Війна вплинула на всі сфери бізнесу в Україні. Міжнародний e-commerce – тільки одна з них. Українські виробники хендмейд-товарів, які представлені на Etsy, eBay та Amazon, наразі переживають кризові часи. Люди втратили не тільки свої виробничі потужності, а й домівки; повністю зруйнована звична і безпечна система логістики по Україні та майже відсутня логістика за межі країни.

Журналіст AIN.UA поговорив з представниками компаній, що допомагають продавцям з України торгувати на міжнародних маркетплейсах. Вони розповіли про те, як війна повпливала на e-commerce, як зараз відбуваються відправки товарів за кордон та чого чекати після перемоги України. Серед спікерів: генеральний директор Western Bid Михайло Бірман, співзасновник SkladUSA Олег Ладан, та CEO Handmade-Hub UA Вадим Чадюк.

Олег Ладан, співзасновник SkladUSA

Найпершим на зустріч українським продавцям пішов маркетплейс Etsy, який скасував комісію за лютий місяць для українських магазинів. Наразі, ми сподіваємося, що торговельний майданчик відмінить для українців заборону на відкриття нових магазинів, яка була встановлена ще в квітні 2021 року. Крім того, провідні маркетплейси Etsy, eBay, Amazon розпочали процес закриття магазинів з Росії, що звичайно підвищує конкурентоздатність українських продавців на міжнародних ринках.

На жаль, в першу чергу, постраждала логістика по всій Україні, тому багато регіонів, особливо Східні, залишилися без можливості перенаправляти свої товари навіть по Україні, не говорячи про закордон. Крім того, призупинення діяльності провідних міжнародних перевізників, таких як FedEx та DHL, не дає можливості швидко доставляти замовлення за кордон, тобто повністю відсутня можливість експрес-доставок. Хоча, треба звернути увагу, що існують спроби «Укрпошти» розпочати логістику через кордон Польщі, та і «Нова Пошта» оголосила про початок прийоми посилок для відправок за кордон. Але ці варіанти все одно займають багато часу, і мало покупців за кордоном готові чекати на свої замовлення так довго.

На разі у українських подавців є два можливих напрями продовження бізнесу. По-перше, це продаж електронних товарів. Це може бути як перепрофілювання своєї сторінки на інструкції та майстер-класи з виготовлення продукції, яка продавалася раніше фізично, так і цифрові товари, створені для підтримки армії України та мінімальної підтримки свого життя. По-друге, це релокація бізнесу у іншу країну, де і продовжувати розвивати свою справу. Але і тут є нюанси, адже для продовження ведення розкрученого магазину з іншої країни необхідно отримувати погодження від маркетплейсу або починати все з самого початку.

Я сподіваюсь що війна закінчиться скоро. Звичайно, щоб відновити авіалогістику необхідний час, але, мені здається, що вже досить скоро експрес-перевізники (FedEx та DHL) повернуться назад і будуть виконувати відправлення хоча б з Польщі або з інших країн ЕС, що мають спільний кордон з Україною. Зараз у світі дуже підтримують Україну, і якщо вчасно відновити логістику та постачання сировини, то можна очікувати зростання продажів навіть в порівнянні з довоєнним часом.

Михайло Бірман, генеральний директор Western Bid

Перші три дні війни був шок – ми це відчули по об’єму продажів. Проте, хендмейд-бізнес не потребує багато ресурсів або ланцюжків поставок, адже основна діяльність ведеться безпосередньо майстром. Саме тому деякі наші клієнти продовжують виготовляти навіть в таких умовах. Більшість, звісно ж, взяли вимушену перерву – багато хто евакуюється, виникають інші нагальні обставини.

Не дивлячись на те, що Etsy та eBay не дозволяють відкривати нові ecommerce-акаунти з України, магазини, що знаходяться в робочому стані, отримують велику підтримку від маркетплейсів. Зокрема, вони закривають борги за обслуговування. Українці, таким чином, зараз працюють безкоштовно. Ми, як компанія, теж надаємо безкоштовне обслуговування, відкрили нові можливості для продажів – обмежено пропонуємо продавати товари через власні магазини Western Bid на міжнародних платформах. Одночасно, очікується, що великі майданчики ось-ось знімуть обмеження з України по створенню нових акаунтів.

Я також знаю, що наші клієнти із східних областей, Маріуполя, Миколаєва, Херсона переїхали в Карпати, Львівську область, Івано-Франківськ і там відновили виробництво з надією, що скоро з‘явиться надійне рішення стосовно відправки.

«Укрпошта» перша відновила відправки за кордон. Наскільки я розумію, посилки направляють на захід України, звідки вантаж прямує до Варшави, а далі літаками доставляється до аеропорту призначення. В цьому допомагає український авіаперевідник Windrose – він везе експортні посилки в США, а із Штатів забирає гуманітарну допомогу. 

Western Bid підготував зручне рішення – ті клієнти, що торгують товарами не виробленими в Україні, або виробленими в Україні у великих кількостях, можуть надсилати їх на нашу адресу в Маямі. В цьому випадку наші склади будуть працювати по дропшипінгу – відправка клієнтам буде здійснюватись безпосередньо з Америки. Ми це будемо робити, щоб забезпечити нашим клієнтам з України можливість працювати віддалено.

Ми всі сподіваємось, що війна дуже швидко закінчиться. Впевненні, що наші клієнти дуже швидко повернуться до продажів. Можливо, маркетплейси почнуть рекламувати українські магазини на найперших місцях. Я також думаю, що виникнуть нові зв’язки, в тому числі й сировинні. Українські продавці зможуть пропонувати товари за кращими цінами. Навіть не дивлячись на рецесію, що відбувається за кордоном, українські товари будуть купувати. Також зрозуміло, що всі компанії, які стали збитковими, в тому числі й пересилочні фірми, будуть намагатися відновити роботу в Україні як можна швидше. Тому, скоріше за все, на пересилки будуть діяти знижені ціни. 

Вадим Чадюк, CEO Handmade-Hub UA

Багато покупців остерігаються купувати в українських продавців, чекаючи на затримку з доставкою товару з України. У той же час багато покупців пишуть, що готові чекати скільки знадобиться або кажуть, що товар можна не висилати, тим самим надаючи матеріальну допомогу.

Цифрові товари – чудовий спосіб зберегти магазин і забезпечить йому хоча б невеликий дохід. Звичайно, обсяги продажів по таким магазинах невеликі і поступово ще знижуватимуться. Тому це тимчасове рішення.

За послугами просування ми запропонували клієнтам тимчасово скористатися недорогим «антикризовим» пакетом послуг, який передбачає, що ми подбаємо про магазин на період, поки клієнт евакуюється в безпечне місце і буде готовий повернутися до роботи.

Війна повністю зупинила надання послуг доставки та суттєво урізала послугу обробки платежів. Це скорочує можливості оплачувати зарплати команді, проте ми зберегли ~90% команди.