Микола Максименко, директор відділу R&D компанії SoftServe, в колонці для AIN.UA розповідає про науку в бізнесі, як компанії наймають науковців і як застосовують дослідження на практиці. 

Микола Максименко. Фото — автора

$656 млрд інвестували американські компанії в дослідження та розвиток інновацій у 2019 році, згідно з даними американського Національного наукового фонду (National Science Foundation). Протягом останніх років серед бізнесів, які найбільше інвестують в Research & Development — Amazon, Google, Volkswagen, Samsung, Intel, Microsoft, Apple, Johnson&Johnson (рейтинг The Global Innovation 1000). За останній рік компанії Facebook, Alibaba, SAP збільшили інвестиції в дослідження на 35, 32 та 16% відповідно і ця цифра, прогнозовано, зростатиме і надалі.

Для чого компаніям вкладати мільярди доларів у дослідження та розвиток інновацій, які можуть і не конвертуватись у прибуток? Спробую пояснити на прикладі нашого R&D відділу у SoftServe.

Як влаштований відділ досліджень в ІТ компанії? 

У відділі R&D у SoftServe на сьогодні працює 70 осіб в чотирьох країнах (Україна, Польща, Болгарія, Сингапур). Загалом є кілька дослідницьких команд, які працюють в різних доменах (Life sciences та Healthcare, Finance, Computer vision, Virtual reality та Human-Computer Interaction, Hardware lab) і продуктова команда. В кожній з дослідницьких команд працюють інженери з ухилом до науки та науковці. Разом вони розробляють та досліджують найактуальніші питання в тому чи іншому домені і апробовують результати. Продуктова команда допомагає комерціалізувати рішення — знайти оптимальне застосування технології на різних ринках. 

Ми зібрали в R&D відділі людей з унікальним досвідом в хороших наукових групах, або ж deep tech компаніях. Один з інженерів вивчав квантову інформатику в Єльському університеті; інший займався комп’ютерним зором у стартапі, що був визнаний Breakthrough Technology у MIT Technology Review; частина людей перейшли до нас з дослідницьких відділів таких компаній як Samsung, Nokia, Intel та ін.  Типово, що значна частина цих експертів мають науковий ступінь (PhD). 

Особисто я, до старту роботи в індустрії, працював в Інституті Вейцмана в Ізраїлі та в Інституті фізико-складних систем Макса Планка в Дрездені. Свій науковий ступінь в напрямку фізики квантових матеріалів я отримав в Інституті фізики конденсованих систем у Львові у 2010 році.

Як вирішити що саме досліджувати сьогодні?

Ми не науковий інститут і наші дослідження завжди проходять фільтр на потенційне впровадження і майбутній об’єм ринку. 

На ранньому етапі ми проходимо ряд кроків, які допомагають знайти найбільш цікаві проекти: 

  • Презентація ідеї, щоб знайти однодумців в команді;
  • аналіз ринку та конкурентів, щоб зрозуміти які ще групи в світі займаються подібними дослідженнями (наприклад групи у MIT чи Cambridge ) і які в нас є переваги, щоб зробити щось нове або краще; 
  • портрет користувача технології чи результатів досліджень. З ким ми потенційно можемо зробити пілотний проект і хто всередині нашої компанії підхопить ці результати?

Перед тим, як приступати до певного дослідження чи, навіть, циклу роботи, команди відділу аналізують ринок, наукові тренди та екосистему в тому чи іншому домені. Продуктова команда допомагає вирішити, за які саме дослідження братись — ми ж не хочемо робити все підряд, а лише те, що справді найцікавіше і що дасть результат. Після, до роботи приступає інженерна команда та науковці — спільно вони кристалізовують технологію, а продуктовики на базі нового рішення чи технології генерують приклади їх використання (use cases) на певних ринках та валідує їх.

Які вони, розробки науковців в R&D?

  • Тактильність для віртуального зв’язку

Нещодавно ми запартнерились з University College London, компанією Ultraleap, University of Copenhagen і University of Navarra та спільно виграли ґрант Горизонт-2020, який виділяє фінансування на розробку нових технологій mid air haptic feedback. Ми спільно працюємо над технологією, яка дозволить додати тактильні відчуття в віртуальну взаємодію. Наприклад, наші тепер щоденні дзвінки в Zoom — ми спілкуємось, домовляємось і навіть святкуємо щось дистанційно, проте, тактильної присутності людей не вистачає. Обійняти, торкнутись, по-діловому потиснути руку — таких інтерфейсів поки що не існує, тому ми намагаємось їх створити.

