З 1 січня 2023 року електронні рецепти на антибіотики та усі рецептурні лікарські засоби стануть обов’язковими. Задля вчасного переходу медичних та аптечних закладів в Україні буде запроваджено перехідний період, який стартуватиме з 1 серпня 2022 року. Детальніше про те, як працюватимуть е-рецепти на антибіотики AIN.UA розповіли представники HELSI.

Як працюватиме е-рецепт

Юридична норма про відпуск антибіотиків виключно за рецептом лікаря повертається, а винятком стануть лише тимчасово окуповані території або ті, де ведуться бойові дії. Там, у випадку критичної ситуації, можна буде відпустити антибіотики лише з паперовим рецептом.

Якщо ж заклад підключений до системи eHealth, реєструє користувачів і веде електронні медичні записи – лікар повинен виписувати е-рецепти саме в eHealth. Тобто, з моменту свого «першого рецепту» він має виписувати рецепти лише в електронному вигляді. До е-рецепта буде роздрукуватися інформаційна пам’ятка, яка завіряється підписом та печаткою лікаря.

Отже, лише лікар може призначити необхідний препарат, оцінивши стан здоровʼя пацієнта. При цьому, механізм призначення ліків за е-рецептом передбачає призначення саме діючої  речовини (МНН), без прив’язки до бренду/торгової марки лікарського засобу. Пацієнт визначатиметься із вибором торгової марки на власний розсуд та відповідно до власного бюджету.

Можливість виписувати е-рецепти виникає після появи в eHealth інформації про відповідне розширення функцій МІС (наприклад, такою системою є HELSI), що встановлена у медзакладі. Також виписування для е-рецепту та відповідної паперової пам’ятки потрібна відповідна техніка (ПК, принтер) та кваліфікований е-підпис працівника (КЕП).

Якщо у лікаря немає можливості виписати е-рецепт, або ж він перебуває на окупованих територіях без підключення до eHealth – можна виписати пацієнту паперовий документ. А фармацевт уже працює саме з ним, відпускаючи антибіотик. 

Про перехідний період

Перехід, запланований для уникнення перенавантажень системи після старту обов’язкових е-рецептів. Він стартуватиме з 1 серпня 2022 року за моделлю «Електронний рецепт + паперовий рецепт». За цей час до 1 січня 2023 року, медичні та аптечні заклади мають пройти усі кроки до обов’язкового запуску й підключення до eHealth. Крім того, рекомендується провести навчання персоналу.

«Серед іншого, важливо знати, як зареєструвати пацієнта в центральній базі даних, які дані вказувати в паперовій інформаційній довідці, і який термін її дії. Це і навчання підключенню до системи, і користуванням усіма функціями», – коментують в HELSI.

Якщо ж лікар в закладі не має техможливості працювати з електронним рецептом, то його необхідно навчитися правильно виписувати паперовий. З-поміж іншого, потрібно орієнтуватися у законодавчих умовах – наприклад, чи дозволено це для конкретної клініки, чи лікаря-ФОП.

Важливо, що після завершення перехідного періоду зростуть штрафні санкції за безпідставне призначення рецептурних ЛЗ та відпуску відповідних ЛЗ без рецепту на рівні аптечних закладів.