Український розробник, компанія Alty працювала над додатком monobank, «Ощадбанку», а також разом із Міністерством оборони робила трекер підрахунку втрат росіян. Березень 2022 року для компанії видався найтяжчим, але зараз робота відновлюється: 30% проектів, які «підвисли» на початку війни, продовжуються.
В інтерв’ю AIN.UA CEO компанії Леонід Горєв розповідає про роботу Alty на початок повномасштабного вторгнення росії та зараз, про те, як війна вплинула на ринок розробки, та про свої плани.
Як компанія зустріла початок війни і як працює зараз? Чи є якісь довготривалі ефекти?
22 лютого 2022 року я із командою у складі СОО Артема Локтіонова та Head of Development Єгора Скорнякова повернулися з семиденного бізнес-відрядження до Лагосу (Нігерія). З собою привезли купу емоцій, а ще — новий контракт, який передбачав багато роботи на найближчі місяці.
Трохи раніше одна з команд завершила великий проект для «Ощадбанку», створивши новий застосунок «Мобільний Ощад», і була готова поринути в нові задачі з головою. В той час ніхто з нас не вірив у те, що росія здатна на повномасштабну війну проти України. Але на всякий випадок ми почали готувати компанію і команду до невтішного сценарію заздалегідь.
Приблизно за декілька тижнів до наступу всі співробітники отримали від мене листа з рекомендаціями щодо перших кроків на випадок, якщо щось станеться (ніхто не казав про повномасштабну війну, всі просто уявляли собі «щось»). Це був короткий перелік алгоритмів, на кшталт:
- мати повний бак пального + запасну каністру;
- мати готівку у гривні і доларах;
- мати зібрану валізу із документами та речами першої необхідності;
- мати план маршруту на випадок термінового виїзду;
- за можливості виїхати тимчасово за межі України та інше.
Знаю, що багато хто зі співробітників дослухався до порад, і це допомогло їм в майбутньому.
Станом на 24 лютого 2022 року більшість наших співробітників знаходилася в Києві і Київській області, і ще декілька людей — в Одесі і Харкові. Тому перший тиждень повномасштабної війни ми всі провели в дорозі. Кожному, хто потребував часу на переміщення і облаштування, така можливість була надана.
Березень видався найважчим місяцем в компанії. Люди були розфокусовані, емоційно виснажені. Тому компанія виділила близько 1200 годин на потреби стабілізації і відновлення стану співробітників. Кожен мав можливість скористатись додатковим часом і зайнятися особистими справами або просто порефлексувати.
На сьогодні можемо констатувати, що всі функції в компанії відновили свою роботу на 101%. 30% проектів, які підвисли на початок війни, відновлено, 70% — відтерміновано клієнтами на невизначений час. А ще з 10% проектів від загального показника ми попрощалися в односторонньому порядку (це були білоруські банки).
Як війна вплинула на ваш ринок: чи було падіння, чи він вирівнявся?
Враховуючи те, що ми — сервісна компанія, яка працює в сферах банкінгу та фінтеху не тільки в Україні, а й поза її межами, ми спостерігали недовготривале падіння в перші місяці повномасштабної війни. Клієнти — такі самі люди, яким був потрібен час на визначення ситуації.
Але, варто відзначити, що завдячуючи саме міжнародним контрактам, всього за декілька місяців ми змогли вирівнятись в показниках. Більше того, в нас були клієнти, які до війни ще прицінювались, брали паузу на прийняття рішень, а вже в березні вони самі написали нам і сказали, що хочуть робити проекти тільки з Alty. Таким чином, вони хотіли підтримати українських розробників і економіку в цілому, адже всі податки ми платимо саме в Україні.
Якщо брати всю сферу розробки і дизайну для банкінгу і фінтеху по світу — вона стабільно зростає. Згідно з останнім дослідженням фінтех-сфери, очікується, що глобальна виручка фінтех-проектів у 2022 року становитиме 159 млрд євро. Відповідно до прогнозу, очікується, що дохід сектора зростатиме в середньому майже на 12% у наступні роки та досягне значення 188 млрд євро до 2024 року.
Чи звільняли/скорочували штат, урізали витрати?
Війна, дійсно, підкреслила усі чесноти людей. Наша команда — не виняток.
В компанії з розумінням і повагою ставляться до співробітників, які декілька годин на день присвячують волонтерству: допомагають з логістикою гуманітарних вантажів, беруть участь у волонтерських проектах, стають у ряди ТРО і забезпечують порядок у прифронтових зонах.
