Криптогра Axie Infinity могла стати утопією для web3 і обіцяла людям стабільний заробіток у криптовалюті. Однак після краху, спекуляцій і пограбування перетворилася на ще один аргумент для скептиків криптовалюти. За коротку історію проекту гравці встигли заробити і втратити величезні суми, а автори гри змінили її місію і заявили, що вона ніколи не була про гроші і заробіток. Видання Bloomberg розповіло про підйом і падіння гри та історії її користувачів. Редакція AIN.UA переклала матеріал.
Що це за гра
Axie Infinity надзвичайно проста: гравці керують командами з трьох цифрових істот, які борються між собою. Персонажі — це мультиплікаційні краплі, які відрізняються поєднанням змінних частин тіла.
Під час «бою» вони весело стрибають на місці і по черзі накладають заклинання на своїх супротивників. Коли персонаж зазнає поразки, він стає привидом, коли всі три члени команди помирають, команда програє. Матч займає менш як п’ять хвилин.
Навіть самі геймери Axie кажуть, що це не дуже весело. Однак люди все одно присвячували години досліджуючи стратегії, створюючи тематичні канали на Reddit, і платять за програми, які допомагають створювати сильніші команди.
Арментій, який з серпня минулого року вклав у гру близько $40 000, стверджує, що йому подобається гра, але сам процес ніколи не був його метою. «Я сподівався, що це може стати моєю роботою», — каже він.
Спочатку це здавалося можливим, адже Axie пов’язана з крипторинками. Гравці отримують кілька монет Smooth Love Potion (SLP) за кожну виграну гру і можуть заробити іншу криптовалюту, Axie Infinity Shards (AXS), у більших турнірах.
Кожен новий гравець Axie потребує валюту, щоб грати і накопичувати більше активів. Арментій почав збирати їх в серпні минулого року, коли економіка гри ще працювала на користь користувачів. «Ви могли заробити 300%, 400% своїх грошей за п’ять днів, гарантовано», — каже він.
Автори Axie, зі стартапу під назвою Sky Mavis, назвали гру новим видом економіки «грай, щоб заробити». «Ми віримо у світове майбутнє, де робота та відпочинок стануть єдиним цілим. Ласкаво просимо до нашої революції» — йдеться на сайті компанії.
До жовтня минулого року стартап, який заснувала група азіатських, європейських та американських підприємців у В’єтнамі, залучила понад $160 млн від інвесторів. Того ж місяця аудиторія гри перевищила 2 мільйони щоденних користувачів.
Революція web3 чи платформа для спекуляцій
Існує думка, що весь інтернет слід перебудувати навколо блокчейну. Ця концепція називається web3 і Axie показала корисний приклад того, як це виглядає на практиці. Алексіс Оганян, співзасновник Reddit і інвестор Axie, спрогнозував, що 90% ігрового ринку протягом п’яти років буде доступним для заробітку. А колишній кандидат у президенти від Демократичної партії Ендрю Янг назвав web3 «найбільшою зброєю проти бідності».
На той час, коли Ян зробив свої заяви, економіка «Аксі» була глибоко в кризі. Гра втратила близько 40% своїх щоденних користувачів, і SLP, який торгувався аж до 40 центів, був на рівні 1,8 цента. Що ще гірше, 23 березня хакери пограбували криптоактиви Sky Mavis на суму приблизно $620 млн. Замість того, щоб стати утопією у web3, Axie виглядав як ще один аргумент для криптоскептиків.
Оскільки революційна риторика Sky Mavis стала виглядати дивно, компанія змінила свою місію. У грудні вона відредагувала текст на сайті, видаливши фразу «грай, щоб заробити» та замінивши її більш м’яким «грай і заробляй». Через кілька днів після злому стартап запустив Axie: Origin, довгоочікувану нову версію з оновленою графікою та налаштуваннями ігрового процесу.
Співзасновник Sky Mavis Джефрі Зірлін сказав, що співчуває людям, які втратили гроші — у деяких випадках це були справді великі суми. Але він додав, що крах допоміг позбутися спекулянтів в Axie і може мати свої позитивні сторони. «Іноді доводиться вимивати людей, які займаються цим лише заради грошей, — сказав він, — це просто система самокоригується».
Пастка постійних спекуляцій
Історія відеоігор бачила багато внутрішньоігрових економік із реальними ставками для гравців. Вихід Axie на ринок можна простежити безпосередньо через іншу відому криптогру Cryptokitties.
Ці цифрові улюбленці з’явилися восени 2017 року, під час першого криптобуму і були підтвердженням концепції NFT. Лише того факту, що їх можна було купити і продати, виявилось достатньо, щоб розпалити спекуляції. Протягом кількох місяців Cryptokitties досягли піку, деякі продавалися за шестизначні суми.
Ключем до популярності Axie була саме економіка, заснована на формі оплачуваної праці, яка давно існувала в іграх. Люди, які володіли Axie, могли здавати її в оренду гравцям в регіонах з нижчою зарплатою в Південно-Східній Азії і Латинській Америці. Вони ставилися до гри, як до роботи.
Гравці-спекулянти, які хотіли увійти в гру першими, викликали різке зростання цін на її цифрові активи. Багато хто відкрито говорив про свої корисливі наміри: «Я почав грати, тому що заробляти гроші. Щоб розважитись я граю справжні ігри», — каже 30-річний Філіп.
Щось схоже сталося і з грою Axie. Ціни SLP досягли піку в липні минулого року, але коли вони впали, гравці почали накопичувати токени в надії на відновлення ринку. Axie застрягла з проблемою «сплячого дракона»: щоразу, коли вартість SLP починає зростати, дракони — люди, які чекали, щоб отримати гроші в SLP — продають свої накопичення, знову обвалюючи ціни.
Історія одного гравця
10 місяців тому 39-річний Арментій відкрив нову гру, а разом з нею і новий спосіб заробляти на життя. Він і його мати емігрували до Флориди під час фінансової кризи в Аргентині 2001 року, коли він був підлітком. Після того, як компанія сонячних панелей, в якій він працював, припинила свою діяльність, він почав купувати товари розкоші оптом, а потім продавати їх за завищеними цінами, в основному на круїзних лайнерах. Цей бізнес зазнав краху після пандемії, і він потребував нового способу заробити.
Хлопець захопився акціями і почав вивчати криптовалюту. Наприкінці минулого літа він вклав свої перші $3000 в Axie і незабаром витрачав більшу частину свого часу на гру. Axie занепадала, але здавалося це тимчасове падіння ринку. За тиждень до повного краху він купив SLP на суму понад $5 000, вважаючи, що ціна опустилася до мінімуму. В кінці травня, AXS вже коштував близько $23 доларів. Арментій підрахував, що на інвестиціях в Axie втратив близько $15 000.
18 травня Зірлін і Ларсен провели активну розмову для спільноти Axie на Twitch. Через кілька днів після березневого злому компанія оголосила, що зібрала $150 млн для відшкодування збитків жертвам та ремонту інфраструктури. Але майже через два місяці системи все ще не працювали.
У Sky Mavis були підстави хвилюватися через те, що гравці втрачають цікавість. Наприкінці травня навіть найкращі гравці заробляли еквівалент 68 центів на день. Тож стартап вирішив повернутися до основ, сподіваючись зробити Axie більше схожим на Pokémon Go, де гравці можуть витрачати гроші на прикраси для своїх аватарів.