Здобуваючи спеціальність міжнародної економістки, Даша Козлова й уявити не думала, що пов’яже своє життя з кулінарією. А точніше — з виробництвом корисних десертів, яке з батькового гаража виросте в цех на 100 квадратних метрів та постачатиме продукцію в кількадесят кав’ярень по всій Україні.

The Crops готує солодощі з горіхів та сухофруктів уже п’ять років. За цей час власниця компанії Даша не лише налагодила «внутрішню кухню», а й відшліфувала модель співпраці з іншими закладами. Своїм досвідом дівчина ділиться в AIN.Business.

Даша Козлова. Фото тут і далі — від неї

Величезний кремовий торт

Даша родом із Дніпра. У студентські роки вона мала підробіток тренером і захоплювалася здоровим харчуванням. Ідея The Crops народилася випадково — на вечірці в 2015 році.

«Я приїхала в Київ на день народження до друзів. І, як найбільший послідовник здорового способу життя, привезла з собою пакетик корисних солодощів. Друзі сидять, дивляться на мене, як на божевільну. Поруч стоїть величезний кремовий торт. І всі, не торкаючись торта, просять мене поділитися цукерками. Мовляв, кортить спробувати. Наступного ранку мій хлопець (а тепер уже чоловік) сказав, що ми маємо їх продавати», — розповідає дівчина.

Привіт! Мене звуть Даша

Перша сотня батончиків пішла на замовлення друзям. Даша не проходила ніяких курсів: сама міксувала горіхи та сухофрукти, виготовляла форми методом спроб і помилок. Через кілька місяців дівчина мала випускатися з університету і визначитися з подальшими планами на життя. Хлопець сказав: «Напевно, ти не хочеш сидіти в офісі. Іди пробуй продавати батончики». 

«І я пішла в місцеві кав’ярні зі словами: «Привіт! Мене звуть Даша. Я така класна, купіть мої батончики». Тоді тільки зароджувався тренд на веганство, і десерти без молока, цукру були цікавими для кав’ярень», — пригадує підприємиця. 

На той момент у неї було чотири види батончиків і п’ять — цукерок. Інформація про The Crops швидко розійшлася закладами, адже Дніпро дещо менше за Київ. Першим партнером The Crops стала не кав’ярня, а магазин «ЕкоЛавка». Його по франшизі відкрила знайома Даші. Далі домовилися з дніпровською кав’ярнею White Coffeebar.

Сьогодні The Crops регулярно постачає свої солодощі близько п’ятдесяти кав’ярням. Рік тому вийшли за межі Дніпра та з’явилися в Харкові, Запоріжжі, Києві, Чернівцях, а ще в Калуші, Рівному та Кам’янці-Подільському.  

Перша інвестиція — 1000 грн

Сировину Даша закуповує в оптових постачальників. Горіхи й сухофрукти йдуть з Туреччини та Ірану. Арахісова паста — з «Маслотом». Перший цех дівчина облаштувала в батьківському гаражі. Там зробили ремонт, виготовили дерев’яні формочки, купили потужну м’ясорубку харківського виробництва, аби подрібнювати сировину. Ліпили, нарізали й пакували солодощі вручну — як і зараз. 

«Не повірите. Моя початкова інвестиція — це 1000 грн, яку я витратила на перший набір сухофруктів. Те, що заробила, реінвестувала далі. М’ясорубка коштувала 20 000 грн», — зазначає дівчина.

Спочатку Даша працювала сама, потім долучилася мама. Нині в команді є ще два наймані кухарі та кур’єр, а в асортименті — більше одинадцяти найменувань. Навіть в умовах війни команді вдається виготовляти до тисячі цукерок, тисячі батончиків і двох сотень горіхових сумішей на тиждень. 

Як співпрацювати з кав’ярнями

The Crops працює за такою схемою. 

  1. Заклади замовляють невеликі партії раз на тиждень (за принципом «менше, але частіше») та одразу розраховуються. Так кав’ярні більше вмотивовані продати товар.
  1. Даша не встановлює фіксовану ціну реалізації: заклад замовляє солодощі за оптовою ціною та обирає націнку на власний розсуд. 
  1. В одній упаковці — 20 батончиків, це і є розмір мінімального замовлення. Довгострокових договорів не укладають, тобто кав’ярні кожного разу можуть замовляти різний обсяг солодощів. 

«Роздрібний продаж нам не зовсім підходить, адже батончики є майже в кожному закладі Дніпра, і людям простіше купити їх там, аніж зробити замовлення на сайті. Ми пробували робити індивідуальні відправлення в інші міста, але виходило дорожче — поїхати на пошту, витратити час», — пояснює Даша. 

Утім, зараз The Crops надсилає батончики в роздріб, адже чимало прихильників бренда з початком повномасштабної війни виїхали з Дніпра на захід країни. 

З продуктовими мережами The Crops також вирішив не працювати. Супермаркети працюють тільки з реалізацією. А це велике відтермінування платежів і вимоги щодо великого обсягу партій — невигідні умови для гнучкого і немасштабного виробництва.

Бонус-послуга

За словами Даші, класним індикатором для кав’ярень стала безкоштовна доставка по місту. The Crops привозить продукцію в заклади, чим звільняє їх від зайвих витрат. При цьому послуга не тягне багато коштів з бюджету самої компанії. 

«До війни ми розвозили замовлення щовівторка та щоп’ятниці. За один підхід — більше 20 місць. Звісно, нині графік непрогнозований», — додає підприємиця.

Для таких потреб дівчина навіть придбала кропмобіль рік тому, адже легкової автівки вже не вистачало.

Трапилася ця війна

Після широкомасштабного російського вторгнення The Crops було на паузі всього один тиждень. «Трапилася ця війна. Деякі кав’ярні зачинилися, багато людей поїхало, серед них — і постачальники тістечок, наприклад. Ті заклади, які відновили роботу, почали робити замовлення. Може, нам і не хотілося працювати, але довелося», — зазначає Даша.

Кількість замовлень обвалилася на 70% порівняно з довоєнним часом, The Crops виробляє нині половину своїх попередніх обсягів. Підприємиця відмовилася від послуг кур’єра й почала сама доставляти продукцію, зменшила кількість робочих годин для працівників. Так урізали витрати. Горіхи й сухофрукти подорожчали, але на балансі виробництву вдалося вийти в плюс. 

«Він маленький, але кращий, аніж нічого. На щастя, наші бізнес-процеси вціліли, попит є. Дніпро продовжує їсти, а заклади й постачальники — заробляти. Люди продовжують витрачати гроші на маленькі радощі життя на кшталт солодощів, і завдяки цьому ми маємо роботу, платимо зарплату та тримаємося на плаву — хай і з малими обсягами», — говорить дівчина. 

Плани лаконічні

Минулого року The Crops вирішив освіжитися. Даша чотири роки збирала кошти і нарешті купила приміщення для цеху. 

«Ми вже будуємо великий цех на 100 квадратів у центрі Дніпра. Це перший поверх житлового будинку. Війна трохи зіпсувала плани, але ремонт не зупинився. Хочу зробити тут виробництво та виставковий зал. Він стане хабом, де я, як молода мама, робитиму майстеркласи для дітей. Також здаватиму простір в оренду для конференцій, днів народжень тощо», — розповідає Даша.

Плани в The Crops лаконічні, але амбітні: доремонтувати новий цех і покрити солодощами всю Україну.