Українська продуктова компанія Jooble, яка розвиває міжнародний портал пошуку роботи, запустила інкубатор внутрішніх проектів в джоб-сфері. Компанія планує пропустити через інкубацію більше 10 проектів за рік, інвестуючи в кожний на різних етапах від $100 000 до $2 млн.

Керівник напрямку інновацій Jooble Олексій Орлов, який очолив інкубатор, у бліц-інтервʼю AIN.UA розповів, як саме працюватиме структура, як можна податися на інкубацію та як проінвестовані проекти будуть відноситися до Jooble.

Олексій Орлов, фото: Jooble

Як виникла ідея створити інкубатор? Чому саме зараз? Яка у нього мета?

Коли основний бізнес Jooble масштабувався і став успішним, виникло питання: що далі? Які нові напрямки запустити, щоб цей успіх розширити? 

У компанії за роки її існування сформувалася візія, що Jooble допомагає людям реалізувати себе у професійному плані на всіх етапах життя. При цьому, будучи лідером у своїй основній ніші (агрегації вакансій), є дуже багато тем, які ми не покриваємо. З чого випливає, що нам потрібно запускати нові продукти і бізнеси в цьому домені.

Інкубатор – це формат, у якому все це може відбуватися. Цей формат полягає у таких речах, як ітераційність та диверсифікація. Тобто ми не обираємо один напрям і ним займаємось, а розвиваємо одночасно багато продуктів, експериментів, щоб через спроби і помилки, короткі ітерації, перевірку гіпотез і фідбек знаходити ті ідеї, які безпосередньо запрацюють.

Це будуть не 1,2 чи 3 проекти. Мова йде про десятки проектів, які ми будемо пробувати розвивати і бачити, які з них стануть у майбутньому повноцінними продуктами Jooble.

Які проекти будете приймати в інкубатор? Тільки внутрішні чи це можуть бути також ідеї ззовні?

У нас немає жодних обмежень. Це можуть бути як вже наявні ідеї всередині команди Jooble, також ми будемо дуже раді будь-кому, хто має хист та ідеї, які вони хотіли б реалізувати у сфері пошуку роботи та професійної реалізації.

Якщо ви маєте релевантну нашому домейну ідею і хочете податися в наш інкубатор, то ми всі відкриті у різних джерелах – і я, і фаундери компанії. Будь ласка, пишіть, будемо раді – ​​[email protected] 

До речі, в такому форматі ми вже працюємо. До нас зверталися стартапи і ми пропонували їм співпрацю, інвестиції тощо.

У нас вже є вакансії  для лідерів цих майбутніх проектів (IT-підприємців, продактів, біздевів), які зможуть реалізовувати власні ідеї чи ті, які знайдемо разом всередині інкубатору.

У інкубатора є назва? Це окрема від Jooble компанія?

Ми не виокремлюємо інкубатор зі структури Jooble – це підрозділ продуктових інновацій всередині компанії, який я очолюю. Відповідно у нього немає окремої назви, можливо у майбутньому вона буде.

При цьому, з точки зори ресурсів, процесу, фокусу, кожен проект в інкубаторі – це окремий бізнес, зі своїми CEO, яких ми якраз шукаємо.

Як відбиратимете проекти та розвиватимете їх?

По-перше, нам цікаві ідеї саме в нашому домейні. Якщо проект так чи інакше повʼязаний з пошуком роботи і може бути корисним або користувачеві, або роботодавцю який надає карʼєрні можливості – це воно.

Щоб зрозуміти, ідемо ми з ідеєю далі чи ні, у нас є процес дослідження. Ми збираємо інсайди, які дозволять підтвердити, що існує потреба в такому рішенні з-боку потенційних клієнтів. Також ми визначаємо розміри ринку. Для цього в команду інкубатору ми будемо винаймати аналітиків.

Щоб стартувати роботу по ідеї, потрібно представити концепт майбутнього рішення і бізнес-план. Далі ми прийматимемо рішення про інвестиції в проект.

Скільки інвестуватимете?

У нас немає окремого кепу як такого, який ми виділяємо на проекти. Ми думаємо, що повинно бути 10+ проектів, як за рік повинні пройти інкубацію. 

З точки зору інвестицій, у нас буде все так само як загалом в інвестиційній галузі, тобто ми фінансуватимемо проект протягом його розвитку. Це будуть pre-seed, seed, series A раунди в рамках інкубатору.

На різних етапах ми розглядаємо бюджет на інвестицію в проект від $100 000 до $2 млн. Сума залежатиме від етапу та загалом від потреб конкретного проекту у відповідності до бізнес-плану.

Оскільки проекти стартуватимуть всередині компанії, так чи інакше вони будуть користуватися ресурсами Jooble. По-перше, це інститут менторства та обміну експертизою. Тобто якщо проект використовуватиме технологію, яка вже є у Jooble, ми будемо робити все, щоб цей ресурс був доступний для нових проектів. Також ми допомагатимемо з операційною, фінансовою, адміністративною та HR складовою, щоб команда проекту сфокусувалась у першу чергу на продукти, маркетингу та виході на ринок.

У той же час ми хочемо, щоб ці нові напрями були максимально автономними. І з того моменту, як ми починаємо працювати над проектом, тобто він отримав інвестицію – це вже окрема команда. Укомплектована не співробітниками з основного бізнесу Jooble, а окремою командою, яку на ці проекти будуть винаймати.

Як будуть інкорпоруватися ці компанії? Вони будуть на 100% належати Jooble чи буде дольова участь фаундерів?

На pre-seed етапі інвестиції в повному обсязі дає Jooble, але починаючи з seed ми розглядаємо можливість залучення сторонніх інвесторів у проекти. Якщо це матиме сенс. 

Також ми розглядаємо можливість отримання equity для core-команди та лідера, який її очолює, для міноритарної участі у цьому новому бізнесі.

Ми не хочемо відігравати роль якогось венчурного фонду, який проінвестував і отримає прибуток у разі продажу підприємства з гарним мультиплікатором. Ми хочемо брати в цьому участь, і щоб ці продукти були продуктами Jooble. Але з точки зору залучення со-інвесторів ми відкриті. Відповідно, у разі виходу проекту на прибуток будемо розподіляти дивіденди відповідно.

Чому Jooble вирішила запустити інвестиційний проект після початку повномасштабної війни, коли багато компаній навпаки згортають активності?

В Jooble цей напрямок хотіли зробити ще до повномасштабної війни, вона скоріше стала поштовхом запустити все швидше.

Ми працюємо на міжнародних ринках, в меншому обсязі завʼязані на український ринок. Тому складна економічна ситуація, яка склалася в країні, на нас менше впливає.

Тому саме зараз, коли складно, ми хочемо створювати можливості для талантів, які є в Україні. А по-друге, доводити світу, що у нас, попри війну, можуть зʼявлятися круті продукти.