Катерина Сас — креативна директорка з Києва, більш відома під псевдонімом Сайбо. Бізнес-хобі Сайбо звучить як чиясь дитяча мрія: власниця магазину чарівних паличок. Їх виготовляють у невеликій майстерні в Черкасах, а продають онлайн на маркетплейсі Etsy клієнтам з Америки та Європи.
У Marvelowls можна як купити готову паличку з колекції, так і замовити персоналізовану. Бренд працює з різноманітними, часто рідкісними металами, камінням і деревиною — від латуні до золота, від карпатського бука до камерунського чорного дерева. Коштують такі «чарівні»палички залежно від сировини $100-300, а то й більше.
Що цікаво, люди готові платити за магію. І хоч Marvelowls для Сайбо — швидше віддушина і простір для творчості, аніж серйозний фул-тайм бізнес, підприємиця має з цього заробіток, реєструє торговельну марку та планує масштабуватися.
Як монобренд уже шість років знаходить своїх покупців по всьому світу, Сайбо розповідає в AIN.Business.
Нагадуємо, AIN.Business продовжує збирати історії малого та середнього бізнесу в Україні. Якщо вам є що розповісти, – заповніть форму:
Дерево тепле, живе
У студентські роки Сайбо захоплювалася косплеєм. Для тематичних фотозйомок їй потрібен був реквізит. Того, чого хотілося, на ринку не продавали. Тож персона через знайомих знайшла майстра по дереву і замовляла атрибутику в нього. «Потім у нього почали замовляти «чарівні» палички мої друзі. Як інженер за освітою, я робила для цих паличок дизайн, стилізувала їх під певних персонажів», — розповідає вона.
«У якийсь момент, уже майже сім років тому, я сказала йому: «Слухай, ми так класно з тобою колабимося, спробуймо запустити лінійку паличок». Нас об’єднала любов до дерева, бо працювати з деревом — це якась магія. Сама зараз нічого не вирізаю, але колись для мене це була ніби медитація. Стоїш біля станка, а дерево тепле, живе», — пригадує Сайбо.
За її задумом, палички спочатку випускали «прет-а-порте». Було кілька колекцій з повторюваними моделями. Коли інші майстри на ринку виготовляли реквізит під замовлення, у Marvelowls можна було одразу купити готовий виріб.
«Я пропрацювала дизайн, щоб паличка не лише була красивою, а й зручно лежала в руці, тримала баланс», — говорить підприємиця.
Покрили 53% земної кулі
Перші партії майстер виготовляв у себе вдома на лоджії з одним гравірувальним станком. Загалом початкові інвестиції були меншими за $100. На старті бренд використовував лише карпатський бук — дешевий і доступний матеріал, з яким легко працювати.
Крім того, Сайбо вклалася в якісну упаковку з цупким картоном і золотим тисненням логотипу та заплатила подрузі за фотосесію. «Написала мінімальну документацію до кожного виробу, заповнила профіль на Etsy — тоді це була єдина доступна платформа. І виклала на сайт три лінійки, виготовивши на склад кількадесят паличок», — розповідає особа.
Одразу нічого не вистрелило. Кілька років продажі на маркетплейсі йшли туго, були поодинокі замовлення. Водночас люди багато запитували про персоналізовані «чарівні» палички, і Сайбо запустила другий напрямок роботи.
На третьому-четвертому році роботи спрацювали алгоритми Etsy, зіграло на руку портфоліо індивідуальних замовлень. Клієнти, заходивши на сторінку магазину, бачили, що Marvelowls виготовляє технічно складні вироби, виконує інкрустації дорогоцінним камінням. «Одним словом, готові до кропіткої роботи і реалізуємо те, за що інші не беруться. Так ми вже покрили 53% земної кулі, надіславши «чарівні» палички клієнтам із сорока країн світу», — пояснює дизайнерка.
Дитинча у формі дракончика
«Інколи персоналізовані замовлення — це виключно візуальні побажання. Наприклад, хочу малахіт, бо це камінь моєї душі. Та найцікавіше, коли люди приходять зі зворушливими історіями», — говорить персона.
Одна з таких трапилася під час першої хвилі коронавірусу. До Сайбо звернулася лікарка з Іспанії. «Сказала, що їй зараз дуже важко, на роботі падає з ніг, тому хоче якось себе порадувати та замовити талісман. Написала, що любить котів і захоплюється єгипетською культурою. Я виготовила для неї паличку, зробивши кінчик у вигляді скальпеля. Інкрустувала камінцем Swarovski голову кота, додала єгипетські мотиви. Замовниця була в захваті», — розповідає Сайбо.