  • Торкнутись технологій

Ще одна наша колаборація з британським стартапом Ultraleap. Спільно з ними ми створили голограму, до якої можна торкнутися. Це голограма серця людини. Цю технологію ми презентували на кількох конференціях у 2018-2019 роках і вже маємо замовників, які побачили нашу експертизу та розпочали з нами співпрацю. На сьогодні ми розробляємо кілька схожих рішень, які допоможуть бізнесам запровадити абсолютно новий інтерактивний спосіб сприйняття певних продуктів.

  • Вимірювання серцебиття комп’ютером

Кілька років тому R&D-відділ створив технологію заміру серцебиття людини з відео. Як саме? Камера від ноутбука, обладнана цією технологією, розпізнає обличчя людини, і з обличчя зчитує мікроосциляції у кольорі, освітленні та позиції по яких визначає пульс. Демо розробки команда R&D валідувала через презентації багатьом клієнтам. Підтвердивши зацікавленість, демо було розвинуте в повноцінний продукт у вигляді пакету алгоритмів, які дозволяють інженеру використати цю технологію в мобільному чи браузерному застосунку або в програмі до камер спостереження. Таким чином розробку можна використати у безлічі різних сфер шляхом ліцензування.  

  • Квантові обчислення

Квантові комп’ютери це одна з найбільш багатообіцяючих технологій майбутнього. Вже сьогодні нам цікаво вивчати їх та розуміти – як вони працюють і де саме ми можемо використовувати ці найпотужніші обчислювальні можливості, які людство коли-небудь мало. Ми вже сьогодні досліджуємо створення практичних рішень на базі квантових обчислень для клієнтів компанії –  а це зовсім інші алгоритми та процеси програмування. 

Напрямок, який я досліджую є одним з найбільш захоплюючих та перспективних технологій, які коли-небудь вивчались. Це квантові технології, які не лише мають потенціал здійснити революцію в багатьох індустріях, від кібербезпеки до фінансів та healthcare, але також з філософської точки зору, фундаментально змінити спосіб, в який ми сприймаємо інформацію. В SoftServe ми шукаємо практичні шляхи застосування існуючих на сьогодні квантових комп’ютерів для різних індустрій, комп’ютери на сьогодні є все ще схильними до помилок. Наприклад, ми намагаємось застосувати квантові алгоритми до вирішення проблем бізнесів, — розповідає Йонас Тан Їк Вей, дослідник комп’ютерних наук, Yale-NUS College (Сингапур); intermediate R&D Engineer, SoftServe.

  • Рішення для створення нових медпрепаратів

У сфері healthcare розробка нових ліків та вивід нових продуктів на ринок – колосально затратні. Штучний інтелект на сьогодні є для цієї індустрії новим способом як можна генерувати та створювати ліки, медпрепарати, навіть нові наноматеріали. Зокрема тому, що даємо змогу скоротити тривалість розробок від кількох років до кількох тижнів, а також зекономити час, ресурси та кошти. Ми розробляємо алгоритми та тренуємо цілі системи для синтезу нових ліків та матеріалів. Це процес на перетині біохімії, машинного навчання, дата саєнсу та програмування. 

Мій фокус спрямований на застосування методів машинного навчання для вдосконалення інструментів, що застосовуються на ранніх етапах створення ліків; по суті, ідеться про той етап, коли потрібно знайти молекулу (яка, можливо, пізніше стане кандидатом на діючу речовину лікарського засобу), яка буде потрібним чином зв’язуватися із білком — “мішенню” дії лікарського препарату в організмі. Це досить “гаряча” область, в якій багато чого вже зроблено (що не означає “впроваджено”!), проте, при детальному розгляді виявляється, що є перепони, аби інструмент із підбору молекул, який гарно показує себе на “тестових” запусках, давав надійні передбачення і для нових білків. Саме ці “перепони” ми і намагаємося знайти і усунути, — говорить Тимофій Ніколаєнко, кандидат фізико-математичних наук з біофізики; R&D Engineer, SoftServe:

Так навіщо ж науковці ІТ-бізнесу? 

Я думаю, український ІТ-бізнес вже давно вийшов за межі надання сервісних послуг. Саме час робити щось проривне, передове, навіть випереджати час, адже боротьба за першість та конкурентність у світі дуже висока. Багато компаній все ще вважають інвестиції в R&D невиправданими та непередбачуваними. Проте, попри ризики, технологічні інновації, які “вистрілюють” можуть вивести компанію на абсолютно новий рівень — рідкісна експертиза, провідні наукові та тех таланти, інновації для бізнесів в найбільш актуальних сферах.

Автор: Микола Максименко, директор відділу R&D компанії SoftServe