Незважаючи на те, що Google відключив монетизацію російських медіа, що фінансуються Кремлем, американські рекламодавці все ще можуть показувати свою рекламу під їх пропагандистськими статтями завдяки лазівці, яку уособлює собою онлайн-платформа Mail.ru. Зокрема, реклама американських брендів відкручується на статтях, які стверджують, що російський військовий геноцид в Бучі – буцім-то фейк. На це звернув увагу репортер Marketing Brew Райан Барвік.

Монетизація дезінформації

Невдовзі після початку повномасштабного вторгнення росії в Україну, Google відключив офіційним прокремлівським медіа монетизацію у своїх сервісах. У список потрапили великі пропагандистські майданчики, такі як ТАСС, «РІА Новости», RT та інші. Заробляти на рекламі вони більше не можуть. Але є одне але. Їх статті показуються на великому російському агрегаторі Mail.ru, який все ще успішно монетизується з Google.

Mail.ru є одним з найпопулярніших веб-сайтів у світі, за даними Similarweb, із загальною кількістю відвідувань приблизно мільярд на місяць. І от що побачив Барвік: поряд з фейковою історією про обстріл житлових будинків українською армією зʼявилася реклама United Airlines! А стаття, в якій стверджується, що російські війська атакували лише військову інфраструктуру та українські війська, показувалась з рекламою Marriott Bonvoy.

Серед інших рекламодавців, яких помітив на майданчику журналіст Marketing Brew: Frontier Airlines, StockX, Shinola та Fiverr.

Барвік спробував сконтактувати з рекламодавцями, і деякі з них відповіли. Так, Fiverr запевнив, що вже працює над тим, щоб прибрати свою рекламу з подібних статей. У Frontier надали більш розвернений коментар:

«Це розміщення було ненавмисним. Такі оголошення не націлені на конкретні вебсайти, ми працюємо через посередника, який оптимізує наші розміщення, щоб їх побачила потрібна аудиторія. В рамках такого співробітництва у нас є виключення, згідно з яких реклама не повинна показуватися на тих чи інших майданчиках. Наразі ми розслідуємо, як наша реклама зʼявилася поряд з контентом, на який ви вказали – дякуємо за повідомлення».

Що кажуть в Google

Вперше цю лазівку помітив дослідник рекламного шахрайства Брейдон Вікерс у березні. Він поширив свої спостереження в Twitter.

«Привіт, Spectrum, а чи вам відомо, що Google Ads розміщує вашу рекламу на кремлівській пропаганді про путінську вбивчу війну в Україні?»

«Привіт, Adidas, ваші кросівки рекламуються на дезінформації про військові злочини російської армії і геноцид в Україні. Вас це не хвилює?»

В Google запевнили Marketing Brew, що демонетизували news.mail.ru, і з 18 квітня реклама на пропагандистських статтях більше не з’являтиметься. Але mail.ru все ще публікує подібні статті, а рекламу показує не на них, а в сусідніх розділах. Наприклад, сюжет про Тімоті Шаламе на Coachella йшов на mail.ru поряд з рекламою Peacock.

«Немає різниці, чи реклама показується поряд з кремлівськими статтями чи деінде на платформі – гроші за неї все одно надходять в одне й те саме місце, – пояснює Вікерс.

Більше того, самі рекламодавці навряд чи хочуть, щоб їх реклама відкручувалась на пропагандистських майданчиках на фоні повномасштабної війни в Україні».

В Google виданню відповіли, що «за останні декілька тижнів вжили багатьох заходів у відповідь на війну в Україні включаючи демонетизацію медіа, що фінансуються російською державою, на низці своїх платформ. Як ми і казали раніше, ситуація швидко розвивається, і наші команди постійно переглядають сайти та вживають додаткові заходи щодо видавців, що фінансуються державою, по мірі їх виявлення».

І хоча така політика може виглядати справедливо, по факту компанія не робить достатньо, щоб справді демонетизувати дезінформацію, вважає Вікерс.


Ви можете підтримати ЗСУ, українських медиків, волонтерів та переселенців за посиланням нижче.