В липні 2021 року IT-рекрутингова агенція Don’t Panic запустила експеримент – всю команду, яка складається з 11 людей, перевели на 4-денний робочий тиждень. Співзасновник та COO компанії Євген Гайдученко розповів у бліц-інтерв’ю AIN.UA про те, як вони з партнером на таке наважилися та чим закінчився експеримент.

Еволюція формату праці

Все почалось з розмов з дружиною. Вона IT-копірайтер, а я IT-рекрутер. Ми розмірковували, що ще 150 років тому у світі 6 робочих днів і навіть більше були нормою. Безумовно, на той час умови життя були зовсім іншими. Відтоді людство пережило 4 індустріальні революції, і 6-денний робочий тиждень на сьогодні супер неактуальний. 

На той час ми з партнером Олексієм Германом саме заснували агенцію Don’t Panic і точно знали, що для того щоб добре виконувати свою роботу, нам не обов’язково працювати рівнесенько у форматі 5 днів на тиждень з 10 до 18.

Олексій Герман і Євген Гайдученко. Фото тут і далі надані спікером

Ми з самого початку працювали повністю віддалено і так склалося, що самі регулювали, коли і скільки часу присвячувати роботі: коли була необхідність, ми працювали більше, коли її не було – менше. Тобто графік 8 годин на день 5 днів на тиждень став для нас дуже умовним.

Ми багато говорили про 4-денний тиждень, але довго не могли наважитись. Не тільки через побоювання, що впадуть показники бізнесу, а ще й тому що у нас на ринку 5-днівка – це “так прийнято”. Страшно робити щось не так як роблять всі.

Але певно чи не найбільшим страхом було те, що от ми спробуємо, і якщо щось піде не так, то ми вже не зможемо повернути все як було. Як ми можемо дати людям додатковий вихідний, а потім сказати: “Ой, знаєте, щось не виходить, все скасовується”.

Ще до експерименту ми час від часу практикували урізані п’ятниці: коли роботи було небагато, ми в четвер вирішували, що у п’ятницю буде не повний робочий день, а до 14:00. 

І хоча було страшно, ми з партнером зрозуміли, що треба просто домовитися зі співробітниками заздалегідь. Ми всі цього хочемо, тому давайте пробувати, але мати на увазі: якщо не вийде, будемо до цього готові і приймемо, як прикольний експеримент, який завершився. 

Умови переходу

Ми нічого не змінювали. Зарплатня та KPI нашої команди лишились такими самими, як були при класичному робочому графіку. Ставка та сама, бонуси ті самі. 

Ми попередили команду про те, що у нас буде адаптивний період. Тому що ми розуміли, що клієнти, партнери, кандидати не готові до того, що по п’ятницях нас не буде на роботі. Тож перехід повинен був бути м’яким.

Команда Don’t Panic

Ми почали з того, що влаштували по п’ятницям “день тиші”. Всі мітинги і чати ми перенесли на четвер, щоб один одного не чіпати. І ті, у кого є робота, могли просто попрацювати в тиші, а ті, у кого немає, могли провести день як захочуть. За місяць у нас встановився остаточний вихідний.

Дещо звісно змінилося. Наприклад, раніше ми звітували клієнтам по п’ятницях, а коли вирішили зробити цей день вихідним, то прийшли до них і спитали, коли б їм було зручно отримувати звіти і чи не проти вони, якщо ми перенесемо це на понеділок. І майже всі відповіли, що обирають саме понеділок, бо їм так буде зручніше. Вийшло, що 4-денка стала для нас приводом реорганізувати роботу з клієнтами більш ефективно для всіх.

Коли ми оголосили про експеримент, співробітники питали, що треба зробити, щоб 4-денний графік залишився. Ми встановили ряд метрик, які важливо було виконувати. Одна з них – кількість релевантних кандидатів, яких ми презентуємо компанії. Якщо ця кількість скоротиться, доведеться повернутися до 5-днівки.

Ми почали рахувати метрики більше, ніж раніше. Через місяць експерименту нічого не змінилося, і ми вирішили продовжити його до кінця кварталу. Коли пройшов квартал, ми просто забули про те, що у нас експеримент – ми вже звикли так працювати. І виявилось, що метрики не погіршилися – тому ми залишилися на 4-денці. Тобто для нас все склалося дуже природно.

Що далі

Ми залишаємось на цьому графіку принаймні на тих напрямках, де ми працюємо зараз. На нових напрямках, які ми запускатимемо згодом, може бути своя специфіка, яку треба враховувати. Тому допускаю, що там може бути трошки складніше побудувати повністю 4-денний робочий тиждень.

Особисто для мене один додатковий вихідний, який я можу провести з родиною – достатня мотивація для того, щоб всі завдання, які я робив упродовж 5 днів, встигнути зробити за 4 дні, не нехтуючи якістю роботи. І наскільки я бачу по залученості команди – у них так само. Всім стало цікавіше, а ще люди перестали скаржитися на вигорання.

Важливо розуміти, що ми – рекрутингова агенція. Ми не IT-компанія, де є багато департаментів, які буває доволі складно між собою синхронізувати. Я думаю, що у випадку IT-компанії просто складніша формула переходу на 4-денний графік. Але я знаю такі випадки.

Завдяки цьому переходу у нас дуже сильно підвищився бренд роботодавця. З моменту запуску експерименту до нас прийшло працювати двоє людей, для яких 4-денний робочий тиждень став значною перевагою при виборі місця роботи. Решта колег, безумовно, також щасливі і дуже задоволені переходом. Більше того, нам почали писати люди – маркетологи, дизайнери, розробники – і питати, чи не потрібні нам нові співробітники. Хоча ми навіть зараз не наймаємо.

Безумовно, серед інших плюшок та бонусів, 4-денка – чи не один з найвагоміших. Я впевнений, що рано чи пізно такий графік стане нормою, але поки що на цьому можна хайпувати і заробляти бали в employer branding.

Думаю, будь-яка компанія, яка наважиться експериментувати, таким чином сильно підвищить лояльність своїх співробітників і полегшить собі найм.

Мене у коментарях до постів про чотириденний тиждень з іронією питали: а що ж далі? 3-денний робочий графік? Насправді, на мою думку, амбітні спеціалісти, які хочуть робити кар’єру та досягати чогось у житті, не прагнуть “халяви” – вони прагнуть балансу. І на сьогодні, у 2022 році, 4-денний графік є максимально збалансованим варіантом для ефективної роботи та насиченого життя.