Маркетингова компанія Promodo підготувала дослідження про роботу української сфери електронної комерції під час повномасштабної війни. AIN.UA вибрав найцікавіше.
- Український онлайн-бізнес майже сягнув дна на початку березня, але швидко відштовхнувся та почав підлаштовуватися.
- З середини березня маркетологи спостерігали помітне збільшення сесій: українці відійшли від першого шоку, відновилася логістика, скінчилася активна фаза переселення.
- У травні деякі категорії навіть повернулися до довоєнних показників.
- Частина українців, яка переїхала до безпечнішого місця, зіткнулася з відсутністю в офлайн-магазинах своїх звичних брендів і вибирає з того, що є. Частина відмовилась від преміальних брендів та заощаджує. А частина діє всупереч суворій ієрархії потреб, і переключається на українські бренди, щоб підтримати суспільство. Це дає зелене світло онлайн-торгівлі.
Динаміка доходів у нішах
- Станом на кінець травня за доходом щодо довоєнного періоду відновилися лише дві категорії: зоотовари та косметика (+господарські та гігієнічні товари).
- Є стрибки з доходу у категорії Електроніки і побутової техніки, але це пов’язано із зростанням середнього чека.
- Найгірше за доходом відновлюються категорії «Продукти», «Ліки» та «Одяг і взуття».
- Товари для дітей мають тренд на зростання, що, швидше за все, пов’язане зі зміною сезонів та необхідністю оновлювати товари через дорослішання дитини. Також ця категорія є пріоритетною у розподілі бюджету родини.
Топ продажів у категоріях
Дані за квітень 2022. Актуально для регіонів, де продовжуються активні бойові дії.
- Так, в категорії «Продукти» найбільше зріс попит на цигарки (+290%);
- В категорії «Ліки» найбільше просіли протизастудні засоби, а попит на засоби для підтримки кісток, мʼязів та суглобів ріс майже на 40%;
- Майже на 600% виріс попит на одяг для мисливства та риболовлі, найбільший спад в категорії «Одяг та взуття» зафіксований на сумки (-50%);
- Парфумерія також сильно просіла, натомість сильно виросли продажі контактних лінз;
- В топі у категорії «Товари для дітей» – +180% на дитяче харчування.
Що робити бізнесу – поради
- Всупереч війні життя триває. Попит є, але він змінився — розширюйте асортимент товарами, які зараз є найзатребуванішими. Прихильність до брендів дуже низька — купують те, що є.
- В деяких регіонах попит впав, проте в інших навпаки виріс. Населення мігрує — перерозподіляйте маркетинговий бюджет на регіони, в які перебираються українці.
- Динаміку зростання зберігають категорії, які закривають базові потреби: продукти харчування, сигарети, медикаменти, взуття та одяг, гігієнічні та господарчі товари, товари для тварин.
- Українці швидше приймають рішення про покупку за умови наявності товарів та коротких термінів доставки. Хто з гравців забезпечить наявність і логістику — той виграв.
- У середині березня ринок почав оживати. Швидше відновлюються та забирають клієнтів лідери, до яких звикли і яких знають. А також магазини, які відновили рекламні кампанії. Хто зараз є у Shopping, або у перших рядках видачі Google, той забирає покупця.
- Зараз люди чутливі до позиції бренду щодо війни: розповідайте, що ваш бізнес робить для спільної перемоги.
- У зв’язку із завершенням активних бойових дій у Києві, попит у столиці зростає – люди повертаються. У західних областях попит збережеться, доки на сході триватимуть активні воєнні дії.