У випадку повномасштабного вторгнення Росії на територію України одним з головних питань є доступність зв’язку: його можлива відсутність — один з найбільших страхів цивільного населення. Оператори запевняють, що зв’язок — буде. Як він працюватиме під час воєнних дій, можливих диверсій та кібератак зі сторони Росії — із цим питанням AIN.UA звернувся до українських операторів мобільного та фіксованого зв’язку.
Матеріал за 15 секунд
- Переживати не треба, навіть у форс-мажорних обставинах та під час воєнних дій зв’язок в Україні працювати буде.
- Оператори мобільного та фіксованого зв’язку готові підтримувати свої мережі за різних обставин, в тому числі — під час перебоїв з електрикою, пошкодження мереж, кібератак тощо.
- У операторів є досвід швидкого відновлення обладнання у прифронтових територіях, під час надзвичайних ситуацій і т.п.
Наскільки надійний мобільний зв’язок
Усі три найбільші мобільні оператори України — «Київстар», «Vodafone Україна» та lifecell — у коментарях запевнили, що розуміють, яку роль мобільний зв’язок відіграє для людей, бізнесу та держави в цілому зараз. У таких компаній є досвід роботи за різних складних обставин (стихійні лиха, пошкодження обладнання, кібератаки). І вони зараз працюють над тим, щоб забезпечувати зв’язок за умов ескалації. Навіть за умов, коли можуть бути перебої у електриці.
Гнучкість мережі
У «Київстар» говорять, що сучасні мережі зв’язку, якщо потрібно, здатні міняти маршрутизацію трафіку через транзитні вузли, розташовані у різних містах України. Це дозволить забезпечувати зв’язок навіть у тих випадках, коли частину мережі буде пошкоджено.
Як підкреслили у компанії «Vodafone Україна», оператор має досвід роботи в умовах пандемії, локдауну, нестабільного електропостачання та в інших кризових випадках. А інфраструктура побудована в такий спосіб, щоб забезпечувати резервні лінії зв’язку для ризиків:
«Ми маємо резервне обладнання та резервні канали передачі даних в Україні та за її межами. У разі порушення функціонування одних — інші можуть підтримувати зв’язок на належному рівні».
За подібними принципами працює і мережа lifecell:
«Дата-центри оператора та основні підсистеми мережі побудовано з необхідним резервуванням елементів ядра мережі, каналів передачі даних, виходів до інтернету тощо. Компанія здатна достатній час підтримувати працездатність обладнання навіть в умовах порушення енергоживлення за допомогою дизель-генераторів.
За необхідності, оператор може використовувати резервне обладнання і резервні канали передачі даних для забезпечення роботи мережі. Обладнання lifecell знаходиться в різних регіонах України, і у разі частково відключення в одних регіонах, функції можуть дублюватись іншими регіонами».
Тож, навіть при перебоях у живленні та пошкодженні кабелів, мобільних вишок, антен чи іншого, оператори зможуть забезпечити зв’язок за рахунок резервних маршрутів та обладнання.
Охорона мережі
Одразу в кількох компаніях-операторах AIN.UA повідомили, що об’єкти телеком-мережі охороняються. Наприклад, у «Київстар» такі об’єкти охороняють у режимі 24/7 і штатно, і за допомогою сторонніх охоронних організацій. У «Vodafone Україна» також посилили збройну охорону важливих об’єктів, у тому числі, із залученням Поліції охорони.
Кіберзагрози
З часів ескалації пройшло уже дві атаки на сайти українських банків та держорганів. Їх пов’язують із спецслужбами РФ. За даними CERT-UA, нові атаки на ці цілі можуть пройти уже 22 лютого. Комунікації належать до життєво важливих функцій для країни, особливо у сьогоденному контексті, тож оператори готуються і захисту від можливих кіберзагроз.
«Ми, зокрема, посилили зовнішній та внутрішній периметр компанії від можливих кібератак. Провели низку заходів щодо виявлення вразливостей та ризиків інформаційних систем компанії, провели пен-тести. Придбали додаткове обладнання для кіберзахисту», — говорять у «Vodafone Україна». Інші великі оператори вживають схожих заходів, цілодобово моніторячи потенційні загрози.
По кіберзахисту оператори також консультуються з державними органами, зокрема, із Департаментом контррозвідувального захисту інтересів держави у сфері інформаційної безпеки СБУ (ДКІБ СБУ).
Наскільки надійний фіксований зв’язок
У компанії «Укртелеком» підкреслюють, що за надзвичайних обставин фіксований телефонний та оптичний інтернет зв’язок більш захищені ніж мобільний — адже потрібно фізично пошкодити кабель, щоб їх перервати. Радіозв’язок, з іншого боку, можна глушити спецзасобами.
Ще один нюанс: у багатьох містах телефонні кабелі, а також кабелі оптичного інтернету знаходяться у кабельній каналізації під землею. А до будинків вони потрапляють через підвальні приміщення. Тож ризики пошкодження такого обладнання нижчі, аніж для, приміром, мобільної вишки. Щоправда, навіть без загрози воєнних дій таке обладнання іноді крадуть або псують — як у пошуках мідного кабелю, так і з іншими цілями.
«Телефонний зв’язок може працювати навіть без електроживлення в будинку (за умови використання телефону без радіозв’язку), адже живлення здійснюється з АТС, яка має резервні потужності у разі аварійного відключення електроенергії.
Фіксований оптичний інтернет не підпадає під вплив засобів радіоелектронної боротьби і якщо у споживача є альтернативне джерело живлення на роутері, а оператор має можливість підтримувати роботу мережевих вузлів — зв’язок буде (на мережах GPON — гігабітна пасивна оптична мережа).
У компанії налагоджена система резервування каналів зв’язку та цифрових волоконно-оптичних ліній зв’язку. У випадку пошкодження телефонних ліній налагоджується переадресація викликів на альтернативні номери, або здійснюється перемикання на конвергентну мережу – яка поєднує дротовий та бездротовий зв’язок», — пояснюють в «Укртелекомі».
З іншого боку, в містах частина провайдерів фіксованого інтернету заводить кабелі до будинків по дахах (так звана “воздушка”: на дахах з’являється павутиння з кабелів, яке може бути пошкоджене. В селах у операторів оптичні лінії зв’язку часто йдуть по підвісах електроопор.
Але назагал, як роблять висновок в «Укртелекомі», комбінація фіксованого та мобільного телефонного зв’язків разом з оптичним інтернетом є стабільною.
У компанії «Датагруп», яка є одним з українських операторів супутникового зв’язку, власником Volia, а також оператором магістральної мережі, також повідомили AIN.UA, що готуються до різних сценаріїв.
«”Датагруп” за підтримки та контролю уповноважених державних органів ці роки розробляє всі необхідні плани для безперервності та відновлення постачання наших послуг […]. Ми повністю підтримуємо всі кроки держави на посилення обороноздатності країни та робимо все для того, щоб в разі загострення ситуації ми продовжили надавати зв’язок, а наші співробітники були у безпеці».
У «Датагруп» повідомили зокрема, що підвищили відмовостійкість критичних елементів мережі, сформували запаси ресурсів, групи оперативного реагування на надзвичайні ситуації (кібератаки, відключення мобільного зв’язку), установили канали альтернативних комунікацій.
І останнє: на випадок воєнного стану, за Законом «Про правовий режим військового стану», для телеком-мереж може встановлюватись особливий режим роботи, рішення про це приймає Державна служба спеціального зв’язку та захисту інформації (Держспецзв’язку). Керуватиме мережами у цьому разі Національний центр оперативно-технічного управління мережами.