За кожною такою справою стоять наші люди, і ми зацікавлені в тому, щоб зберегти їхні місця і забезпечити їм виплати в повному обсязі.
З моменту початку війни ми нікого не звільнили, а, навпаки, ведемо набір персоналу. За останній місяць до нас приєдналося ще троє класних людей: back-end розробники для full cycle задач та HRD, і ми не плануємо зупинятись на цьому.
В червні ми провели всім співробітникам performance review: збільшили зарплати. Всі виплати ми зберегли у валюті. Окремо компанія фінансово винагороджує співробітників за участь у волонтерських проектах та за здобуття міжнародних нагород. А ще донатить на ЗСУ та завчасно платить податки, щоб підтримувати економіку країни.
Як працювали над РКИН?
У кінці березня ми приєднались до команди волонтерів TacticMedAid та розробили повноцінний додаток, що вчить цивільних і військових надавати першу домедичну допомогу в умовах військових дій.
А вже у травні нами був розроблений та запущений РКИН («Русский корабль иди нах@й») — мобільний трекер втрат окупантів, який ми створили в партнерстві з Генеральним Штабом Збройних Сил України. До речі, саме з ним є цікава історія.
Спершу цей застосунок передбачався для внутрішнього використання в команді. Ну просто так було зручніше спостерігати за тим, як наші браві ЗСУ гасять орків і їхню техніку. Ми навіть не планували створювати Android-версію, тому що майже всі в команді користувались iOS. Але ми подумали: чому б не дати можливість всім охочим зручно переглядати інформацію на віджеті, який розташований прямо на головному екрані смартфону? Тому було вирішено виходити з цією новиною публічно.
Коли у команді досягли одностайного рішення про публічний вихід, один зі співробітників PR-відділу Alty запропонував звернутися до ЗСУ з пропозицією стати партнером цього проєкту. Адже всі дані про втрати у застосунку були взяті з відкритих джерел, які поширювали саме ЗСУ. Катерина Деркач, наша PR-менеджерка розповідала, що було мало надії на відповідь від ЗСУ у короткий термін, але співпрацю підтвердили буквально за 48 годин.
На сьогодні маємо більше 33 000 скачувань застосунку на iOS і ще декілька тисяч на Android, який команда все ж таки розробила. А ще локалізувала англійською, щоб кожен у світі мав доступ до правдивої інформації про втрати окупантів. Але згодом виявилось, що Apple проти висвітлення смерте окупантів, і змусила нас прибрати ці дані із застосунку.
Як компанія працює зараз? Що з фінансами, з кадрами, операціями порівняно з початком війни?
Напевно як і більшість компаній сьогодні, ми працюємо віддалено. Близько 25% людей змогли виїхати за кордон і наразі працюють звідти, ще 40% співробітників «розкидані» по регіонам України. Інші 35% вже повернулися до Києва і навіть відвідують офіс. До речі, весь цей час ми зберігали оренду офісного приміщення, адже вірили, що повернемося до нього.
За рахунок активізації проектів з черги, яка набралася на кінець лютого, ми змогли компенсувати втрату тих проектів, які стали на паузу на невизначений час. Подолавши виклики перших тижнів війни, налаштувалися на роботу в нових умовах. А досвід ремоут-взаємодії у нас був ще із доковідних і ковідних часів. Тому операційна діяльність компанії не зазнала суттєвих змін.
Чи будуєте якісь плани на найближче майбутнє і на довшу перспективу?
Перші тижні та місяці війни наклали свій відбиток на можливості планування майбутнього, але вже в квітні ми змогли повноцінно повернутися до роботи над стратегічними задачами.
У короткострокових планах компанії — збільшити кількість full cycle-проектів на поточний та майбутній рік. У цьому завданні вже є деякий прогрес: зокрема, наш проект для відомого африканського банку, який поки що ми не можемо анонсувати через обмеження NDA. Ще одним, більш стратегічним завданням для компанії є закріплення на міжнародних ринках (власне тих, де в нас вже є реалізовані проекти).
Також плануємо далі збільшувати команду. Адже не за горами повномасштабний запуск власного фінтех-продукту, над яким вже йде серйозна робота. Місяць тому цей проект виграв свою першу нагороду Red Dot Design Award у категорії Design Concept. Тож це буде ні на що не схожий продукт із крутим дизайном!