9 вересня 2021 року Fozzy Group запустила пілотний проект з автоматизації складів. Перші роботи з’явилися в розподільному центрі компанії, який знаходиться в селі Квітневе Київської області. AIN.UA побував там і розповідає, чому роботам довірили елітні товари, яку українську фразу вони вже вивчили і що чекає на склад в майбутньому.
Розподільний центр в Квітневому
Площа цього складу Fozzy Group становить 90 000 кв.м. Тут знаходяться продукти харчування і непродовольчі товари з тривалим терміном зберігання. При цьому на складі може бути розміщено до 20 000 артикулів асортименту. У центрі також відбувається дистрибуція поставок товарів в мережі магазинів і ресторанів компанії.
![](https://cdn.ain.ua/ua/2021/11/oz-1103-004.jpg)
Фото в матеріалі — Оля Закревська / AIN. UA
Зона роботів є частиною зони елітного товару
Зона елітних товарів займає 6000 кв.м. Саме з неї Fozzy Group почала проект з автоматизації своїх складських комплексів — компанія роботизувала 1000 кв.м в її межах. Причина вибору зони досить проста — елітні товари мають низький товарообіг, тому відправляються в магазини поштучно. Відповідно, навантаження на роботів менше. Крім того, продукція коштує дорого, через що ціна людської помилки також висока.
![](https://cdn.ain.ua/ua/2021/11/oz-1103-068.jpg)
Всього на 1000 кв.м. в тестовому режимі працює 31 робот (29 з них функціонують повністю, 2 в резерві) китайської компанії Geek +, серед клієнтів яких Nike і Decathlon.
Вантажопідйомність одного робота становить 40 кг, швидкість його роботи — 2 м/с. Якщо заряд робота опускається нижче регульованого відсотка — 60%, він автоматично підзаряджається і повертається до роботи при досягненні 70-80%. При цьому 10 хвилин зарядки йому вистачить на роботу у 2 години. Щоб уникнути нещасних випадків, в межах зони роботи рухаються по розмітках на підлозі — QR-кодам.
![](https://cdn.ain.ua/ua/2021/11/oz-1103-020.jpg)
Тільки уповноважені фахівці можуть заходити в зону роботизації у разі необхідності, що може викликати, наприклад, позапланова зупинка робота.
Чим займаються роботи на складі
Раніше процес обробки продукції в зоні елітних товарів будувався класичним способом: людина, використовуючи складське обладнання, приймала товар від постачальника, відвозила його на зберігання, ставила на стелаж, потім в зворотному напрямку — шукала потрібний стелаж, брала товар і відправляла його для відвантаження підприємствам Fozzy Group. Це було довго і важко.
Зараз логіка процесу зберігається, але при цьому роботи взяли на себе переміщення коробок з товарами на стелажі для зберігання в межах зони, відбирання коробок зі стелажів, а потім передавання їх людям.
Що роблять люди в зоні роботизації
Фахівці взаємодіють з роботами на станціях поповнення і підбору товарів, іншими словами, це точки, де люди дають продукцію роботам, щоб вони відвезли її на необхідні стелажі, або підібрали продукцію для комплектації замовлень для бізнесів Fozzy Group.
![](https://cdn.ain.ua/ua/2021/11/oz-1103-084.jpg)
![комплектування замовлення](https://cdn.ain.ua/ua/2025/01/08/oz-1103-073.jpg)
Про те, скільки одиниць і які товари замовив той чи інший магазин або ресторан Fozzy Group, фахівці дізнаються завдяки системі управління складом. Щоб адаптувати його для роботи з новими співробітниками Geek+, розробники ІТ-бізнесу компанії TemaBit інтегрували програмне забезпечення роботів в існуючі складські системи. Крім того, фахівці навчили китайських роботів говорити українською. Перша фраза в їх лексиконі — «Перешкода. Звільніть проїзд».
У плани входить автоматизація всього складу
За словами співробітників складу, досі складно повністю оцінити ефективність роботів. Але перші цифри вже є — раніше фахівець із зони елітних товарів за годину міг зібрати близько 250 одиниць продукції, з появою роботизованого відбору — до 450.
Найближчі плани Fozzy Group — масштабувати роботизацію на інші процеси, а в перспективі на 5-7 років автоматизувати весь складський процес.