9 вересня 2021 року Fozzy Group запустила пілотний проект з автоматизації складів. Перші роботи з’явилися в розподільному центрі компанії, який знаходиться в селі Квітневе Київської області. AIN.UA побував там і розповідає, чому роботам довірили елітні товари, яку українську фразу вони вже вивчили і що чекає на склад в майбутньому.

Розподільний центр в Квітневому

Площа цього складу Fozzy Group становить 90 000 кв.м. Тут знаходяться продукти харчування і непродовольчі товари з тривалим терміном зберігання. При цьому на складі може бути розміщено до 20 000 артикулів асортименту. У центрі також відбувається дистрибуція поставок товарів в мережі магазинів і ресторанів компанії.

Склад Fozzy Group в с. Квітневе Київської області.
Фото в матеріалі — Оля Закревська / AIN. UA

Зона роботів є частиною зони елітного товару

Зона елітних товарів займає 6000 кв.м. Саме з неї Fozzy Group почала проект з автоматизації своїх складських комплексів — компанія роботизувала 1000 кв.м в її межах. Причина вибору зони досить проста — елітні товари мають низький товарообіг, тому відправляються в магазини поштучно. Відповідно, навантаження на роботів менше. Крім того, продукція коштує дорого, через що ціна людської помилки також висока.

Всього на 1000 кв.м. в тестовому режимі працює 31 робот (29 з них функціонують повністю, 2 в резерві) китайської компанії Geek +, серед клієнтів яких Nike і Decathlon.

Вантажопідйомність одного робота становить 40 кг, швидкість його роботи — 2 м/с. Якщо заряд робота опускається нижче регульованого відсотка — 60%, він автоматично підзаряджається і повертається до роботи при досягненні 70-80%. При цьому 10 хвилин зарядки йому вистачить на роботу у 2 години. Щоб уникнути нещасних випадків, в межах зони роботи рухаються по розмітках на підлозі — QR-кодам.

Тільки уповноважені фахівці можуть заходити в зону роботизації у разі необхідності, що може викликати, наприклад, позапланова зупинка робота.

Чим займаються роботи на складі

Раніше процес обробки продукції в зоні елітних товарів будувався класичним способом: людина, використовуючи складське обладнання, приймала товар від постачальника, відвозила його на зберігання, ставила на стелаж, потім в зворотному напрямку — шукала потрібний стелаж, брала товар і відправляла його для відвантаження підприємствам Fozzy Group. Це було довго і важко.

Зараз логіка процесу зберігається, але при цьому роботи взяли на себе переміщення коробок з товарами на стелажі для зберігання в межах зони, відбирання коробок зі стелажів, а потім передавання їх людям.

Що роблять люди в зоні роботизації

Фахівці взаємодіють з роботами на станціях поповнення і підбору товарів, іншими словами, це точки, де люди дають продукцію роботам, щоб вони відвезли її на необхідні стелажі, або підібрали продукцію для комплектації замовлень для бізнесів Fozzy Group.

Фахівець відбирає потрібну кількість товару з коробки, яку привіз робот. Потім він комплектує бананові коробки з вибраними одиницями. Одна коробка — одне замовлення магазину.

Про те, скільки одиниць і які товари замовив той чи інший магазин або ресторан Fozzy Group, фахівці дізнаються завдяки системі управління складом. Щоб адаптувати його для роботи з новими співробітниками Geek+, розробники ІТ-бізнесу компанії TemaBit інтегрували програмне забезпечення роботів в існуючі складські системи. Крім того, фахівці навчили китайських роботів говорити українською. Перша фраза в їх лексиконі — «Перешкода. Звільніть проїзд».

У плани входить автоматизація всього складу

За словами співробітників складу, досі складно повністю оцінити ефективність роботів. Але перші цифри вже є — раніше фахівець із зони елітних товарів за годину міг зібрати близько 250 одиниць продукції, з появою роботизованого відбору — до 450.

Найближчі плани Fozzy Group — масштабувати роботизацію на інші процеси, а в перспективі на 5-7 років автоматизувати весь складський процес.