Іншого разу паличку замовив чоловік з Америки. Хотів зробити подарунок друзям — молодій парі, що втратила дитину. Сказав, що це подружжя потероманів. У них навіть є сімейне панно, де схрещені дві палички — його та її. Чоловік хотів, аби паличка стала для них водночас розрадою і надією. Попросив зробити дитинча у формі дракончика.
«Доньку мали назвати Hazel, тож я виконала виріб з горіхового дерева. Це замовлення було своєрідним викликом. Я відчувала відповідальність і розуміла, наскільки вартісна моя робота», — каже майстриня.
Сайбо важливо зберегти у виробі своє бачення. «Я не оператор станка чи фотошопу. У парі з майстром ми робимо певний артоб’єкт, експонат. Можна сказати, що ця паличка — унікальний витвір мистецтва, який належатиме тільки одній людині», — додає підприємиця.
Відчувати свій мікроімпакт
Переломний момент у розвитку Marvelowls стався позаминулої весни, коли почався локдаун. Замовлення виросли втричі, почала приходити аудиторія в інстаграм. Виробництво розширилося. Партнер переобладнав під майстерню свою колишню квартиру в Черкасах. До сьогодні там уже назбиралася купа різного приладдя. Один станок для обрізання займає пів кімнати, усміхається Сайбо.
У штаті Marvelowls з’явилися постійні художниця і токар, ще четверо людей допомагають сезонно, коли замовлень багато.
Якість чарівної палички багато в чому залежить від сировини. У роботі Сайбо намагається використовувати цільну деревину — за можливості не різати, не клеїти, а вистругувати паличку з бруска. Пошуком матеріалу найчастіше займається майстер. Він знаходить цінну деревину по шматочку на місцевих стихійних ринках або онлайн у групах, де сидять крафтярі. Для оздоблення виробів використовують метали та дорогоцінне й напівдорогоцінне каміння.
Оскільки основний канал продажу — Etsy, то 20% заробітку Сайбо віддає на комісії маркетплейсу. Каже, альтернатив немає, бо це монополісти хендмейд-ринку. Доставка для замовників безкоштовна. Особа відправляє своїм коштом: «Укрпошта» дає можливість доставляти по всьому світу за адекватну ціну.
Близько $500 йде на замовлення великого тиражу пакування. «Це великі гроші, як для пакування, але я вкладаю в деталі: листівки, стрічки, підписи та блискітки. Якщо говорити особисто про мій прибуток, він незначний, але в мене інша мотивація. Як працівник IT, я гарно заробляю, але часто не бачу конкретний результат своєї роботи. А в Marvelowls мені кайфово працювати руками, отримувати вдячність напряму і відчувати свій мікроімпакт», — пояснює Сайбо.
Зараз не встигаю
Про існування власного бренду підприємиця згадала десь на другий тиждень війни. Очікувала сплеску замовлень, мовляв, зараз світова спільнота почне активно підтримувати українське. Та обсяг продажів майже не змінився. Чимало клієнтів не хочуть ризикувати: не впевнені, що Marvelowls зможе якісно виготовити і вчасно надіслати товар, коли в країні повномасштабна війна.
«І справді, одного разу в нас на тиждень збилися строки через зруйнований міст у Черкасах: у токаря просто не було можливості дістатися до майстерні. В умовах війни важко планувати роботу виробництва: логістика просіла, сировина здорожчала, та й знайти її тепер не так легко. Запаси на складі невеликі: по кілька моделей базових паличок», — зізнається Сайбо.
«На третій місяць війни я зметикувала та запустила в продаж діджитал-постери на підтримку України, прибуток віддаю на волонтерку. Наразі стабільно маю кілька замовлень на місяць. Можна було б працювати продуктивніше, але багато чого залежить від активності від інстаграмі, а я зараз не встигаю», — каже підприємиця.
За її словами, у Marvelowls є досвід співпраці з іноземними компаніями, які замовляли великі партії паличок на корпоративні подарунки. «Було б класно нині взятися за таке замовлення. З одного боку, це класне навантаження і можливість заробітку для спеціалістів. З іншого — податки, купівля сировини й пакування в Україні, що підтримує економіку», — додає персона.
На майбутнє
Найперше — хочеться розширити асортимент і вийти з паличками в офлайн — наприклад, у магазинчики сувенірної продукції. Однак на це треба ресурс. Зараз Сайбо в основному спрямовує його на волонтерство та підтримку армії. Так, наприкінці липня «чарівні» палички Marvelows можна було виграти в благодійній лотереї в Гельсінкі. Там вдалося зібрати 2000 євро, які особа передала фонду «Землячки».
Коли завершиться процес реєстрації торговельної марки, Сайбо також планує відкрити магазин на Amazon. Крім того, підприємиця має натхнення створювати з дерева прикраси та предмети побуту. Та це вже інша історія: Marvelows на майбутнє так і залишатиметься монобрендом «чарівних паличок».