішення Mapbox, карти Apple і Google не змогли впоратися із завданням відображення величезної кількості об’єктів і виділення окремих.
Нові фічі стали з’являтися в міру того, як користувачі залишали свої відгуки та побажання в App Store або писали в Telegram команді bird. Так незабаром після запуску розробники додали фільтри кількості кімнат, бюджету, стану ремонту та обране. Зараз на черзі два найбільш запитуваних фільтри – «Можна з тваринами» і «Можна з дітьми».
У 2019 році застосунок отримав дві нагороди Red Dot у номінаціях Interface & User Experience і Apps. Проте Арсеній зізнається, що незадоволений повзунком – рішенням, за допомогою якого можна встановити ціновий діапазон пошуку:
Користувачі дуже хотіли цю фічу, але ми максимально відкладали її запуск. Нам знадобився, напевно, рік, щоб фундаментально її вивчити і все-таки зробити. Тому що ціна «від» – дуже неоднозначний параметр. Як ми зрозуміли, користувачі за допомогою нього хочуть відсіювати фейкові оголошення і нерелевантні квартири.
Bird AI – рішення для боротьби з фейками
Мінімально допустиме значення «від» у додатку зараз – 6000 грн. Але команда пішла ще далі і на другий день народження bird презентувала рішення на базі штучного інтелекту, що здатне перевіряти оголошення і розпізнавати фейкові: «У якийсь момент ми зрозуміли, що хочемо бути для користувачів чимось більшим, ніж просто застосунком із пошуку квартир. Хочемо допомагати їм на всіх етапах оренди».
Bird AI за набором із 25 параметрів уміє з точністю до 95% визначати оголошення від шахраїв і чи варто його прибирати з застосунку. У створенні bird AI допомагала команда ЛУН, яка спеціалізується на розробці AI-рішень під назвою Flair. «Щоб визначати фейкові оголошення, ми навчили bird AI, ґрунтуючись на базі фейків, яку збирали вручну. Це було досить складним завданням, адже вони не завжди очевидні навіть для досвідченого фахівця з нерухомості», – згадує Фещенко.
Крім цього, bird AI знаходить усі оголошення про здачу однієї квартири на різних майданчиках і створює з них добірку з цінами, а також фільтрує житло з «бабусиним ремонтом».
Функція select і монетизація продукту
У липні цього року bird випустив оновлення з новою функцією всередині програми – select. Це розділ, у якому вручну відібрані квартири зі свіжим ремонтом у нових ЖК у середньому+ ціновому сегменті – від $800. Головна особливість bird select – відео-рум тури у форматі сторіз. Вони, за словами Фещенка, мають замінити офлайнові перегляди, адже поїздки по квартирах – це великий біль на ринку нерухомості.
Ще один проблемний етап у процесі оренди – це спілкування з рієлторами. Для того щоб його мінімізувати, записатися на перегляд квартири з розділу bird select можна просто натиснувши на кнопку «Запис на перегляд». Після – призначити зручну дату в Telegram.
bird select зараз – це єдиний спосіб монетизації застосунку. За здачу квартири в оренду він стягує комісію в розмірі 12,5% від вартості угоди з ріелторів. На сьогодні в розділі близько 30 квартир. У планах – розвивати його і масштабувати bird на інші ринки. В інших українських містах застосунок працювати не буде.
bird – це той продукт, з яким хочеться брати нову планку. В Україні в нас уже є успішний Flatfy, тому ми розуміємо, чого очікувати від інших українських міст. Хочеться пробувати виходити на нові ринки, на яких точно буде багато нових викликів.
Витрачати час на розробку версії для Android команда поки що не планує, як і на адаптовану версію для iPad. Арсеній підкреслює, що в пріоритеті залишається iOS: «Ми хочемо рухатися максимально швидко – це наш девіз».