Через повномасштабне вторгнення росії в Україну росіянам закрили монетизацію на YouTube. Але вони все одно можуть отримувати кошти, коли їхні ролики переглядають користувачі з інших країн, приміром, з України. AIN.UA розповідає, чому так, та чому не варто дивитися російський контент, якщо не хочете спонсорувати блогерів звідти.

Дуже коротка передісторія

Як зазвичай заробляють YouTube-блогери? По-перше, якщо в них підключена монетизація, Google показує рекламу в їхніх роликах і платить за перегляди, по-друге, за рахунок спонсорських контрактів, по-третє — завдяки донатам від глядачів (це основні, але не всі можливості).

На початку березня 2022 року компанія Google відключила рекламу та спонсорство для блогерів з рф через напад цієї країни на Україну. Виглядало так, що в YouTube російські творці контенту заробляти більше не зможуть, але це не зовсім так. По-перше, багато хто з них живе з донатів глядачів. По-друге, якщо їхні ролики дивитимуться поза межами росії, вони отримуватимуть за це виплати (так, навіть попри блокування Visa та Mastercard, санкції і тому подібне). Як це працює?

Чому російський контент у YouTube все ще заробляє

На цю проблему звернула увагу Поліна Майко, яка веде YouTube-канал «Хочу гратися — перехочеш» з більш ніж 100 000 підписників. До початку повномасштабного вторгнення вона вела секс-блог, а зараз кібербулить росіян в інтернеті. Вона разом із експертами з «Кузні Українських Ютуберів» зібрала дані про те, як росіяни можуть заробляти на YouTube:

Про що йдеться:

  • Поліна пише про те, що зазвичай автори контенту отримують оплату з переглядів. На прикладі її каналу: ціна за 1000 переглядів = $0,8-1, а отже 200 000 переглядів на ролику означає $200 виплат авторові.
  • Офіційні дані від YouTube свідчать, що від 10 березня 2022 року рекламу в російських YouTube-роликах на території рф не показують (але показують в інших країнах). Як приклад, Поліна наводить нещодавній ролик російського блогера Bad Comedian, ролик якого подивилися 11 млн разів, і який кілька днів був в топі українського YouTube.
  • Також, через обмеження Google росіяни не можуть створювати нові AdSense-акаунти та підключати партнерку (тобто, монетизуватись та виводити зароблені на YouTube гроші). Але більшість російських популярних блогерів мають старі акаунти, і їх це не стосується. Також, вони можуть створювати нові (приміром, англомовні акаунти) і підключати їх до старих AdSense-акаунтів.
  • Варто пам’ятати, що кожен перегляд відео збільшує його шанси попасти в тренди та рекомендовані по регіону.
  • Показники кількох російських блогерів за серпень 2022 року демонструють, що вони все ще заробляють гроші на YouTube.
  • Тож найпростіший спосіб не дати росіянам додатково заробляти на YouTube-контенті: не дивитись їхній контент.

Як AIN.UA пояснив Віктор Волинець з ГО «Кузня Українських Ютуберів», заробітки росіянам у YouTube перекрили, але не повністю, лишилися шпаринки. Вони також досі відкривають нові AdSense-акаунти, просто за кордоном:

«Ті, в кого були YouTube-канали, і далі отримують виплати на свої AdSense-акаунти. Ці акаунти вони досі можуть відкрити: на підставних людей в інших суміжних країнах. А гроші виводять на непідсанкційні банки через Swift (у них є цілі гайди про те, як це зробити) або через партнерські мережі», — говорить він.

Гарні новини в тому, що усіма цими махінаціями займається, по оцінці Віктора, десь 5% від усіх російських блогерів. Інші просто закривають або заморожують проекти. Чи йдуть на англомовний, або навіть український ринок, бо українські блогери з монетизації заробляють більше, ніж російські.

Випадки, коли варто дивитись російський контент

Поліна Майко, яка власне і займається аналізом, розвінчанням та тролінгом російських месиджів на YouTube та в TikTok, написала для AIN.UA розгорнутий коментар про те, коли перегляд російського контенту може бути корисним:

«Після посту я отримала коментарі «Поліно, у тебе майже весь контент побудований на перегляді тіктоків росіян, як ти можеш нам таке розповідати?»

Напевно, це треба пояснити. Якщо вам треба подивитися контент росіян, щоб використати його для інформаційної війни — дивіться. Тут мета виправдовує засоби. Якщо коротко: краще 1 людина подивиться і скаже 100 000 людям що не так з відео, ніж ці 100 000 людей подивляться 1 відео.

«Ти тягнеш росіян в наш інфопростір». Вони вже тут, тому я про них і знімаю. Для прикладу: Віталік Гордієнко «Загін Кіноманів» зняв огляд на відео Bad Comedian після того, як це відео вже було першим в українських трендах. Так само він зняв фільми про Каца, Невзорова, Дудя. Бо вони вже були в нашому інфопросторі, і треба було щось з цим робити: пояснювати людям, що з ними не так.

Я не шукаю тіктоки. Вони вже гуляють твітером, телеграмом, інстаграмом. Під ними в тіктоці пишуть коменти українці. Тобто я оглядаю контент росіян, який вже в нашому інфопросторі і намагаюсь це виправити. Отримую багато повідомлень, що після мого контенту нарешті відписуються від всіх росіян.

Також існує така штука, яку в твітері називають «шакалячий експрес». Це коли по контенту якоїсь р*сні знаходять всі її соцмережі, пишуть роботодавцям, вимагають звільнення та депортації. Бо багато р*сні знімає свій проросійський контент за кордоном. І це працює, є вже багато кейсів звільнень та заведених справ.

Тому у мене висновок: дивитесь контент росіян не для задоволення, а для справи? Дивіться. Робіть це звісно максимально безпечно: AdBlock, VPN; завантажуйте відео, а не дивіться на YouTube, тощо. І тоді проблем немає».