Українська плодоовочева асоціація озвучила перспективні напрямки нішевого ягідництва в Україні. Ось на що варто звернути увагу:

Обліпиха

Якщо говорити про вже розкручені ніші, це обліпиха, для якої є відносно масовий ринок. Чотири-п’ять років тому було складно знайти саджанці цієї культури, але розсадники почали масово заводити імпортний садивний матеріал і реєструвати закордонні сорти. Нині успіх на ринку має і вітчизняна обліпиха. 

«Наразі на внутрішньому ринку є достатня пропозиція садивного матеріалу обліпихи. Тепер потрібно розвивати весь виробничий ланцюжок, зокрема, післязбиральну доробку», — зазначає Олександр Ярещенко, заступник директора з наукової роботи Інституту садівництва НААН. 

Альпійська суниця

За словами Ярещенка, с‎еред інших ніш досить привабливий вигляд має суниця альпійська. Це лісова суничка, яку досить ресурсозатратно вирощувати. Утім, на ринку є стабільний попит на цю ягіду — зокрема, на її експорт у замороженому вигляді. 

Існують також інші подібні ніші, як-от жимолость (попит на її саджанці зростає), ожина тощо, але поки масового ринку для них немає. Коли він з’явиться і чи з’явиться взагалі, залежатиме від зусиль виробників, трейдерів, переробників — і не лише в Україні. До того ж через кліматичні умови Україна може експортувати лише дикорослої ожини.

Порічка та аґрус

«‎Якщо говорити про інші нішеві ягоди, то порічка, аґрус мають потенціал до вирощування та зростання площ», — стверджує Тарас Баштанник, президент УПОА.

Що з традиційними ягодами? 

  • Малина сягнула минулого року рекордних розцінок і поки триматиме позиції. Можливо, цьогоріч ягода коштуватиме на 25–30% дешевше, але це все одно дорожче за попередні роки. Експорт малини збільшуватиметься, але обсяги виробництва суттєво не виростуть.
  • Вирощування найпопулярнішої у світі ягоди — суниці садової — наразі в Україні не таке перспективне порівняно з малиною. На думку Баштанника, ціна на ягоду цьогоріч суттєво не зміниться. Ярещенко додає, що тим, хто її вирощує, варто інвестувати в перехід на закритий ґрунт (тобто в теплиці), а також розвивати галузь переробки.
  • Щодо бузини — ЄС та Японія вже кілька років активно імпортують з України заморожену ягоду. Утім, інтерес до бузини є тимчасовим, вважають експерти. Він пов’язаний з пандемією. З бузини виготовляють добавки, що допомагають швидше відновлюватися після хвороби.
  • Лохина в найближчі два-три роки тільки дешевшатиме. Чому — AIN.Business розповідав раніше.