Децентралізована соцмережа Mastodon є схожою на Twitter, глобально не є новою, але для українців ще невідома. Вона обіцяє не показувати рекламу та має відкритий код, і, що важливо, не буде цензурувати контент про війну, як це роблять великі технологічні компанії. Розглянемо особливості нової мережі.
Що таке Mastodon?
Це децентралізована соціальна мережа із відкритим кодом. Якщо Twitter, Facebook та Instagram — це як величезний ТРЦ з однаковими правилами для відвідувачів, то Mastodon — локальні магазинчики біля вашого будинку. Тобто реєструючись, користувач не опиняється у величезній залі з усіма (як у звичних для нас соцмережах), а обирає для себе одну із кімнат — серверів, у яких люди об’єднуються за інтересами. Це означає, що для початку потрібно обрати «місце прописки», сервер, де ви зареєструєтеся.
Mastodon входить до Fediverse – мережі децентралізованих сервісів з відкритим кодом на різноманітних серверах. Ці сервіси об’єднані за принципом «користувачі різних серверів можуть спілкуватися між собою». Сервери переважно є тематичними й об’єднують людей зі схожими інтересами. При цьому правила серверів можуть відрізнятися, адже їх встановлюють модератори, якими можете бути й ви. Наразі Fediverse нараховує понад 6 мільйонів користувачів, з 97 сервісами на 15 прототолах, де Mastodon має лідерство з більш як 4,5 мільйонами користувачів.
Хто створив Mastodon?
У 2016 році німецький розробник Євген Рочко під час навчання створив соціальну мережу (схожа історія в Марка Цукерберга із Facebook). Mastodon став альтернативою Twitter, улюбленій соцмережі Євгена. Поки мережа набирала популярність у світі, розробник адміністрував її самостійно, але з часом до роботи долучилися волонтери.
Mastodon не має єдиного власника та не переслідує корпоративні мотиви. Дані користувачів не збираються та не використовуються для рекламних цілей. Відповідно, тут є більш простий механізм формування новинної стрічки – користувач просто бачить дописи в хронологічному порядку.
Який сервер обрати?
Mastodon набуває своєї популярності в Україні саме через обмеження та модерацію контенту з боку техгігантів, що стосуються згадок про війну на платформах Twitter та Facebook. Тому найперше ви можете зареєструватися на київському сервері. Ще чітко не зрозуміло, чому будуть присвячені обговорення на сервері, це цілком у руках перших користувачів. Ви зможете змінити сервер свого проживання в будь-який момент. Шукайте той, де будете почуватися «як вдома».
Якщо ж ви хочете слідкувати за подіями в Херсоні, й бути серед користувачів з Херсонщини – зареєструйтеся на херсонському сервері. Також є сервери й інших українських міст – https://dcomm.net.ua/.
Відмінності від Twitter
Mastodon дозволяє створювати дописи у максимум 500 символів, на відміну від Twitter із його максимум 280 символами.
Користувач може зробити позначку «Content Warning», попереджаючи про «сенситивний» контент. Можна також створити спойлери до кіно чи книги.
Mastodon — це як олдскульний Twitter без реклами та незрозумілих алгоритмів.
А ще Mastodon дуже переймається правилами конфіденційності, тому має безліч налаштувань безпеки.
Як зареєструватися в Mastodon?
Вкажіть свою пошту, обране ім’я та пароль. Інколи треба дочекатися погодження модератора, якщо сервер закритий. Інтерфейс Mastodon — це чотири колонки, які візуально нагадують стрічку новин у Twitter. У налаштуваннях ви можете зняти прапорець у «розширеному інтерфейсі» й тоді бачитиме одну колонку — традиційний вигляд стрічки.
Головна — це сторінка, де ви бачитимете дмухи (те саме, що твіти, toots англійською) усіх, на кого ви підписані. Не важливо, на якому сервері зареєстровані користувачі, ви зможете бачити їхні дописи та спілкуватися. Пости можна зберігати та формувати в списки.
Локальна — це сторінка новин вашого сервера. Підписуйтеся на людей, або ні, ви бачитимете все, що відбувається у вашій «кімнаті». Це, як виглядати у вікно посеред робочого дня та знати, чим займаються сусіди.
Глобальна стрічка — саме тут ви зможете знаходити для себе нових Масто-кумирів. Ви бачитимете пости від людей, на яких підписані та тих, на кого підписані вони. Опануйте цю думку. Ви ніби на вечірці кращого друга, де відпочиваєте із його колом спілкування. Ком’юніті, із яким хочеться товаришувати.
Ось тут зібрана добірка серверів, на яких ви можете оселитися та дослідити акаунти для підписки. Переходьте на посилання серверів, що вас цікавлять, а далі тисніть на «Знайти цікавих користувачів». Також нових людей можна знайти за ключовими словами в полі «Пошук».
Як знайти когось на Mastodon?
Mastodon — це порівняно нова соціальна мережа для українців. Тому використовуйте пошук за ключовими словами, що вас цікавлять у розділі «Хештеги». Розкажіть про неї у своєму Twitter, забирайте із собою друзів, створюйте тут свідоме ком’юніті.
Мастодонці — дуже відкритий народ.
Як доєднати Twitter до Mastodon?
Якщо ви активний користувач Twitter, то на цьому сервісі можете налаштувати автоматичну переадресацію твітів у Mastodon й навпаки. Вам треба авторизувати свої Twitter та Mastodon сторінки та надати дозвіл постингу в налаштуваннях.
Чи є мобільний додаток?
Оскільки Mastodon — це соціальна мережа із відкритим кодом, то й додатків для користування вона має безліч. Аби осягнути цю думку, треба розуміти, що Mastodon — не належить приватній компанії, соцмережа взагалі нікому не належить. Це як електронна пошта, якою можуть користуватися всі, обираючи зручного для себе клієнта (Gmail чи Outlook).
Декілька додатків можна знайти в AppStore та Google Play — наприклад, додаток «Mastodon» (для iOS та для Android.
Для початку потрібно ввести повну назву сервера, а потім свій логін та пароль. Мобільна версія має традиційний зручний інтерфейс.
Чи матиме мережа багато прихильників?
Аудиторія не є такою масовою, як аудиторія техгігантів. Але не через вибір користувачів, а через алгоритми штучного інтелекту й регуляції інших платформ, які давно спрямовані на втримання людини біля екрана якнайдовше, щоби людина брала участь у полярних суперечках, залишила якнайбільше коментарів, бачила дезінформацію. Фейкові новини у Twitter, наприклад, розповсюджуються у 6 разів швидше за правду (прим. ред. — за результатами дослідження, опублікованого журналом Science). У такий спосіб відбувається стимулювання інтересу рекламодавців.
Нові мережі, що будуть позбавлені рекламної монетизації, захищатимуть персональні дані користувачів і не матимуть хейту, точно викликатимуть подив і перестороги на початку. Як вистава, на яку прийшли лише кілька глядачів. Але, цілком можливо, що ця вистава про ваші цінності, для близьких вам слухачів.
Цей матеріал створено в межах спецпроєкту «Цифрова екстрена підтримка громадянського суспільства в Україні» від ГО «Інтерньюз-Україна», що фінансується Міністерством закордонних справ, торгівлі та розвитку Канади (GAC) через eQualitie Inc. Зміст цієї публікації є цілковитою відповідальністю ГО «Інтерньюз-Україна» й не обов’язково відображає офіційну позицію eQualitie.
Якщо ви представник громадської організації або преси й маєте запитання щодо цифрової безпеки, звертайтеся до ГО «Інтерньюз Україна» та отримайте безплатну онлайн-консультацію.